Amsterdam Klezmer Band - Mokum (2012)

Alternatieve titel: Live at Studio 150

Wereld
Label: Essay

1. Di Naie Chuppe (2:48)
  2. Takaj Zhizn (3:50)
  3. Der Fryske Bulgar (4:54)
  4. Son (4:34)
  5. Magnificient Seven Medley (4:59)
  6. Di Zilberne Chassene (4:14)
  7. Blue Hora (5:19)
  8. Marusja (6:31)
  9. Op een Goppe (3:49)
  10. Noushka (4:30)
  11. Naie Kashe (3:17)
  12. Pluk (6:10)
  13. Oscar's Cocek (4:23)
  14. Chassid in Amsterdam (3:13)
  15. Limonchiki (3:38)
  16. Koningsplein (3:40)
avatar van musician
Ik heb hier dus in de verste verte verstand van, dus enige uitleg hoe ik aan deze cd kom is wel op zijn plek.

Ik zou bijna met mijn ega naar het concert van de Amsterdam Klezmer Band zijn gegaan in Paradiso, maar, mijn oudste zoon brak die middag (vorige week vrijdag o.i.d.) bijna zijn enkel. Moest naar het ziekenhuis, foto's e.d. en daarna thuis met zijn been omhoog zitten.

Voordat ik hem daarmee weer over de vloer had, is mevrouw musician uiteindelijk naar het concert gegaan met een vriendin.
De concertkaarten aanschaf was overigens vrij ongewoon: je kocht een kaartje voor Paradiso óf deze cd, dan mocht je daarna gratis naar binnen. Enfin, dat vind ik sowieso al een hele sympatieke gedachtengang dus vandaar de cd in bezit (x 2 dan uiteraard).

Maar het gaat hier over muziek waar ik niet mijn kasten vol van heb staan. Je bent natuurlijk zeer benieuwd naar allerlei andere stromingen in de muziek. Maar ik geloof niet dat ik ga overhellen naar dit genre.

Het is vrolijke, joodse muziek met een wat Franse inslag. Nostalgisch ook en met een vleugje weemoed en romantiek. En het publiek (het is een live cd) reageert op die combinatie behoorlijke enthousiast.
De ingezette instrumenten zijn o.m. een accordeon, clarinet, trombone, trompet, een saxofoon en een banjo, dan heeft u enig idee van de richting waarin muzikaal moet worden gezocht.

En dan zal het in z'n soort best goed zijn, het wordt ook overal bijzonder aangeprezen en opgehemeld. Dat mag uiteraard bij deze toch wat alternatieve, uitzonderlijke en afwijkende muziek en ongetwijfeld zijn er liefhebbers voor. En er wordt, dat ook zonder twijfel, prima gemusiceerd.

Het is daarom een beetje jammer dat ik hier als eerste stem en reageer, en het jazzy Blue Hora is ook best aardig, maar het is niet echt aan mij besteed. Tijd voor de echte Amsterdam Klezmer Band liefhebbers om snel te reageren

Ach, het is gewoon schaamteloos gekopieerd van de klezmer, maar ach, een nieuw genre dat we nog niet kenden in de populaire muziek en dus gaat dat scoren

Beluister eens wat originele klezmer muzikanten en je kan alleen hetzelfde concluderen

tis tegenwoordig in, men neme een - nog redelijk onbekend bij het grote publiek - genre, steek het in ene wat commercieler en populair jasje, et volial de massa roept als vanzelf weer ooh en aah wat leuk!

Voor je het weet sta je bij DWDD en dan komt de carriere vanzelf wel op dreef

Heb zo mijn bedenkingen

Stijn_Slayer
Wat Malle zegt is inderdaad wel de strategie van de laatste tijd, maar desondanks spreekt het bericht van musician me wel aan. Lijkt me een bruisende, sympathieke mix als ik het zo lees. Ik ga het toch eens beluisteren.

avatar van musician
Malle schreef:
Ach, het is gewoon schaamteloos gekopieerd van de klezmer (...)

Ik weet dan niet goed wie je bedoeld, van wie ze het dan precies hebben gekopieerd. Maar de Amsterdam Klezmer band bestaat al sinds 1996. Of er dan nog sprake kan zijn van kopieëren (dus zonder eigen sound) lijkt mij dan niet meer voor de hand liggen.

En de klezmer pas ene paar eeuwen, maar wat scheelt ut

Wat een flauwekul Malle. Klezmer is inderdaad muziek die al heel lang mee gaat, maar mag het daarom in deze tijd niet meer gemaakt worden ofzo? Er is een verschil tussen commercieel jatwerk zoals jij het hier afschildert of het in leven houden van eeuwenoude traditionals. Hier gelden hele andere wetten dan in de reguliere popmuziek.
Kan wel merken dat je nooit een concert van ze hebt gezien of ueberhaupt een album van ze beluisterd hebt, want ze geven er toch een leuke eigen draai aan. Je doet net alsof ze een genre commercieel willen uitbuiten, maar ze maken gewoon de muziek die ze leuk vinden. Dat is heel wat anders.

Zeg ik niet, ik vind het alleen wel erg vaak lijken op wat ik al beschreef, een genre dat nog niet is aangeroerd, daar commercie van maken et voila

ok, deze band bestaat al wat langer, zal niet van toepassing zijn op hen, maar toch

Dat zeg je wel:

Vind het toch behoorlijk denigrerend zoals jij je uitdrukt, want hier zit totaal geen commercie of winstbejag achter. Deze band gaat al heel lang mee en de bandleider is nota bene van Joodse komaf. Mag hij dan zijn 'eigen' muziek niet spelen?
Het verschijnsel dat je schetst is me ook wel bekend, maar hier is het totaal niet van toepassing.
Ik kan je aanraden eens een keer in het Oostblok op vakantie te gaan, bv. in Krakow, en dan de Joodse wijk eens op te zoeken. Dan grijpt deze muziek je vast wel, ook de nieuwe muziek. AKB staat dan een beetje boek als een feestband, er zijn ook ingetogener albums in dit straatje:

Kroke - Eden (1997)
The Cracow Klezmer Band - De Profundis (2000)

John Zorn's Tzadik-label brengt ook heel veel uit in deze hoek, maar daar ben ik niet echt in thuis.

Hoho, met zeg ik niet doelde ik op, mag het niet meer gemaakt worden of zo

juist wel

Het is niet dat ik de muziek niet zie zitten, ik vind het zelfs ene welkome afleiding tussen alle andere muziek die in beluister

Ok, het commerciele heeft niet op deze band van toepassing, het kwam me echter wel zo over, omdat het nu eenmaal een tendens is de laatste jaren

Dus trek ik mijn worden daarover terug, en blijft over, muziek die ik kan waarderen , maar de klassieke klezmer net zo goed

avatar van Bartjeking
Ik denk dat dit live ook echt een belevenis is, maar om deze muziek ruim een uur acht elkaar te kunnen luisteren moet je toch wel een echte liefhebber zijn. Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje zenuwachtig van. Waarom luister je het dan toch? Omdat ik een af en toe eens wat van hen voorbij hoor komen en een 'los' nummertje op zijn tijd is wél erg prettig. Mislukt experiment dus helaas.