Aretha Franklin - Aretha's Gold (1969)

Soul / R&B
Label: Atlantic

1. I Never Loved a Man the Way I Love You (2:45)
  2. Do Right Woman, Do Right Man (3:17)
  3. Respect (2:28)
  4. Dr. Feelgood (3:21)
  5. Baby, I Love You (2:39)
  6. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman (2:44)
  7. Chain of Fools (2:47)
  8. Since You've Been Gone (Sweet Sweet Baby) (2:26)
  9. Ain't No Way (4:13)
  10. Think (2:19)
  11. You Send Me (2:28)
  12. The House That Jack Built (2:21)
  13. I Say a Little Prayer (3:34)
  14. See Saw (2:40)
avatar van Angelo
Aretha stond in 1969 pas slechts twee jaar onder contract bij Atlantic, dat weerhield het label er niet van om al een compilatie uit te brengen met op dat moment de grootste hits van deze beroemde soulzangeres. Alhoewel Aretha tot 1979 bij Atlantic zou blijven, zouden de jaren die volgden niet meer voor dergelijke successen zorgen zoals op dit album te horen zijn - enkele uitzonderingen daargelaten zoals bijvoorbeeld het altijd nog prachtige 'Spanish Harlem' maar ook 'Don't play that song' en 'Rock steady'. Met dit album wordt pure soul perfectie geboden en weergeeft een prima beeld waar Aretha voor stond en staat. Vanaf begin tot eind genieten naar de prachtige stem van de vrouw die inmiddels betiteld is tot de Queen of Soul. Anno 2010 leeft de muziek van Aretha nog steeds getuige de vele vertolkingen van 'Respect', 'Think', 'Natural woman' en 'I say a little prayer' die je bijna dagelijks om de oren vliegen. Aretha's versies blijven echter ongeëvenaard. Voor iedereen die kennis wil maken met Aretha is dit album een heel goed begin.