Arena - Immortal? (2000)

Label: Century Media

1. Chosen (6:22)
  2. Waiting for the Flood (5:54)
  3. The Butterfly Man (8:56)
  4. Ghost in the Firewall (4:55)
  5. Climbing the Net (4:40)
  6. Moviedrome (19:46)
  7. Friday's Dream (4:44)
avatar van uffing
Verhoog mijn stem naar 4,5. Er staan geen slechte nummers op deze plaat. Van begin tot eind genieten. Friday's Dream is helemaal prachtig. Een schoolvoorbeeld van een nagenoeg perfect liedje. Verplichte kost voor alle would-be songwriters.

avatar van Brunniepoo
Wellicht een nagenoeg perfect liedje maar eigenlijk vind ik wel dat het op de verkeerde plek staat, Moviedrome had ik een veel logischere afsluiter van het album gevonden.

avatar van AstroRocker
Fantastische opvolger van The Visitor, die ook de status van klassieker verdient. De nieuwe zanger Rob Sowden klinkt heel anders dan Paul Wrightson, maar past ook goed bij de muziek. Overigens vond ik Wrightson meer uitstraling hebben op het podium dan Sowden, maar dat terzijde. Qua zang zit het zeker snor met deze Sowden. Ik heb Arena 4 of 5 keer live gezien, altijd een feestje. Het minste nummer vind ik Waiting for the Flood, maar deze is nog dik voldoende
Beste songs vooral het dreigende Ghost in the Firewall en Moviedrome (natuurlijk). Ik geef deze plaat 4.5*.

Misterfool
Eerste 4 nummers zijn een erg leuke eenheid. Symfonisch neo-prog met een dreigende ondertoon en lekkere (melo)-dramatische zang, daarna gaat het album de mist in. Climbing the net opent al snel met vreselijk goedkoop keyboardwerk en biedt verder niets meer dan gelikte sentimentaliteit. Moviedrone is best een sterke epic, maar friday's dream is weer een volstrekt nutteloos nummer. Naar beneden afrondend kom ik op 3.5*.

avatar van uffing
Climbing the Net is inderdaad de zwakke broeder hier. Friday's Dream vind ik daarentegen echt een pareltje. Eén van de betere Arena albums wat mij betreft.

Misterfool
Friday's dream vind ik - hoewel een tikkeltje sentimenteel- geen slecht nummer, maar na moviedrome heb ik al gegeten en gedronken. Had men friday dream & Climbing the weggehaald dan had je een veel sterkere eenheid gehad. Een constante opbouw naar een prima epic.

avatar van uffing
Ik vind het wel lekker om een momentje van rust te pakken na het geweld van de finale van Moviedrome. Climbing... hadden ze inderdaad weg mogen laten van mij.

avatar van vanwijk
Vandaag weer eens in de lade gehad en dat was een prettige verrassing. Ik vind Moviedrome een prachtig nummer.

avatar van Brunniepoo
Brunniepoo schreef:

Ik heb inmiddels een recensie van dit album voor Progwereld geschreven en daarvoor dit album flink wat keren beluisterd, waarbij ik ook veel aandacht heb besteed aan de teksten op dit album. Ik moet zeggen dat ik hierdoor inmiddels wel ben teruggekomen op bovenstaande. Weliswaar is het muzikaal een beetje mosterd na de maaltijd maar zonder de boodschap van hoop in Friday's dream was Immortal? wel erg deprimerend geëindigd. Toch wel de juiste afsluiter dus.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Ik heb inmiddels een recensie van dit album voor Progwereld geschreven

Ah... mooi plan.

avatar van uffing
Brunniepoo, mooi verhaal en ik onderschrijf het op veel punten. Het zet mij in ieder geval aan de plaat weer eens op te zetten met het tekstboekje erbij.
Hoop meer van je te lezen daar

avatar van vanwijk
Gaat de lade weer eens in, heb zojuist het stuk gelezen op progwereld.

avatar van Torch
In retrospect een bijna perfect Arena album.... alleen Climbing the net en Ghost in the Firewall (alleen de titel al ... ) voorkomen een topscore.

avatar van jorro
Arena doet er gelukkig weer een schepje bovenop. De voorgaande albums vind ik minder spannend dan het debuut en dit album. Van dit album zijn The Butterfly Man en Moviedrome twee prachtige nummers die de hoge score alleen al bijna rechtvaardigen. Opener Chosen is subtopper.
Mooie plaat.

avatar van vielip
Ja deze heb ik laatst ook weer eens gedraaid. Blijft een erg fijn album. Geen zwak moment op te ontdekken vind ik. Al had Moviedrome een (heel) stuk korter gemogen maar soit...Wat mij betreft hangt aan dit album dezelfde status als aan z'n voorganger.

Opnieuw een ongekend sterk Arena album met voorbeeldige, briljante symfo. Dramatisch, donker maar ook verrassend en met geweldig goede songwriting wat zo belangrijk is in dit genre met name vind ik. Ook ik vind de volgorde van de tracklist vreemd, en waiting for the flood een raar niemendalletje, maar ik ben in ieder geval blij dat alle songs erop staan. Fridays dream is ontroerend mooi en geeft toch wat verlichting en hoop. 5 sterren, dit is geweldige kost!