Aretha Franklin - Let Me in Your Life (1974)

Soul / R&B
Label: Atlantic

1. Let Me in Your Life (3:31)
  2. Every Natural Thing (2:37)
  3. Ain't Nothing Like the Real Thing (3:50)
  4. I'm in Love (2:51)
  5. Until You Come Back to Me (That's What I'm Gonna Do) (3:28)
  6. The Masquerade Is Over (4:32)
  7. With Pen in Hand (5:08)
  8. Oh Baby (5:00)
  9. Eight Days on the Road (3:04)
  10. If You Don't Think (3:54)
  11. A Song for You (5:33)
avatar van Angelo
Ondanks het gebrek aan het echt grote hit - misschien mag het prachtige Until You Come Back to Me (That’s What I’m Gonna Do) zich daar een beetje onder scharen - blijft er nog best een geslaagd album over. Duidelijk is dat Aretha Franklin met deze bijdrage niet meer het niveau van een aantal voorgaande albums haalt; al is dat op zich niet zo’n ramp. Naar iets meer dan de helft van het album valt op zijn tijd goed te luisteren. Het door Bill Withers geschreven Let Me in Your Life en ook Every Natural Thing zijn prima nummers. Twee mooie voorbeelden van hoe de “echte” soul klonk in de nadagen, vlak voordat de disco zijn entree nam. Haar opname van Howard Tate’s Eight Days on the Road is ook heel goed te doen. Het origineel vind ik beter, Howard legt er meer emotie in, maar door 't prettige blues-sausje dat gehandhaafd blijft, is dit één van de nummers die het best weet op te vallen op het album. De zwoele ballad I’m In Love is ook mooi. Subtiel doch uitbundig, maar niet té. Precies goed gebalanceerd, dus.

Lang niet alles klinkt echter even fijn. Oh Baby zijn werkelijke speelduur duurt maar vijf minuten, maar lijkt eeuwig te duren. Alsof er geen einde aan komt. Naast het feit dat er geen afwisseling in zit, zijn de uithalen van Franklin ook zeer vermoeiend. Hoe krachtiger ze worden, hoe meer aspirines je nodig zult hebben. Hetzelfde geldt voor een helaas nietszeggend liedje als If You Don’t Think dat klinkt alsof het in twee minuten is geschreven. Eeuwig zonde vind ik de versie van A Song for You. Niet eerder werd dit nummer zo mooi gearrangeerd als hier. Magisch. Het is echter de zang van La Franklin die alle emotie doet verdwijnen. Ze mag dan wel de Queen of Soul worden genoemd, de soul is hier wel ver te zoeken. Jammer dat ze geen stapje terug nam en de compositie het werk liet doen. Haar uithalen gaan me hier voor het eerst echt tegenstaan. Ze komen deze veel bezongen evergreen in ieder geval niet ten goede.

Voor het betere werk kan je beter een album nemen dat een wat hoger aanzien heeft. Ik denk ook niet dat de inspanningen van Franklin voor Let Me in Your Life ook niet al te groot zijn geweest. In deze tijd was ze (nog) erg productief; dus je hebt haar platen voor het uitkiezen. Van haar Atlantic-periode is dit wellicht één van haar mindere albums, al blijft het zelfs ondanks dat gegeven bovengemiddeld goed. Voor de liefhebber zal dit vast wel de moeite waard zijn, voor de gemiddelde luisteraar 'n stuk minder.