Dalbello - Whomanfoursays (1984)

Canada
Label: EMI

1. Gonna Get Close to You (4:29)
  2. Devious Nature (4:01)
  3. She Pretends (4:31)
  4. Wait for an Answer (5:39)
  5. Animal (4:01)
  6. Cardinal Sin (4:06)
  7. Guilty by Association (3:35)
  8. Path of Least Resistance (4:57)
  9. Target (My Eyes Are Aimed at You) (6:02)
avatar van borland
Ik kwam deze plaat op het spoor door een concert wat ik van haar zag in 1985 in Paradiso. Een geweldige ervaring! 5*

Kingsnake
Heel bijzondere muziek van een heel bijzondere vrouw.
Deze dame was zo ontzettend getalenteerd.
Ze schreef, speelde en produceerde alles zelf (met hulp van Mick Ronson).

Echt een aanrader voor mensen die experimentele pop leuk vinden, met bizarre twists, geluidjes en vreemde drumbeats.

avatar van Oldfart
Heeft aan de ene kant een beetje een gedateerde sound, maar dat geeft het juist ook wel weer z'n charme, onmiskenbaar eighties.
Onbekend bij de wave-clan hier?

Gonna get Close To You blijft het prijsnummer, maar deze plaat verdient wel iets meer aandacht.

Dat ik hier nog mensen tegenkom die ook bij het concert in Paradiso aanwezig waren!
Verder wat Kingsnake zegt maar het leuke is dat de "experimentele pop" altijd aan de goede kant van "een goed liedje" blijft. Is een genot om dit te beluisteren bij iets hoger volume en een hele goede geluidsinstallatie. Latere albums werden elke keer net wat minder. Waar is zij gebleven? Haar site is "under contruction" voor jááááren.

avatar van borland
Tell Me Some schreef:
Een paar dagen voor het Paradiso concert speelde ze een concert in Duitsland wat in zijn geheel op dvd is gezet en hier te downloaden is. [url=http://www.dimeadozen.org/torrents-details.php?returnto=/account-cp.php&id=238567]
Registratie is wel verplicht.

Dat je haar latere platen minder vindt is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik haar laatste "Whore" ook een kanjer hoor.

Ozric Spacefolk
Verdikkie. Deze had nog mee kunnen doen in de 1984-k.o.

Dat ik hier nog niet op had gestemd.

Dalbello levert hier een van de allerbeste en gaafste pop-albums ooit af.

Niet voor niets dat iedereen haar nummers covert. (Heart, Queensryche etc.)

avatar van Poeha
Ik ken alleen "Tango" van het album "She" uit 1987, maar deze ga ik beslist snel beluisteren, als ik een exemplaar kan bemachtigen.

Ik hem op elpee en cd

Alleen die cd eens bij een ex laten liggen. Dus die ben ik mooi kwijt

Ozric Spacefolk
Wait for an Answer is gecovered door Heart en staat op Calm Animals.

En Gonna Get Close to You staat op Rage for Order van Queensryche.

De grote andere naam achter deze plaat (naast Lisa natuurlijk) is duizendpoot Mick Ronson (oa David Bowie).
Lisa en Mick spelen met zn tweeen alle instrumenten.
Knap werk!

Meneer Bungel
Ook hier de Queensrÿche link, maar verder nooit ingedoken, moet ik toch eens doen. De hoes werd indertijd al gelinkt aan (of andersom eigenlijk) David Lee Roth - Eat 'Em and Smile (1986) .

avatar van Edwynn
Uiteraard kwam ik deze dame ook op het spoor toen ik eens op zoek ging naar het origineel van Gonna Get Close To You. De mannen van Queensrÿche zette hun versie het in 1986 op de A kant van het Rage For Order album. Dat is in hardrock- en metalland best typisch voor een nummer dat op dat moment amper twee jaar oud was.

Dalbello kende ik van het singletje Tango. Aanvankelijk had ik geen idee dat het om dezelfde mevrouw ging want er zit verschil tussen die schreeuwerige discotrack en het wat meer onconventionele album Whomanfoursays. Dat zal dan wel met die Mick Ronson te maken hebben.

Ofschoon het nogal een gekke keus is om met een nummer als Gonna Get Close To You te openen, lijkt Dalbello's versie superieur te zijn aan die van Queensrÿche. Het is een stalksong in optima forma. De geschifte stembuigingen van mevrouw zelf en de mysterieuze toetsen scheuren je gezonde verstand aan flarden. Dat heeft Geoff Tate nooit kunnen benaderen. Hoe goed hij toen ook was.

Zo geschift als op het openingsnummer wordt het niet, maar Dalbello valt nooit terug op catchy popdeuntjes. En dat is wel iets dat ik zou verwachten met zo'n geluid. Nummers als Cardinal Sin en Guilty Association hebben een nogal bevreemdende uitwerking. Het lijkt wel sonische suspense. Zelfs de ballad Wait For An Answer heeft een nogal wrange ondertoon. En wat een indrukwekkende stem en bezieling spreidt Lisa ten toon.

Whomanfoursays is niets minder dan een grote verrassing voor me gebleken. Een geweldige ontdekking. Een album op en top popgeluid dat helemaal bij 1984 hoort, maar qua compositie en feel toch iets heel anders dan dat.

Ozric Spacefolk
Lisa is een geniale vrouw. Zowel als songwriter, als in haar shizofrene zang en de instrumentatie die ze kiest.

Deze plaat is als het goed is met zn tweeen opgenomen. Zij en Mick Ronson nemen alle instrumenten voor hun rekening. En ja! Die Mick Ronson.

Ozric Spacefolk
Ik zou deze liveplaat van Dalbello nog even willen tippen.
Een optreden die materiaal van Whomanfoursays en She combineert: Dalbello - Live at Rockpalast (2015)

avatar van Mssr Renard
In al haar genialiteit klinkt deze plaat best kil en afstandelijk, door de vele electonica, sequencers en machines, waarmee de plaat is gemaakt. Maar de krachtige en licht-maniakele zang van Lisa tilt deze plaat echt naar een hoger niveau.

Ik ben trouwens haar niet op het spoor gekomen, door Queensryche (want die kende ik toen nog niet), maar via vocale bijdragen op de lp The Formula van Thinkman.

avatar van ZAP!
Goeie bump, Mssr Renard, ga hem ook even proberen. Kwam hier wel via Q., maar nu dus ook via jouw*...

(jou - ik weet ut)

-edit- Heel erg gave plaat... het laatste nummer heeft Queensrÿche flink geïnspireerd voor 'Rage for Order', zo te horen.