Dodecahedron - Dodecahedron (2012)

Label: Season of Mist

1. Allfather (6:16)
  2. I, Chronocrator (7:26)
  3. Vanitas (10:48)
  4. Descending Jacob's Ladder (5:03)
  5. View from Hverfell I: Head Above the Heavens (4:17)
  6. View from Hverfell II: Inside Omnipotent Chaos (8:08)
  7. View from Hverfell III: A Traveller of the Seed of the Earth (10:20)
avatar van Metalhead99
Een nieuw Black Metal project van Nederlandse bodem. De twee demo's die op de soundcloud pagina van de band stonden, wisten me niet direct te bekoren. Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat klinken!

avatar van Don Cappuccino
Morgen zal het album te streamen zijn op de website van de band en ik ben er echt zeer benieuwd naar. Het openingsnummer is al een tijd beschikbaar en is echt ijzersterk, tegendraadse Black Metal. Een beetje in de richting van Deathspell Omega en de latere Mayhem.

avatar van AOVV
De naam Deathspell Omega laten vallen is altijd wel een lokkertje. Bij deze meldt zich hier een geïnteresseerde Belg aan!

avatar van Don Cappuccino
Dat verwachtte ik eigenlijk al. Nu Edwynn nog.

avatar van Don Cappuccino
Net voor de eerste keer gehoord en dit is er een waar ik nog heel lang zoet mee zal zijn. Ik gebruik het woord eng niet vaak bij muziek maar dit album gaat wel die richting op. Invloeden die ik hoor zijn Deathspell Omega en de latere Mayhem. Het heeft een beetje de naargeestige sfeer van Ordo Ad Chao maar dan zonder die echoputsound. De composities klinken erg avontuurlijk en het zal wel een tijdje duren totdat ik deze helemaal heb doorgrond. Een erg aparte plaat waarvan je niet zou denken dat hij uit Nederland komt. Eindelijk weer eens een album waar ik echt voor moet gaan zitten.

Een ding wat gelijk opvalt de eerste keer is die enorme uitbarsting in View from Hverfell III: A Traveller of the Seed of the Earth. Er komt een muur van geluid op je af maar in die muur zitten prachtige en subtiele melodielijnen verborgen!

avatar van Metalhead99
Ik heb hem zojuist voor het eerst beluisterd en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Dodecahedron vuurt een enorme muur van geluid op de luisteraar af, die inderdaad bijna beangstigend is. Ik moet hem nog eens een paar keer beluisteren om hem helemaal te laten inwerken.

avatar van AOVV
Ja, dit klinkt behoorlijk naargeestig. Het kleurenpalet van de cover doet me trouwens sterk denken aan het debuutalbum van Djevel, door mij trouwens nog getipt in de vorige ronde van Het Metal Album van de Week. Muzikaal is het niet echt te vergelijken, slechts in grote lijnen, dat beide platen namelijk black metal zijn, en uit een land komen waarvan de naam begint met de letter 'N'.

Meerdere luisterbeurten dringen zich op, dat spreekt voor zich.

avatar van laboomzaa
Deze ook maar eens onder de loep nemen!!

avatar van Don Cappuccino
En het wordt al drukker!

Terecht, want deze luister ik echt veel. Nu met koptelefoon op en dan hoor je ineens dat er echt geweldige baslijnen in dit album zitten. Ik ga hem in ieder geval zeker kopen.

Nu wordt er weer op het internet gesproken over een Deathspell Omega-kloon en dat is het zeker niet. Ze zijn een stuk melodieuzer dan die band en eerlijk gezegd luister ik hier liever naar.

avatar van niels94
Ook ik heb deze in mijn updates staan Wacht de reactie van een paar users af, dan ga ik 'm misschien ook beluisteren. Black metal is de metal die ik doorgaans het meest waardeer en dan ook nog eens van eigen bodem

avatar van Dr.Pat
Laat ik de stemming openen. Ik begin met een voorzichtige 3,5 maar dit zou best kunnen stijgen. Na een paar keer geluisterd te hebben vindt ik het een boeiende plaat, maar toch wel hoog DSO gevoel, alhoewel dit niet helemaal gerechtvaardigd is. Stem vind ik bijv zelf veel beter. Het afsluitende 3-luik is super.

avatar van wizard
Ik heb hem nu drie keer geluisterd van de stream van de website van de band (nog tot morgen!). Elke keer wordt dit album beter, maar ik heb meer luisterbeurten nodig voordat ik sterren uit ga delen. Ik ga deze maar op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag zetten, denk ik .

avatar van Edwynn
Don Cappuccino schreef:
Dat verwachtte ik eigenlijk al. Nu Edwynn nog.

Present!

Klinkt interessant allemaal. Om niet te zeggen zeer interessant.

Kom ik nog op terug!

avatar van Metalhead99
Ik begin maar voorzichtig met 3.5*, met een grote kans dat hij nog wat hoger word naarmate ik hem nog vaker heb beluisterd. Ik heb deze plaat inmiddels al heel wat rondjes laten draaien en het is echt een knaller van een plaat. Lekker hard en een beetje rauw, maar dat vind ik juist prachtig aan dit genre. De connectie met Deathspell Omega kan ik niet leggen, aangezien ik die band niet ken, maar als dit erop lijkt, moet ik die band binnenkort ook maar eens een kans geven.

avatar van wizard
Dodecahedron is het resultaat van 6 jaar werk, en laat zich het best omschrijven als een doe-het-zelfalbum gemaakt vanuit de visie op zoek te gaan naar de grenzen van metal, of wellicht van muziek in het algemeen: hoe intensief kan je muziek maken? En wat doet dat met de luisteraar?
Dat doe-het-zelf in de vorige zin is makkelijk negatief uit te leggen. Zo is het niet bedoeld. De band heeft zo’n beetje alles in eigen huis gehouden. De muziek is vanaf 2006 geschreven door M. Nienhuis, de teksten zijn van zanger M. Eikenaar, die ook het artwork verzorgde. Daarnaast deed de band de productie van het album zelf. Uit de interviews die de bandleden hebben gegeven, blijkt dat de band op zoek is gegaan naar een geluid dat ze het album mee willen geven voor ze de studio ingingen, en dus vanuit die visie hebben gewerkt bij de opnames.
Kortom, over alles, zelfs de bandnaam, lijkt nagedacht te zijn.

Tot zover de ideeën en goede bedoelingen. Is het uiteindelijke product goed geworden?
Opener Allfather begint met een dissonante riff, dat vanaf de eerste seconden voor een beklemmende sfeer zorgt. Een sfeer die niet verdwijnt gedurende de rest van het album, en die ook nog even blijft hangen nadat het album is afgelopen. De muziek is hard, intens, en gelaagd. I, Chronocrator heeft een briljante break halverwege, die je het gevoel geeft in een put te vallen, verder en verder, kennelijk zonder ooit de bodem te bereiken. Als het nummer weer verder gaat, hoor je het gillen van de mensen die langs je heen vallen, naar nog diepere diepten. In Vanitas gaat het tempo een stuk omlaag. Het nummer is echter niet minder intens dan de vorige nummers, zich voortslepend tot de basdrum halverwege versnelt, maar blijft door de riffs en zang toch een traag gevoel houden.

Tussen de eerste 3 nummers en de View from Hverfelltrilogie staat Descending Jacob’s Ladder ingeklemd als een soort van intermezzo. De tekst in dit nummer is gesproken in plaats van gegrunt, over verschillende lagen geluiden. Het kostte me wat moeite mijn aandacht bij dit nummer te houden, maar qua sfeer is het wel erg de moeite waard.

View from Hverfell begint met het relatief rustige I: Head above the Heavens. Vergeleken met de andere nummers op het album is dit een eenvoudig te verteren nummer met een makkelijk in het oor liggende riff en een overzichtelijke drumpartij. Maar goed, dat is dus relatief. II: Inside Omnipotent Chaos begint met een versnelling. Tijdens III: A Traveller of the Seed of the Earth wordt het halverwege stil, waarna het album afsluit met een minutenlange eruptie van muzikaal geweld. Alsof je een lavadeeltje bent dat de atmosfeer ingeslingerd wordt. Zoals die titel van het nummer eigenlijk al zegt, eigenlijk.

Naar mijn mening is de band erin geslaagd een extreem intens album af te leveren. Missie geslaagd dus. Dodecahedron is geen makkelijk album geworden. Het kost tijd om het album te doorgronden, en met volle aandacht luisteren is belangrijk om mee te krijgen wat er eigenlijk allemaal gebeurt. Prima voor een avond met een koptelefoon op en verder niks. Niet geschikt voor in de trein of op de fiets. Zelfs na een flink aantal keren luisteren heb ik het idee dat er nog veel meer in dit album verborgen ligt dan ik heb gehoord.

Een klein minpunt van dit album is de productie. De muziek klinkt hier en daar niet als een organisch geheel, maar meer als verschillende instrumenten die op elkaar gestapeld zijn. Het geluid van het album is daarnaast(/daardoor?) een beetje kil en afstandelijk, dus het luisteren is niet meteen een groot plezier. Aan de andere kant, deze muziek is niet gemaakt om lekker in het gehoor te liggen. De beklemmende sfeer die overheerst, zou zonder deze productie niet mogelijk zijn geweest.

Dit Dodecahedron is, hoewel het jaar nog maar een paar maanden onderweg is, zonder twijfel materiaal voor in mijn jaarlijst. Voor ik deze tekst schreef, was ik van plan 4.5* te geven met een halve ster aftrek voor de productie, maar tijdens het schrijven is dat laatste bezwaar weggevallen. Dus blijft over:

4.5*

avatar van AOVV
Erg boeiend stuk om te lezen, wizard! Deze keer ben jij me voor, blijkt nu

Informatief, to the point, en op veel punten ben ik het helemaal met je eens. Intense plaat!

avatar van Don Cappuccino
Inderdaad een zeer goede review, wizard!

Wat mij vooral verbaasde was dat ik in een interview met de drummer las dat hij nog nooit blastbeats had gespeeld voordat hij dit album had ingedrumd. En het openingsnummer heeft me toch een partij snelle blastbeats!

Ik weet nog steeds niet welke beoordeling ik hier voor wil geven.

avatar van niels94
niels94 schreef:

Na de mooie review van wizard ga ik me hier zeer binnenkort ook maar eens aan wagen

avatar van wizard
Heren (neem ik aan, tenminste), dank voor de reacties. Altijd leuk om wat feedback te krijgen voor een stuk tekst waar behoorlijk wat tijd in gaat zitten.

avatar van Don Cappuccino
Een dodecahedron is een wiskundig figuur en deze staat dan ook op de voorkant van het album. Het figuur is wel aangetast. Je zou denken dat het door het album kan komen...

Het uitgangspunt voor deze band is toch wel de dodecafonie. Er zijn geen gezellige melodielijntjes te horen hier maar wel een hele hoop atonaliteit. De dodecafonie is een compositiemethode gevormd door Arnold Schönberg. Dit is een regel die aangeeft dat er geen regels in de muziek zijn. Over paradoxen gesproken...

Deze man is onder andere bekend van Die Erwartung. Dit is een opera die op het eerste gehoor een heleboel chaos bij elkaar is maar het is uiteindelijk toch allemaal geconstrueerd en uitgeschreven op papier. Toen ik dit stuk bij de muziekles hoorde moest ik eigenlijk gelijk aan Dodecahedron denken. Het heeft dat chaotische en grillige van de moderne klassieke muziek. Op het eerste gehoor lijkt het een heleboel chaos maar het zit zeer vernuftig in elkaar. Het is een intrigerende plaat die er voor zorgde dat ik de eerste 10 keren compleet niet wist wat ik ervan vond. Vind ik dit nou heel goed of helemaal niks? Uiteindelijk ben ik tot conclusie gekomen dat ik dit album heel goed vind. Zelden kom je een album tegen waar je je echt helemaal in moet verdiepen. Koptelefoon op is echt een aanrader want dit album is zeer gelaagd en intens.

De ritmesectie is onvoorspelbaar. De drums zijn vaak erg snel maar ook af en toe losjes en jazzy, erg raar bij de afstandelijkheid van deze muziek. De bas is iets waar je na paar luisterbeurten echt goed op let en daar zijn de jazzinvloeden ook zeer goed te horen. Niet verbazend aangezien leden van deze band in Exivious zitten, een jazz/fusion metalband. De gitaarpartijen zijn avontuurlijk en gelaagd en overheersend dissonant. Dit kan als vals gezien worden maar ik zie eerder dit, zoals ze het in het Duits zeggen als zeer unheimlich. Het wringt en het klinkt naargeestig en duister. Je krijgt een onderbuikgevoel bij het luisteren naar dit album.

Het absolute hoogtepunt is het drieluik genaamd View From Hverfell. Hier zit wel een concept achter, dit gaat over de ervaringen over de beklimming van de vulkaan Hverfell, dit is een vulkaan in Ijsland. De vulkaan blijft rustig maar aan het eind barst hij uit. Platen botsen tegen elkaar en natuurkrachten zijn aan het werk. Muzikale natuurkrachten ook trouwens... In de muur van chaos in View From Hverfell III zitten namelijk prachtige melodielijnen verborgen. Ik vind het erg mooi en op de een of andere manier geeft het mij een gevoel wat ik heel lekker vind. Misschien niet de bedoeling maar zo voel ik het wel.

Dodecahedron is echte kunst. De band noemt het zelf een gesammtkunstwerk. Goede kunst moet ervoor zorgen dat je in verwarring wordt gebracht en dat je er over gaat nadenken. En dat doet Dodecahedron zeker. Dit is een geweldige ervaring!

avatar van AOVV
Mooie bespreking met een conclusie waar ik me helemaal in kan vinden. Goede kunst doet nadenken, brengt iets teweeg. Ik weet niet of ik ook nog een bespreking ga schrijven (of het überhaupt iets zou toevoegen na deze werkjes van wizard en Don Cappuccino), maar een score gaat er één dezer dagen toch maar eens uit moeten komen, en het zal zeker geen laag cijfer zijn!

Don Cappuccino schreef:

De voorkant deed me denken aan de kop van een jong vogeltje met de bek opengesperd. Links zit een oogje, het rechteroog is wat minder duidelijk.
Maar ik vermoed dat je gelijk hebt en dat het idd een dodecahedron is...

Meneer Bungel

avatar van jasper1991
Prima muziek, die ik zelf blackened deathmetal zou noemen, uit Nederland. Ik heb er mee kennis gemaakt door de alternatieve metal-ladder, via het laatste nummer. Dit is met de twee openers het beste nummer. Duister en heftig klinkt het album. Dat ik niet hoger dan 4 sterren kom is denk ik omdat ik wat hooks mis. Soms raast het zonder omkijken voorbij. De dissonantie die veelvuldig is toegepast geeft een verstoorde sfeer die de muziek alleen maar ten goede komt, het is ook allemaal uitstekend uitgevoerd. Als klap op de vuurpijl is er ook nog eens een lekker grunt-geluid.

avatar van Lau1986
Best een aardig project. Ik had eerst helemaal niet door dat dit Nederlands is. Eigenlijk is het onNederlands goed. Het album is bij de eerste luisterbeurten wat navolgbaar, maar dat verdwijnt in verloop van tijd wel. Heftig is zeker een goed woord voor dit album. Jammer dat de twee hardste nummers aan het begin zitten.