Boudewijn de Groot - Het Eiland in de Verte (2004)

Label: Hans

1. Unter den Linden (0:45)
  2. Berlijn (5:15)
  3. Eeuwige Jeugd (3:11)
  4. Nergens Heen (4:26)
  5. Sonnet voor A (3:12)
  6. Het Land van Koning Jan (4:11)
  7. Ballade van de Onsterfelijkheid (2:50)
  8. De Blauwe Uren (3:46)
  9. Op Weg Naar Mijn Lief (7:22)
  10. Hoe Moet Ik het de Stad Vertellen (3:47)
  11. De Winter (4:23)
  12. De Vondeling van Ameland (5:10)
  13. Klok Onder Water (3:42)
  14. Het Eiland in de Verte (3:58)
  15. De Zwembadpas * (4:55)
  16. Het Einddoel * (3:57)
Simon Smith schreef:
Waar las je dat, over de "laatste" tournee?
kijk maar op zijn website..

avatar van "H."
Altijd een zwak gehad voor deze Nederlandse topartiest. Dit album vind ik dan toch wel een van zijn beste. Berlijn, Koning Jan, de vondeling van Ameland stuk voor stuk juweeltjes. Een dikke pluim voor meneer de Groot van deze kant

avatar van Lambchop
Vondeling van Ameland, elke keer als ik dat nummer luister krijg ik tranen in mn ogen. Prachtig

avatar van Lambchop
Klok onder water is ook wonderschoon.

Simon Smith (crew)
De zwembadpas daarentegen is verschrikkelijk.

avatar van dazzler
De twee laatste nummers zijn dan ook bonustracks
die niet tot de cyclus van het album moeten gerekend worden.

Ik dacht dat ze hier aangevinkt stonden: ik dien een correctie in.
Boudewijn de Groot - Het Eiland In De Verte at Discogs

avatar van Rudi S
Bonusnummer's maken albums (bijna) nooit beter, zeker als er van een concept sprake is.
Nu vind ik met name "Het Eindoel" wel weer een lekker nummer.

Simon Smith (crew)
Dit zijn geen bonustracks die voldoen aan de definitie in de wiki, omdat er geen versies van het album bestaan waar ze niet op staan. Daarom moeten ze niet worden aangevinkt als bonustrack.

avatar van dazzler
Simon Smith schreef:

En daarmee wil je zeggen dat ...

a. ... de wiki mag aangepast worden aan het moderne cd-tijdperk dat spreekt van bonustracks als zijnde tracks die als toemaatje aan de bedoelde songcyclus van het eigenlijke album worden toegevoegd?

of

b. ... dat wij ons aan de letter van de wiki-wet moeten houden?

avatar van vigil
Tja van die bonustracks die altijd er op staan dus... Vaak een remix of een akoestische versie maar nu dus 2 hele liedjes waarvan dus geen enkele versie van bestaat waar ze niet opstaan, dus eigenlijk geen bonustracks maar de artiest heeft ze wel zo benoemd waarschijnlijk omdat ze niet bij de context van het album passen.

Simon Smith schreef:
De zwembadpas daarentegen is verschrikkelijk.

Ja hè, hoe kan dat he dat zo'n nummer op deze plaat beland? Trekt de hele sfeer weg

avatar van Lambchop
Deze plaat is zo onwijs mooi. Klok onder water brengt water in mn ogen, eerst was vondeling mn mooiste maar nu al tijden klok.

avatar van Lambchop
Vind het erg jammer dat bijna alles van Boudewijn op Spotify staat maar dit album gewoon niet. Echt zo jammer

avatar van AOVV
Lambchop schreef:

Nu staat ook dit album op Spotify, hoor. Dit album dan weer niet, een serieuze aderlating (maar niet heus)!

Waar de Groot met z'n vorige worp 'Een Nieuwe Herfst' al een mooie plaat deponeerde, doet hij dat kunststukje makkelijk over met 'Het Eiland in de Verte'. De zang van de Groot gaat mooi samen met de soms groots opgezette muzikale begeleiding. De blazers in het wat carnavaleske 'Ballade van de Onsterfelijkheid' doen me enigszins denken aan 'Rainy Day Women #12 & 35' van Dylan, en 'De Blauwe Uren' klinkt als een prachtige ode aan Lennart Nijgh, die een aanzienlijk aantal liedjesteksten voor de Groot heeft geschreven, en in 2002 kwam te overlijden.

En wanneer ook nummers als 'Berlijn', 'De Vondeling van Ameland' en 'Sonnet van A' zich op een dwingende manier onder de huid nestelen, weet ik dat het goed is.

4 sterren

avatar van pdonidvie
vigil schreef:

Nja, mijn versie gaat thans tot en met het nummer 'Het Eiland In De Verte'.

pdonidvie schreef:
Nja, mijn versie gaat thans tot en met het nummer 'Het Eiland In De Verte'.

Is dat de lp?

avatar van pdonidvie
Is dat de lp?

Jup, uit z'n recent uitgekomen box met al z'n studioalbums in. Lekker ding. Als extra is er een extra LP waar alle singles, b-kantjes en wat rariteiten opstaan, waaronder de twee bonustracks van dit album.

❤Berlijn,een parel van een liedje!!