Julia Holter - Ekstasis (2012)

Electronic / Pop
Label: RVNG

1. Marienbad (5:24)
  2. Our Sorrows (6:16)
  3. In the Same Room (3:58)
  4. Boy in the Moon (8:19)
  5. Für Felix (4:10)
  6. Goddess Eyes II (6:23)
  7. Moni Mon Amie (3:31)
  8. Four Gardens (6:12)
  9. Goddess Eyes I (3:40)
  10. This Is Ekstasis (8:54)
avatar van wexxel99
Marienbad en in the same room nu te beluiteren op de souncloud. Dit gaat een topalbum worden. Kan haast niet wachten

avatar van wexxel99
Het is inderdaad een prachtig album geworden. Een zeer gedetailleerd album, met vele lagen waarbij er steeds een nieuwe bron aangebbord wordt. In zijn geheel te beluisteren op onderstaande link.

First Listen: Julia Holter, 'Ekstasis' : NPR

avatar van Chronos85
Komt niet zo vaak voor, een Pitchfork-recensie vóór een internetlek. Ben hoe dan ook erg benieuwd! Godess Eyes van haar vorige album is echt fantastisch!

Wat weinig reacties voor zo'n geweldige plaat. Het beste dat ik dit jaar heb gehoord. Zo gelaagd, vol met ideeën en ijzersterke composities tot in detail uitgewerkt. Bij voorkeur met hoofdtelefoon te beluisteren. Live klinken de nummers natuurlijker, levendiger dankzij echte drums en cello. Te horen dankzij NPR Julia Holter In Concert . Kijk ook uit als ze op 26 mei naar Utrecht komt voor Le Guess Who May Day.

avatar van levenvergeten
De eerste keer luisteren voelde aan als hallucinerend. Het komt weinig voor dat ik zo weggeblazen word. De blazers, de elektronische effecten, de lengte van de composities, de vervreemdende stemmen, de verknipte harmonie, de ritmes. Alsof Laurie Anderson en Joanna Newsom elkaar ontmoeten.

avatar van jassn
Heel interessant album, dat is het minste wat ik kan zeggen na een eerste beluistering.

avatar van AOVV
In de HUMO van deze week staat een wel erg lovende recensie over dit album. Misschien toch maar eens opzoeken..

avatar van jassn
Niet twijfelen, gewoon luisteren zou ik zeggen !

avatar van erwinz
Ekstasis van Julia Holter is niet in een hokje te duwen en nauwelijks te begrijpen, maar ondertussen is het zo verschrikkelijk mooi en spannend. Unieke plaat die alleen maar mooier en indrukwekkender wordt.

Lees mijn volledige recensie op: De krenten uit de pop: Julia Holter - Ekstasis - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Erwin

avatar van Chronos85
Mooie recensie!

Wel even stemmen he, erwinz.

avatar van erwinz
gedaan

avatar van Kuk
Kuk
Toch wel een van de beste plaatjes van dit jaar tot dusver. Onnavolgbare combinatie van electronic, chamberpop en subtiele folk. Met de nodige instrumentatie weet Holter een lastig te doorgronden werk te creëren met een geheel eigen smoel. Dit blijft de komende weken nog regelmatig langskomen op mijn afspeellijstje en ik kijk er naar uit.

avatar van pompompom
Geweldig mooi spul dit en tevens het allerbeste (nieuwe) spul wat ik dit jaar gehoord heb

avatar van hallo!
Dit is ook mijn favoriete album van het jaar tot nu toe. Deze muziek weet me een uur lang te hypnotiseren. De manier waarop ze met allerlei stemmen werkt, is echt prachtig.

Duurde even voordat het kwartje viel. Samen met het album van Israel Nash Gripka het mooiste wat mume me de afgelopen maanden heeft gebracht en werkelijk een SCHANDE dat het zo weinig aandacht krijgt.

marienbad is van het beste dat ik dit jaar gehoord heb. smaakt naar meer.

avatar van goedzaksmurf74
Heb dit meesterwerkje een paar weken geleden op vinyl gekocht lol ik kwam bij het 2de nummer pas achter dat die plaat op 45 toeren afgespeeld moest worden

avatar van Ataloona
Marienbad is een verwijzing naar de beroemde film van Resnais, of ook daadwerkelijk aan het plaatsje Marienbad? Ik zou het eerste me zo kunnen indenken als ik de muziek van Holter (heb maar enkele ogenblikken haar muziek gehoord) zo hoor.

avatar van Paalhaas

Dat laatste sowieso natuurlijk, dat eerste is twijfelachtig. Ik zie geen reden om aan Resnais te denken bij dit nummer.

avatar van Ward
Ik denk wel dat het naar de film verwijst eerlijk gezegd. De eerste zin 'I gave you a statue' lijkt mij namelijk een verwijzing naar de dominante rol die beeldhouwwerken spelen in Resnais' film.

avatar van DirkM
Zit zojuist in mijn eerste luisterbeurt. Bijzondere plaat.

Mooi. Ergens tussen Grimes, Grouper en Laurie Anderson. Soms is het ook alsof ik naar een ambientplaat van Brian Eno die voor de gelegenheid een zangeres heeft ingehuurd luister.

avatar van wibro
2012 wordt voor mij toch wel het jaar waarin ik de electronic of een combinatie daarvan herontdekt heb. Heel wat pareltjes gevonden dit jaar waaronder dit prachtige album van Julia Holter met oa het schitterende Our Sorrows, voor mij een van de mooiste popsongs dit jaar.

herman schreef:

Grimes en Grouper? Nooit van gehoord maar misschien moet ik daar ook maar eens iets van gaan beluisteren. Ik ben benieuwd.

herman schreef:

Zeer treffende omschrijving (@wibro: Grimes, maar vooral Grouper zijn echt de moeite waard!). Ik vind dit toch wel een van de beste platen van het jaar. Bij de eerste luisterbeurt is het allemaal nog wat ongrijpbaar, maar langzaam geeft de plaat elk subtiel laagje prijs. Prachtige inventieve composities en originele instrumentatie. Je komt vandaag de dag toch niet vaak een plaat tegen die zo sterk een eigen geluid heeft (of weet iemand dingen die hier sterk op lijken?). Zit voor mij dicht tegen een 4,5* aan en krijgt zeker een plaatje in mijn top 10 van 2012! Tijd om ook eens achter haar debuut aan te gaan...

avatar van bloempje24
Ward schreef:

Probeer eens Laurie Anderson - Homeland (2010).
Voor mij heeft dat album veel raakvlakken met de muziek van Julia Holter.

bloempje24 schreef:

Probeer eens Laurie Anderson - Homeland (2010).
Voor mij heeft dat album veel raakvlakken met de muziek van Julia Holter.
Ah bedankt, zet ik op mijn lijstje.

avatar van robbizzel
Boy in the Moon, zwaar favoriet. Wat een hemels nummer is dat zeg. Wat mij betreft 1 van de betere en mooiste nummers van Julia.