Chiddy Bang - Breakfast (2012)

Label: Parlophone

1. Intro (1:22)
  2. Breakfast (2:58)
  3. Handclaps & Guitars (2:48)
  4. Mind Your Manners (3:17)

met Icona Pop

5. Ray Charles (3:43)
  6. Does She Love? (3:41)
  7. Run It Back (4:03)

met Shirazi

8. Out 2 Space (3:13)

met Gordon Voidwell

9. Whatever We Want (3:04)
  10. Interlude (0:44)
  11. Talking to Myself (4:12)
  12. Happening (3:16)
  13. Baby Roulette (3:42)
  14. 4th Quarter (3:20)
  15. Rescue Me * (3:17)

met You Me at Six

avatar van Jordyp
1,5
Saaie rapper, irritante refreins, redelijke producties, maar vooral niks vernieuwends. 1,5*

Kleine tegenvaller.
Chiddy en zijn vaste producer Xaphoon Jones verrasten me vorig jaar met een aantal degelijke mixtapes ( The Preview, Peanut Butter & Swell), helaas kunnen ze dit niveau op hun eerste officiele album niet helemaal vasthouden.
De funky beats en catchy refreintjes zijn wederom aanwezig, maar de spontaniteit en kwaliteit ontbreekt hier toch een beetje. Het klinkt wat mij betreft allemaal te uitgedacht, te geproduceerd. Grootste minpunt is de stem en flow van Chiddy zelf, de refreintjes en openingen van de nummers klinken veelbelovend, maar zodra Chiddy begint te rappen, is het in feite meer van hetzelfde. De singles Mind Your Manners en Ray Charles zijn gelijk de meeste positieve uitschieters van het album. Hoewel ik mijn hiphop liever iets rauwer heb, staan er voor mij geen echte skippers op het album. Degelijk, maar niet zo goed als ik had gehoopt.
3.0*

TGM
Ik vind het een geslaagd album. Er is heel wat invloed vanuit de popmuziek terug te vinden maar niet op een overdreven, storende manier. Voldoende singlemateriaal: 'Ray Charles', 'Baby Roulette', 'Mind Your Manners', 'Handclaps & guitars' en 'talking to myself'. Ik vind het vreemd dat Chiddy Bang niet groter is in Europa.

avatar van Shinobi
Op zich wel een vermakelijk album moet ik zeggen. Lekker in het gehoor liggende beats en chille raps.
Alleen klinkt het soms ietwat standaard, soms te geproduceerd zoals Dn Freek al zegt.

3,5 Sterren.