Brian Eno - Apollo: Atmospheres & Soundtracks (1983)

Alternatieve titel: Extended Edition: For All Mankind

Avant-Garde
Label: Virgin

1. Under Stars (4:30)
  2. The Secret Place (3:30)
  3. Matta (4:19)
  4. Signals (2:47)
  5. An Ending (Ascent) (4:26)
  6. Under Stars II (3:22)
  7. Drift (3:08)
  8. Silver Morning (2:39)
  9. Deep Blue Day (3:59)
  10. Weightless (4:36)
  11. Always Returning (4:04)
  12. Stars (7:56)
  13. The End of a Thin Cord * (4:08)
  14. Capsule * (3:13)
  15. At the Foot of a Ladder * (3:35)
  16. Waking Up * (2:29)
  17. Clear Desert Night * (3:11)
  18. Over the Canaries * (4:41)
  19. Last Step from the Surface * (3:58)
  20. Fine-grained * (3:37)
  21. Under the Moon * (3:10)
  22. Strange Quiet * (4:09)
  23. Like I Was a Spectator * (4:23)
Aleen voor track "An Ending (Ascent)" mag dit album in je collectie niet ontbreken. Voor de leek misschien wel het meest herkenbare stukje ambient wat er ooit gemaakt is (en het mooiste).
Eigenlijk kan je dit album net eens echt ambient noemen want mi valt het in een categorie daarbuiten. Dit is echte spacemuziek

Is de rest net zo goed als Ascent?

Kort: Nee

Met een track als Ascent is de rest natuurlijk altijd minder. Ook is het album niet geheel vergelijkbaar met Ascent welke puur uit synth bestaat. Er wordt in vele tracks ook gitaar gebruikt wat een heel ander gevoel overbrengt.

JonnieBrasco
Kort: Ja.

Het album is 1 mooi spacy geheel. Ascent heeft een mooie herkenbare melodie, maar is slechts onderdeel van veel meer moois. Prachtig is dat je met dit album geen seconde op Aarde bent. Een zachte maanlanding, een bezoek aan een vredige verre planeet, een geheimzinnig sterrenstelsel, je beleeft het hier allemaal heel relaxed. Dit album zweeft, vertraagt, en is blijkbaar al 23 jaar oud!

avatar van Toon1
Wat Jonnie zegt. Je waant je echt in de ruimte bij deze plaat. Echt prachtig, ik ken geen enkel ander album die je zo dicht bij de maan brengt .

Dit is een album vol prachtige 'space ambient' composities met daarin veel variatie. De samenwerking met zijn broer Roger Eno en Daniël Lanois heeft dit album een extra smaakje gegeven. Het geheel klinkt onaards, het gevoel alsof je door de ruimte zweeft. Een aanrader!

Joy
prachtige plaat

wat ik vooral opvallend vind is dat 9 van de 10 mensen de muziek asocieren met ruimte en heelal, terwijl geen hond weet hoe een heelal en ruimte zouden moeten klinken

erg treffend en ontspannend

andere asociatie: baarmoeder, maar das praktisch hetzelfde

avatar van John Doe
Wat een fantastisch ambient album. Je waant je niet persé in de ruimte, maar daar is het inderdaad wel voor gemaakt. Eno vond door hoe de Apollo space missions door het nieuws werden overgebracht te kort gedaan worden aan de inmense ervaring die de astronauten moeten hebben gehad. Die ervaring van de astronauten wilde hij recreëeren met dit album.

Gelijk heeft 'ie.

Imagine.
Een van mijn eerste kennismakingen met Ambient (Na Ambient 1 van Brian Eno). Na één keer luisteren vond ik het al een pracht van een plaat. An Ending springt er voor mij wel uit (ken ik het misschien van de droomvlucht in de Efteling? ) Deze ga ik nog vaak beluisteren!

Razor Disk
An Ending is verbluffend schoon.

Joy
ook ik vind an ending prachtig, de rest is wat lastiger te beluisteren, donkere sferen, je voelt je bij vlagen wat ongemakkelijk, want het is niet allemala even vrolijk

wel knap om een plaat als dit te maken, ambient to the bone

Razor Disk
Ik denk dat An Ending toch echt wel het mooiste elektronische nummer ooit is. Iemand andere voorkeur?

avatar van Syndro
Ik zie 'Weightless' hierboven nog niet genoemd. Hoe magisch klopt in dit nummer de electronica van Eno met de lap steel van Lanois!! Heerlijk. Hier moet The KLF de mosterd hebben gehaald bij hun latere ambient album Chill-Out. Een van de mooiste nummers van de plaats (naast An Ending).

avatar van KKOPPI
Briljant dit.

avatar van itchy
Zo zonde, denk je potentieel één van de beste ambient-albums te horen die je kent, pikt je satelliet opeens track 8 t/m 11 op met daarin dezelfde cheesy klanken waarvan de marsmannetjeshoofden explodeerden in Mars Attacks!
De flow van de plaat wordt hier compleet doorbroken, het schitterende Stars is slechts pleister op de wonde.

Jav-
Deze CD onlangs gekregen van m'n vader. Ik ben er erg blij mee, past prima in m'n collectie van space ambient! Favorieten zijn vooralsnog An Ending en Stars, maar ik ben erg te spreken over het album als geheel.

CannabisFristi
Dus dat.

Misterfool
Moet het helaas wel met itchy eens zijn. Dat gezegd hebbende zijn Under stars, an Ending en Stars wel drie prachtige nummers.

avatar van spruitje
Man, man, wat is dit mooi... Wanneer ik van tijd tot tijd al het geram op drums en gerag op gitaren zat ben – hoewel ik een liefhebber ben, jaja – schenkt Brian Eno mij dit warme en weldadige bad en dompel ik mij weer dagen lang onder in deze en al die andere prachtwerken van meneer Eno.
Dank daarvoor Bwaien.

Stijn_Slayer
Prachtige plaat. En Brian Eno maakt het zichzelf niet bepaald makkelijk. Wanneer klinkt iets immers 'space'? Zo is er space-rock waarbij ik af en toe dergelijke associaties krijg, maar het blijft enigszins abstract. Laat Eno nou net op zijn best zijn als hij abstract te werk gaat en veel over laat aan de verbeelding van de luisteraar.

Qua sfeer doet me dit erg denken aan Pink Floyd pre-1973. Instrumentaal en compositorisch is het natuurlijk een wereld van verschil. Ik hoor echter diezelfde mystiek, spanning en bovenal schitterende sfeer.

Ik stoor mij gelukkig niet aan track 8 t/m 11. Nu houd ik erg van country en pedal steels. Toch apart hoe Eno, duidelijk geen countryartiest, hier ook weer net een andere draai aan kan geven om het eigen te maken en in de onorthodoxe sfeer van het album te laten passen. Ik heb meer het gevoel dat er tijdens die tracks iets gebeurt tijdens die ruimtereis. Dit wijkt blijkbaar dusdanig af van hetgeen voorheen gebeurde dat er andere muziek/sfeer voor nodig is.

Keer op keer sta ik weer versteld van de genialiteit van deze man.

Jav-
Stijn_Slayer, als je van thematische space ambient houdt, kan ik je van harte 'Pale Blue Dot' van Benn Jordan (de man achter The Flashbulb) aanraden. Wat mij betreft nog een pak beter dan dit (overigens geweldige) album van Eno.

Stijn_Slayer
Staat genoteerd.

avatar van chevy93
Simpelweg een geweldig album en hoewel ik dit album vandaag voor het eerst hoor, vind ik hem nu al beter dan de muziek voor op het vliegveld. Niettemin zal ik me daar binnenkort ook weer eens aan gaan wagen.

Zelf krijg ik vooral associaties met Twin Peaks en dergelijke mysterieuze thrillers.

An Ending (Ascent) blijft hemeltergend mooi!

avatar van royals
An Ending (Ascent) en Always Returning vind ik echt prachtig, die melancholische tracks zetten alles even in pespectief. Maar de rest doet me niet zoveel. Dan luister ik liever naar Aphex Twin's Select Ambient Works II

avatar van E-Clect-Eddy
Docu's over het aanstaande 50-jarig jubileum van de Apollo 11 maanlanding zijn al weken / maanden geleden aangekondigd en/of op TV verschenen.

Brian pikt ook een graantje mee met een heruitgave met een bonus-cd Extended Editie: For All Mankind.

Capsule is daar de promotie-single van.

Capsule - YouTube - audio

Brian Eno - An Ending (Ascent) (Remastered 2019) - YouTube

avatar van Juul1998B
3 woorden- ruimte, relaxed, bloedmooi.
Alsof je je echt in de ruimte bevind of daar heel dichtbij. Dit album heeft iets heel moois maar ook iets angstaanjagends buitenaards.
Je zou brian eno nu pas ontdekken zeg ( me )
4,5 voor nu maar man dit is goed spul