Hammerfall - Crimson Thunder (2002)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Riders of the Storm (4:34)
  2. Hearts on Fire (3:51)
  3. On the Edge of Honour (4:49)
  4. Crimson Thunder (5:05)
  5. Lore of the Arcane (1:27)
  6. Trailblazers (4:39)
  7. Dreams Come True (4:03)
  8. Angel of Mercy (5:38)
  9. The Unforgiving Blade (3:40)
  10. In Memoriam (4:22)
  11. Hero's Return (5:23)
  12. Rising Force * (4:30)
avatar van Eddie
Dit is voor mij laatste goede hammerfall plaat, ik vond ze altijd al redelijk wisselvallig. Glory... is een sterke plaat, Legacy...viel mij zwaar tegen, ik had ze al afgeschreven, maar met renegade kwamen ze redelijk terug, om met Crimson Thunder nog eens met een dijk van een plaat te komen, maar Chapter V heeft mij nog niet kunnen bekoren, misschien moet ik hem nog een paar keer luisteren, maar ik denk dat Hamerfall voor mij een gesloten hoofdstuk is. Vind ik Jammer want ik zag mezelf wel als fan van het eerste uur, ooit in 1997 in Nijmegen gezien in een heel klein zaaltje.

avatar van BlauweVla
Was dat in Jongerencentrum Staddijk? Daar had ik toen ook heen gewild, maar ik kon niet. Hammerfall heeft er samen met Rhapsody voor gezorgd dat het weer mocht; melodieus klinken met met een zanger die echt zingt. Ikzelf ben een beetje uitgekeken op powermetal, veel bands interesseren me niet meer, wil ik iets dergelijks horen dan zet ik liever Virgin Steele op.

avatar van Eddie
Ja dat was in staddijk (dat waren nog eens tijden 15.- gulden voor een kaartje) Wat een geniaal optreden was dat, met zo'n 250 man aan het bangen op hun klanken. Zelf heb ik ook niet veel meer met Power metal hoewel ik deze platen nog wel kan waarderen. Maardat optreden daar heb je echt wat aan gemist, achteraf nog flink getankt met een hoop foute duitser met meer metaal dan leer op hun jas.

Ik vind dit echt een geweldige plaat. Ik kan geen minder nummer bedenken. 4,5*

Ik verander de stem in 5*

Ik heb gisteren de live dvd one crimson night gezien, van de tour van dit album. Is een erg mooi concert.

DutchViking
Leuk album, hoewel ik niet echt een power metal-liefhebber ben. Overigens vind ik het meeste van Edguy (Duitse power metal) nog wat leuker dan dit. Edguy is dan ook een van de weinige power metal bands die ik wel aardig vind.

avatar van Sinner
Mijn favoriete Hammerfall album. Het geluid is echt wel geweldig (lekker vol en warm) en de songs zijn dit keer echt wel uitstekend. Lekker catchy, veel melodie en leuk om mee te zingen (of een poging tot...). Alleen jammer dat er blijkbaar wat gas is teruggenomen. Ik mis toch wel enkele snellere nummer zoals bvb Dragon Lies Bleeding.

Maar toch zeker geen slecht nummer hierop. Zelfs de cover van Malmsteen's Rising Force is op zich best wel geslaagd te noemen. (overigens mijn favoriete Malmsteen nummer).

Ook voor mij het beste wat ik al van Hammerfall gehoord heb. Uitstekende productie en hier zijn ze als catchy band op hun 'catchiest'. Tevens op hun 'heaviest' als je het mij vraagt.

Necr0ph0biC
Heel lekker album ja en dat In Memoriam... echt prachtig! Tranen stonden me in mn ogen toen hij afwas

Sammael
Ik snap die hoge waardering hier niet echt. Een of twee losse nummers kunnen er voor mij nog mee door, bepaalde stukjes in andere nummers zijn soms nog wel aardig, maar een heel album met dit soort spul is me echt te veel van het goede. Erg cheesy, onafwisselend en ze stoppen echt elk denkbaar cliché in hun muziek. Ook tekstueel worden echt alleen de meest platgereden Power Metal-paden bewandeld. Af en toe is het nog leuk zoals een slechte B-film leuk kan zijn, maar verder niet mijn ding.

avatar van jasper1991
beste werk van hammerfall, nummers zijn goed met als onderscheider on the edge of honour en in mindere mate trailblazers.
minpunt op het album is dreams come true, waardeloos nummer doet mijn beoordeling een half puntje dalen in combinatie met dat ik niets van de teksten begrijp

avatar van Devoo
Goed album van Hammerfall. Mijn favoriete song van dit album is Trailblazers, met een prachtig refrein die zeer strijdlustig aanvoelt. De ballad Dreams Come True vind ik een goede afwisseling, en de andere nummers zijn standaard goede Power Metal songs.

Akron777
Heerlijk Hammerfall album. De eerste die ervan gehoord heb en voor mij ook zeker een van de betere. De enige minpuntjes vind ik Angel of Mercy en Unforgiving Blade. Maar het prachtige In Memoriam maakt dat weer helemaal goed!

avatar van Spock2011
Zoals Eddie ook al zegt is dit de laatste echt goede plaat van Hammerfall. De opvolger was nog goed te doen, maar deze is nog echt lekker stevig en tegelijkertijd mooi melodieus. Veel ijzersterke nummers, een mooie ballade en heerlijk melodieuze solo. Lore of the Arcane vind ik een misser, dat klinkt te keyboard-achtig en te stijf. Ik zie dat die hier verkeerd (Lord) in de tracklist staat, dus probeer dat even te corrigeren.

avatar van BloodBrothers
Heerlijk album, met heerlijke nummers! Lekkere gitaren, geweldige zang, en zeer zeker ook de moeite waard om te luisteren naar de drummer! Toch een die er met kop en schouders bovenuit steekt, op zijn voorgangers!

avatar van vielip
Het vierde en voor mij persoonlijk laatste echt interessante HammerFall album. Chapter IV dat hierna kwam heb ik nog wel gekocht maar vond ik over de hele linie toch te mager. Op deze Crimson thunder knalt de band lekker uit de speakers. Sowieso vind ik de productie van hun platen altijd heerlijk. Trailblazers is de absolute topper wat mij betreft op dit album. Heerlijk hoe die gitaarriff door zaagt. Toch bekroop me destijds het gevoel dat ik het nu wel gehoord had. Dat begon op de voorganger al een beetje. Het is allemaal wat teveel van hetzelfde aan het worden. Nooit slecht maar voor mij persoonlijk ebde de interesse weg na dit album.