Disappears - Pre Language (2012)

Label: Kranky

1. Replicate (4:19)
  2. Pre Language (2:13)
  3. Hibernation Sickness (3:22)
  4. Minor Patterns (4:23)
  5. All Gone White (3:00)
  6. Joa (5:52)
  7. Fear of Darkness (2:57)
  8. Love Drug (5:24)
  9. Brother Joliene (4:08)
DjFrankie (moderator)
Binnenkort in Groningen, Amsterdam en Hasselt te bewonderen.

En hier alvast Replica te beluisteren

avatar van bone machine
bone machine (crew)
Hier kijk ik ook naar uit, Replicate is alvast sterk.
Tickets zijn besteld voor Le Grand Mix (Tourcoing)!

DjFrankie (moderator)
Cd is ook al besteld, misschien dat ik nog naar Hasselt ga.

avatar van essence
Alweer een heel ferme plaat. Kraut meets postpunk meets wave of zoiets.
"Joa" is voor mij het prijsbeest van deze plaat, alhoewel dat alle songs een hoog niveau hebben.

DjFrankie (moderator)
Totaal anders dan Guider, ook daardoor iets minder vind ik. Guider had die drive die ik hier mis. Het is geen slechte plaat Replicate bijvoorbeeld is geweldig maar allemaal net niet het niveau van hun voorganger.

Net de lp binnengehad, klinkt erg lekker, lekker hoekig schurend gitaargeluid met dito riffs. Review volgt nog maar alvast heel veel zin in de bovenzaal van Paradisio zondagavond!!!

avatar van Tjeerd1975
Oei, wat een kek plaatje zeg!

Onderdeel van dit collectief, Brian Case deed ook al zijn deel in mooie andere bandjes zoals The Ponys en The 90 day men. De albums van The 90 day men (To Everybody en Panda Park) krijg ik niet grijsgedraaid. Iets andere koek dan Disappears. Heerlijk tegendraads en zeer de moeite waard.

avatar van nightfriend
Flink wat Gang of Four invloeden hier, al zullen anderen er misschien The Fall in horen.De repetitieve strucuren zijn soms heel erg kaal maar worden gedragen door een stevige ritmesectie. Soms barsten nummers dan opeens uit met een veel rijker geluid en dat contrast werkt heel erg goed. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld Minor Patterns, een van de sterkere tracks op een album dat eigenlijk geen zwakke nummers kent.

Sensationeel optreden 1 april in de bovenzaal van Paradiso, band met een geweldige uitstraling, 1 uurtje zinderend gitaarwerk met een perfect geluid. The Fall meets the Feelies, My Bloody Valentine meets Motorpsycho, Gang of 4 meets Deerhunter. Hypnotiserend was het, deze mogen heul vaak terugkomen. En fijn om Steve Shelley weer 's te zien drummen, Christ wat is die goser toch goed.
De lp is ook vakwerk, me dunkt als dit jaar nog een beter (gitaar) plaatje uitkomt., eigenlijk geen uitschieters, hoog consistent niveau. Ergens heeft het qua sound ook wel wat weg van Big Black

avatar van WesleyX16
En er zit weer een Steve Shelley (Sonic Youth) onder de leden.

Heel fijn album overigens met sterke songs als Replicate, Pre Language, All Gone White, Joa Fear Of Darknes en Love Drug.

avatar van WesleyX16
En ook nog een gitarist van The Ponys kom ik nu achter?!

WesleyX16 schreef:
En ook nog een gitarist van The Ponys kom ik nu achter?!

Dat klopt, We Shot The world !!

J.B.
Dit is een interessant plaatje, de nummers zijn op een vreemde manier verslavend, maar ik kan niet precies duiden wat dit album zo leuk maakt. Vele stijlen worden op een aangename wijze gecombineerd: post-punk, noise, shoegaze, psychedelica, wave, kraut-, space- en garagerock... ik hoor van alles wat.
Wat ik echter wel jammer vind, is dat enkele nummers iets te kort lijken te zijn. Soms lijkt het erop alsof er naar een climax wordt gebouwd, om voor die tijd toch maar over te gaan naar het volgende nummer. Het blijft een lekker album, maar volgens mij had er meer in kunnen zitten.

Had nog niet gestemd zag ik, wordt dit de plaat van het jaar? Of Keaton Henson, the XX (nog niet heel goed geluisterd), Mount Eerie of iets wat nog uit moet komen (Deerhunter?). The Disappearers hebben me wel geweldig verrast. luister nu naar Glider maar denk dat ik deze beter vindt.

avatar van koosknook
Soms helpt het om zo maar in iemand anders top 10 te pindakazen...bone machine is schuldig . Nooit van Dissappears gehoord, maar wat is dit goed zeg (..hm...en ik denk inderdaad ook wel verslavend).