Boudewijn de Groot - Van een Afstand (1980)

Label: Philips

1. Een Tip van de Sluier (5:00)
  2. Zonder Jou (3:36)
  3. Als het Bericht Slecht Is, Dood Je de Boodschapper (4:55)
  4. Zolang Ik Niet Beweeg (2:44)
  5. Captain's Table (3:15)
  6. Kindertijd (2:39)
  7. Hoogtevrees (4:08)
  8. De Zwemmer (3:46)
  9. Telkens Weer (5:32)
  10. Vertrek (4:22)
  11. Geen Carnaval (3:36)
avatar van Casartelli
Beetje onevenwichtig. Tip van de sluier vind ik een wat overgewaardeerd nummer, Zonder jou en Zolang ik niet beweeg vind ik saai en de Captain's Table is ronduit vervelend.

Gelukkig is daar de B-kant nog. Hoogtevrees, De zwemmer en Telkens weer zijn drie van zijn beste nummers op rij en Geen carnaval vind ik een fijne, tekstueel sterke afsluiter. 3½*

avatar van c-moon
Ah.. Casartelli.. Hier moet grondig NIET AKKOORD gaan... niet evenwichtig?? jawel hoor..

Voor mij een plaat met vele hoogtepunten. Ik heb hem dan ook zonder blozen een 4,5 toegekend.

Opener "Een Tip Van De Sluier" is nderdaad ondergewaardeerd, en dat geldt mijns inziens ook voor "Als Het Bericht Slecht Is Dood Je De Boodschapper", "Zonder Jou" vind ik allerminst saai, wel integendeel! En dan die tekst, in combinatie met Boudewijn's warme stem... als ik het naar het nummer luister 'zie ik alles zo voor mij'...

"Zo Lang Ik n Iet Beweeg" vind ik gewoon een mooi liedje, maar meer ook niet..

"Captain's Table", vervelend? Neen! Vind ik wel knap, lekker jazzy en moody... En "Kindertijd" is o zo prachtig... kippenvel.

"Hoogtevrees" vind ik niet slecht maar is toch wel een nummer dat ik soms skip... "De Zwemmer" is natuurlijk een terechte klassieker...

En het allerbeste wordt bewaard tot op het laatste met "Telkens Weer" en "Vertrek".

"Geen Carnaval" is wel aardig, maar meer ook niet.. alhoewel de tekst is héél sterk.

Telkens weer en Vertrek, dat zijn ZE!

Feeder
Sabinef schreef:
Telkens weer en Vertrek, dat zijn ZE!

avatar van Simon Smith
Ja, jammer dat zo weinig mensen Telkens weer kennen, voor mij een van de beste Boudewijn-nummers, echt een Nederlandse klassieker.

Klopt !!

avatar van Simon Smith
Het is in feite een concept-plaat: in elk liedje wordt het begrip "afstand" op een bepaalde manier uitgewerkt. Erg mooi gedaan!

Simon Smith schreef:

Goh... zo had ik het nog niet bekeken !

avatar van Casartelli
hm... scherp opgemerkt ja. Wordt de plaat voor mij niet meteen veel beter van, maar toch..

avatar van Simon Smith
"Als het bericht slecht is" vind ik een erg goed nummer, maar de uitvoering vind ik niet ideaal hier. Live met het metropool-orkest is het echt een supernummer.
Als ik mensen vertel dat ik "Telkens weer" van Boudewijn de Groot een mooi nummer vind, denken ze steeds dat ik het over het Willeke Alberti-nummer heb
Ook mooi hoor, maar erg anders.

Klepper
Sterretje of vier voor dit album, had hem vroeger op vinyl, nu niet in bezit..maar dat komt nog wel.
Goede plaat van Boudewijn en voor mij een boel Jeugdsentiment...........[ wat lagen wij rustig weg te dromen in het 1-persoonsbed, telkens weer]

Kijkend naar de muzikanten op dit album doet me toch wat glimlachen: Carel Copier (eerste drummer van Doe Maar), Henny Vrienten op bas (componeerde mee aan Zonder Jou), Ernst Jansz (Doe Maar, tevens mede-componist van Telkens Weer), Jan Rietman op piano, zoon Marcel de Groot op gitaar, Jan Hendriks (gitarist Doe Maar), zoon Jimmy en Albert West (achtergrondzang).
Een opvallend lijstje dus. Nu is die Doe Maar-link ook weer niet zo heel opvallend omdat de heren regelmatig terugkeren in de buurt van Boudewijn de Groot. Hun paden kruisen elkaar regelmatig.
Op dit album is die 'jaren '60-sfeer' niet meer aanwezig. Hierdoor krijgt het allemaal een ander geluid, een geluid dat toch weer herkenbaar blijft door de stem van Boudewijn.
De eerste luisterbeurt beviel me maar zo zo, maar nu ik het vaker heb gehoord kan ik tot de conclusie komen dat dit een meer dan behoorlijk album is dat ik zeker niet had willen missen.

EVANSHEWSON
Mooi album dat ik lang op elpee gehad heb en ongelukkig nog niet tegenkwam op cd. Want als de prijs ok is en de uitvoering goed, dan moet ik hem eens terug aanschaffen op cd.
Want ik heb prima herinneringen aan dit mooie album met véél goede songs. Aanrader trouwens.
Voor mij zijn de hoogtepunten het gekende Tip van de Sluier, Telkens Weer, de Zwemmer en het bizarre Als het Bericht Slecht is...
Boudewijn is gewoon een crack ! 4 sterren ****

Dankzij de commentaren hier heb ik telkens weer maar even gepindakaast. Wat een briljant nummer is dat zeg!

wavanbuuren schreef:

Uhhh, Fijn, en Ja, mooi nummer.!!
Ik ben, denk ik, de draad even kwijt, " Gepindakaast" ? wat is dat dan? een liedje pindakazen???

Ik zou zeggen: Lees de Wiki eens......Dat wordt op deze sites gebruikt om een woord te vervangen dat niet uitgesproken mag worden

wavanbuuren schreef:

Je kunt in dat geval toch ook zeggen dat je " Telkens Weer" weer eens een keer beluisterd hebt, ik begrijp dan niet dat daar een woord voor nodig is dat hier niet op de site gebruikt mag worden.

Ik ga naar huis even lekker pindakazen!!!

smakelijk.!!

wavanbuuren schreef:

Ja, die gaan we de komende top 2000 instemmen, ik vind m mooier dan Avond hoor .

dat zeker!

Ik doe mee in elk geval! (alhoewel ik avond ook mooi vind)

avatar van dazzler
VAN EEN AFSTAND
brengt een berustende Boudewijn De Groot.
De akoestische gitaar zit sterk vooraan gemixt.
Zijn stem klinkt wat zwaarder, rijper ...

Nummers van wisselend niveau,
maar toch een paar vergeten juweeltjes.

Favorieten: Een Tip van de Sluier, Zolang Ik Niet Beweeg
en mijn absolute topnummer, De Zwemmer.

Kinderballade is een bonustrackje
dat in dezelfde sfeer baadt als dit gelaten album.

avatar van kaj_666
Van Een Afstand.. Een van Boudewijns latere albums dat uitkwam in een periode waar zijn grootste klassiekers (Voor de Overlevenden, Picknick, Hoe Sterk...) alweer een aantal jaar achter hem lagen. Het album is daardoor onterecht behoorlijk ingesneeuwd onder zijn oudere en ook zijn nieuwere werk.

Zoals gezegd: onterecht! Want in de krappe drie kwartier Van Een Afstand neemt Boudewijn ons mee op een reis die zoals eerder al terecht opgemerkt vele invalshoeken van het begrip 'afstand' beschrijft.

De opener Een Tip van de Sluier is langzaam uitgegroeid tot de klassieker van deze plaat, en dat is ook wel grotendeels terecht. Hoe het nummer opbouwt van heel ingetogen tot de geweldige climax (horen we daar zelfs een heuse gitaarsolo??) brengt me gelijk helemaal in de Boudewijn-sfeer. Aan zijn prettige, kenmerkende stemgeluid is nog niets ten nadele veranderd. Ja, een erg goed gekozen opener.

Zonder jou, dat daarop volgt heeft een mooie tekst, maar gaat muzikaal soms een beetje langs me heen. Het misstaat echter geenszins op het album, en ook hier is het de stem van Boudewijn die het nummer naar een hoger niveau tilt.

Dan gaan we verder met een van de meer bizarre tracks die Boudewijn heeft uitgebracht. Als het bericht slecht is, dood je de boodschapper. Klinkt logisch, en het nummer verhaalt over een man die zich letterlijk van de rest van de wereld heeft afgesloten. Buiten op straat is van alles gaande, maar hij heeft er geen weet van. Er wordt aangebeld en een man komt met een apocalyptische boodschap. Dan volgt de even bizarre als briljante oplossing van de kluizenaar: "je draait je om en haalt een bijl en slaat z'n hersens in". Opgeruimd staat netjes. Goed nummer ook trouwens!

Een complete omslag van de dreigende toon van Als het bericht slecht is... naar het lieflijke, rustige Zolang ik niet beweeg. Wat mij betreft een tweede hoogtepunt op dit album. Niks ingewikkelds, maar juist de eenvoud van dit nummer (gitaar en Boudewijns bijna zalvende stem) maken het tot een van zijn betere nummers.

Captain's Table, dat daarna volgt, is een nummer met een wat jazzy ritmestijl. Weer eens wat anders, maar het is voor mij een beetje een niemendalletje op dit album.

Op naar de Kindertijd, die wederom erg rustig is. Een vrij kort nummer, en daarmee precies goed. Mooie tekst!

Hoogtevrees is daarna weer een van mijn grote favorieten op deze plaat. Het gaat over een artiest die probeert te vluchten van z'n opdringerige fans terwijl hij nieuwe muziek componeert op straat. Fijn nummer dat door het ritme uitnodigt tot meedeinen, met een mooi orgel op de achtergrond.

Daarna het verhaal over De Zwemmer, dat door velen als een van z'n beste nummers (zeker op dit album) wordt gezien. Bij mij brengt het echter niet echt iets speciaals teweeg, maar het is zeker ook geen skipmoment. Daar heeft dit album er eigenlijk geen van...

Dan breken alweer de laatste 3 nummers van het album aan, te beginnen met Telkens weer. Wederom een van de hoogtepunten van het album, met een erg goede tekst, fijn ritme.. Boudewijns stem daarbij zorgt ervoor dat eigenlijk bijna alles klopt aan dit nummer.

Met Vertrek wordt vervolgens langzaam het einde van de plaat ingeluid. En, het wordt eentonig, ook dít is weer een van de hoogtepunten. De manier waarop Boudewijn bezingt hoe hij het land uit gaat en z'n vriendin alleen achterlaat, en voor háár beslist dat ze beter hier kan blijven dan met hem meegaan, is ergens ronduit meeslepend. "Je veegt met je hand langs je natte wang - Ik weet dat je nooit kunt beslissen - Maar jij weet dat ik zelf al lang heb beslist - Je zou dit land meer dan mij gaan missen". Niet ingewikkeld, wél erg mooi!

Afsluiter Geen Carnaval heeft ook weer een erg goede tekst (tja, het staat er vol mee), maar is verder ook niet heel bijzonder. Klinkt wel prettig opgewekt, dus kun je met een prettig gevoel verder met je dag. Of hem gewoon nog eens opzetten natuurlijk

Hmm, iets langere bespreking dan ik had gepland, maar desondanks... Het album verdient ook gewoon een stuk meer aandacht dan het hier krijgt! Al ben ik als über-Boudewijnfan wellicht een beetje bevooroordeeld...

Maar goed: **** (omdat, eerlijk is eerlijk, enkele van zijn 60s-meesterwerken gewoon net wat beter zijn..)

avatar van Bibendum
Oh mijn kindertijd,
kijk niet naar mij met zulke bange ogen.
Je stuurde me zelf de wereld in
en ik weet ook niet hoe het komt
dat duizend en een dingen
zelfs nu nog steeds niet mogen.

Heus ik voel mee met jouw machtsfantasieën,
je trappelende ongeduld.
Maar ik ben nog nauwelijks op weg,
er moet nog veel gebeuren.
En we zijn het eens: een kinderhand is niet gauw gevuld.

O mijn kindertijd,
kijk niet naar mij met zulke bange ogen.
We kregen de wereld nog niet klein
omdat ik nog groeide en even vergat
dat wat jij van mij verwachtte
altijd zwaarder heeft gewogen.

"Oh mijn kindertijd, kijk niet naar mij met zulke bange ogen", een vertaalde versregel van Nabokov volgens het tekstboekje, daar krijg ik telkens weer een krop van in de keel. Prachtig nummer, met heel veel zeggingskracht.

"Een kinderhand is niet gauw gevuld": moet je dit zien als een cynisch/ironische toespeling op " een kinderhand is gauw gevuld" ?
Ben er nog niet helemaal uit, maar het doet je wel nadenken.

De Groot for president !

avatar van Simon Smith
Leuk om op te letten: Op "Geen Carnaval" is de stem van Jim(my) de Groot heel duidelijk te horen in het refrein.

avatar van Stijn_Slayer
Slecht is het allemaal niet, maar toch een beetje gelikt. Het songmateriaal vind ik ook van mindere kwaliteit dan voorheen.

Het album heeft toch een ietwat onnatuurlijke klank, maar verder kan ik m'n vinger er niet precies op leggen. De melodie van 'Kindertijd' is bijvoorbeeld prima, maar toch.... De meeste nummers slagen er niet in om mijn aandacht vast te houden.

Het wordt op dit album ook duidelijk waarom Boudewijn niet in het Engels moet zingen ('Captain's Table').

avatar van vigil
Simon Smith schreef:

dit nummer vind ik wel een hele grote Doe Maar referentie hebben. Dan heb ik het niet over de meespelende leden van Doe maar maar zeker ook muzikaal gezien.

Verder wel een fijne plaat dit met als hoogtepunt Hoogtevrees.

avatar van Simon Smith
Grappig, dat vind ik denk ik het minste nummer. De tekst spreekt me niet aan, ik ben meer van de Nijgh-teksten.

avatar van henk01
Ook deze kan er zeker wel mee door. Mooie teksten en dit muziek.

avatar van PaulKemp48
Voor mij zijn "Hoogtevrees" en "Geen Carnaval" de dissonanten waardoor de plaat 4 sterren verdient!