AtomA - Skylight (2012)

Zweden
Label: Napalm

1. AtomA (4:28)
  2. Skylight (5:17)
  3. Hole in the Sky (3:49)
  4. Highway (4:22)
  5. Bermuda Riviera (4:59)
  6. Resonance (5:52)
  7. Solaris (3:32)
  8. Rainmen (7:05)
  9. Saturn and I (3:24)
  10. Cloud Nine (4:39)
  11. Rainmen [Radio Edit] * (4:48)
avatar van Edwynn
Dit plaatje verraste me wel. Een beetje Ayreon en een beetje Hawkwind. Maar toch ook een eigen gezicht. Voor Wingsofdeath schreef ik er deze review voor.

avatar van da dude
Geweldige plaat dit! Ayreon en Hawkwind hoor ik niet zo, al liggen de space-rock invloeden er toch wel dik bovenop. Verder is het vooral post-rock, wat metal-invloeden (m.n in de eerste nummers) en zelfs electronic/dance (Solaris doet sterk aan Enigma denken). Anathema en The Gathering zijn namen die bij mij eerder opkomen. Maar ach, wat doet dat er eigenlijk toe, gewoon luisteren, als je de genoemde bands wel wat vindt, dan val je je hier geen buil aan.

avatar van Liampie
Bermuda Riviera heeft her en der wel wat Ayreon-trekjes; het nummer lig niet heel ver van The Dream Sequencer vandaan qua stijl.

Verder vind ik het vooral een excentriek album. Kan zijn omdat ik niet zo bekend ben met het post-metal genre, maar dit album is voor mij hoe dan ook best een bijzondere ervaring. Erg sfeervol, en ondanks de variatie voelt het album als een geheel. Vandaar ook de sterke sfeer, denk ik.

Gaaf album.

avatar van Bakema NL
Heerlijke plaat!
Door een fenomenaal mooie clip op youtube, bij het nummer Cloud nine, ontdekt. Mooi samengaan van prachtige beelden en muziek.
De rest van het album zit ook helemaal goed. Wat Alcest, Anathema, electronica dingen er in, wat mooie vrouwelijke vocalen hier en daar ter ondersteuning van de bakken met sfeer die er toch al zijn, postrock dat zeker niet eentonig is hier.....er zit nogal wat in.
Ondanks wat vergelijkingen is het toch als geheel wat lastig te duiden. Sfeervol is het zeker!

avatar van notsub
Dit is een interessante release die niet zo makkelijk in een hokje te stoppen is. Zo deed het mij in eerste instantie denken aan Front 242 meets Red Harvest: een beat met daar overheen duistere synths, die je niet al te vrolijk doen stemmen, maar hun impact niet missen. Bij Hole In The Sky valt er ineens een meer traditioneel nummer binnen, dat meer naar bijvoorbeeld Ayreon neigt. De gebruikte zang is niet heel schokkend, het zijn de imposante synths die de show blijven stelen. Dezelfde ingrediënten keren daarna herhaaldelijk terug, dan is weer het duister, op zijn tijd weer wat rechtlijniger. Het is een boeiende mix van metal en electronica.