America - America (1971)

1. Riverside (3:06)
  2. Sandman (5:08)
  3. Three Roses (3:57)
  4. Children (3:08)
  5. A Horse with No Name * (4:18)
  6. Here (5:35)
  7. I Need You (3:08)
  8. Rainy Day (2:55)
  9. Never Found the Time (3:51)
  10. Clarice (4:01)
  11. Donkey Jaw (5:20)
  12. Pigeon Song (2:17)
avatar van jorro
Lekkere relaxmuziek van deze in het VK geboren Amerikanen. Vooral Sandman, A Horse With No Name en I Need You klinken tof. Zelf heb ik alleen een verzamelaar in bezit, maar op spotify inmiddels ook een playlist aangemaakt.
Als ik het goed begrijp staat A Horse with No Name overigens niet op de vroegste versies van het album zo leert Discogs mij.
Op 92 in de 100 Greatest Albums of 1971 en op dit moment op 58 in de Best Ever Album lijst over dat jaar.
Ik houd het voorlopig toch op 3,5*.

avatar van gaucho
jorro schreef:
Lekkere relaxmuziek van deze in het VK geboren Amerikanen.

Nee, nee en nog eens nee. Dat blijft hier maar een hardnekkig misverstand. Ik heb deze discussie al eens gevoerd met een crewlid, toen ik de vermelding Verenigd Koninkrijk wilde aanpassen. Want met zo'n bandnaam zijn dit natuurlijk gewoon volbloed Amerikanen.

Het toeval wil dat de band werd opgericht in Engeland, toen de jongens daar tijdelijk woonden, omdat hun respectievelijke vaders daar als legerofficieren gestationeerd waren. Ze kozen juist deze bandnaam omdat ze niet de indruk wilden wekken dat ze Britse muzikanten waren die 'Amerikaanse' muziek maakten. Maar nadat dit eerste album was uitgebracht - en gek genoeg vooral in de VS een megasucces werd - verhuisden ze terug naar hun geboorteland. Hun tweede album heette niet voor niets Homecoming. Daar zijn ze verder altijd blijven wonen en toeren, en daar hadden ze ook verreweg het meeste succes.

Ik blijf het dus een merkwaardige aberratie vinden dat hier steevast het VK wordt opgevoerd als thuisbasis. Maar goed, uitgangspunt op MuMe lijkt te zijn dat we vermelden waar de band werd opgericht, en ja, dat was dus inderdaad het VK. Maar voor het overige heeft America weinig raakvlakken met het VK.

America (band) - Wikipedia - en.wikipedia.org

Aanvullend internet-onderzoek leert mij overigens dat groepslid Dewey Bunnell wel degelijk geboren is in de UK, als zoon van een Amerikaanse vader en Engelse moeder. De andere twee bandleden zagen het levenslicht in de VS. Vooruit, voor wat het waard is...

Inmiddels zijn er dus meerdere releases van America geweest op MoV. Gekleurd ook nog eens. Ideaal ter aanvulling of juist ter vervanging van de oude lps die wellicht na al die jaren meer zijn gaan ruisen en krassen ja. Deze hun debuut ja. Ook mijn kennismaking destijds met A horse with no name. Prachtige samenzang en top gitaarspel. Een ware classic dan ook. Meteen ook mijmeren over wat was ja. Sandman en I need you volgen op korte afstand. Want dat ene nummer overtreffen, ho maar. Tenminste op dit album. Later kwam dan mijn alltime favo nog, Sister Golden Hair. Hoe dan ook een fraai debuut wat er nog steeds zijn mag.

avatar van Queebus
Mooi zomers plaatje die ik vanochtend als luistertip kreeg van Spotify. Heerlijke muziek bij de ochtendwandeling. Doet sterk denken aan CSNY. De songs zijn prima tot erg goed (Sandman, Horse). De geluidskwaliteit, mooie gitaarspel en harmonieuze zang zorgen ervoor dat de balans positief uitvalt. Hier ga ik nog vaker naar luisteren.

Lekker ontspannende plaat, beetje richting Eagles.
Niks mis mee. 3.5 geef ik m