America - America (1971)

1. Riverside (3:06)
  2. Sandman (5:08)
  3. Three Roses (3:57)
  4. Children (3:08)
  5. A Horse with No Name (4:18)
  6. Here (5:35)
  7. I Need You (3:08)
  8. Rainy Day (2:55)
  9. Never Found the Time (3:51)
  10. Clarice (4:01)
  11. Donkey Jaw (5:20)
  12. Pigeon Song (2:17)
Pieter Paal
Op deze plaat hangt een 'lekker zingen en spelen bij het kampvuur' - sfeertje. Heerlijk gitaarwerk en prachtige zang. Hun latere albums zouden geproduceerd worden door George Martin. 'Sandman', 'A horse with no name' en 'I need you' zijn hier de beste nummers.

avatar van jeko
Lekkere seventies rock , die mij vrolijk stemt, muziek is emotie toch?

Mooi debuut van deze band.
lekkere, frisse country(rock) van drie gegoede amerikaanse jongens.
Heb ze in 1974 nog in het Concertgebouw samen met Poco gezien, hele lekkere avond gehad!
Een aantal mooie nummers op deze plaat met Riverside voor mij als beste, begint al met een lekker gitaarintro met meteen een kleine maar prachtige solo.
Ook 'Sandman' en 'I Need You' vind ik erg goed, helaas heb ik 'Horse With No Name' iets te vaak op de radio gehoord maar het blijft een prachtig nummer.

avatar van beaster1256
leuke folky plaat , inderdaad een kampvuur sfeertje en vooral het zeer gekende ' horse with no name ' is voortreffelijk , maar ook sandman en i need you zijn heerlijke nummers en die samenzang , prachtig, sandman is toch mijn favoriete track

avatar van Madjack71
Mijn kennismaking met America verliep via A horse with no name, wat een van mijn favorieten aller tijden is.
Gewoon mooie muziek, lichte entertainment, niet te zwaar op de maag. Prachtige samenzang, gitaarspel heerlijk transparant alsof je in een heldere zee kijkt. Sfeer is relaxed, gemoedelijk. Het haalt geen bergen omver, maar is ook niet nodig. Een serene wandeling al genietend van de omgeving, kan net zo mooi zijn.

Ik link Turin Brakes dan ook meer aan America dan bijv. aan een Simon & Garfunkel, zoals door sommigen geopperd word.
Samen met het vroege jaren zeventig werk van de Doobie Brothers en Bread, zijn dit bands waar ik goed van kan genieten. In alle onrust en chaos van de huidige tempo van deze tijd, ga ik graag eens naar de kast en zet dan een van deze oldies op.

A horse with no name, is mijn favoriet, maar dat moge duidelijk zijn. Verder zijn Riverside, Sandman en het mooie zoetsappige I need you zeer genietbaar en heeft Here ook weer dat zuivere gitaargeluid, wat zo kenmerkend is voor America, maar dat ook aan CSN doet denken. Daar waar de jaren zeventig het juk af schudde van de flower jaren zestig en ook zeker zeer mooie muziek opleverde. Ben ik blij dat naast die evolutie, bepaalde flowers niet uitgebloeid waren, maar een stekje van gepakt werd en verder groeiden.

Ik houd er wel van.

Vooral het gitaarspel spreekt mij op deze l.p. enorm aan, sprankelend en inventief.

avatar van John Frusciante
Heerlijke plaat van America, ik hoorde een aantal jaar geleden tijdens het spelen van een videogame, Horse with No Name langs komen, ik vond het een mooi nummer en ben daardoor meer informatie gaan zoeken over de band van wie het nummer afkomstig was:America.

Tijdens het beluisteren van dit album kwam ik erachter dat ze nog meer prachtige nummers hebben gemaakt. Deze plaat heeft een heerlijk 'spelen rond het kampvuur' sfeertje, en lekkere meezingers. Deze muzikanten kunnen goed met hun instrumenten overweg en hebben allemaal ook nog een prachtige stem. de samenzag is ook zeer mooi, mijn favoriete nummers: Riverside, I Need You , A Horse with No Name en Sandman. Dit album krijgt van mij 4.5 ster en komt zeker in mijn top 10.

avatar van OmeWillem
De vergelijking met CSN (&Y) is snel gemaakt en volledig terecht. Weliswaar bevat deze plaat wat meer solo's dan we van CSN gewend zijn maar melodieën zijn net zo sterk. Dit album wordt nergens echt saai wat ik met CSN soms wel heb. Ik heb ook het idee dat deze band een beetje vergeten geraakt is. Alleen het nummer Horse With No Name is elk jaar goed voor een stevige notering in de Top 2000, dat dan wel.

avatar van rock-rick
I Need You en A Horse With No Name zijn prachtig, maar de rest haalt dat niveau niet. Het klinkt allemaal gewoon in orde en het album is lekker om af en toe even op te zetten, vooral als achtergrondmuziek, maar behalve bij de bovengenoemde liedjes klinkt het nergens echt goed.
Die top 2000 notering voor A Horse With No Name is natuurlijk volkomen terecht.

avatar van TEQUILA SUNRISE
41 jaar na dato maar eens in huis gehaald dit weekend, lekker vlot allemaal.
Uiteraard is Horse With No Name een prachtplaat , maar had ik om een of andere duistere reden nooit de moeite genomen om dit album te beluisteren en/of aan te schaffen.
Erg veel raakvlakken met CSNY, dus dit album valt wel in mijn straatje.
Kom nog wel met een waardering.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Heerlijk laid back album met prachtige harmony vocalen om in de avonduurtjes te beluisteren. Sommige nummers lijken echter wel heel erg op Crosby, Stils & Nash, de gelijkenis is soms treffend.
Buitencatagorie is voor mij Horse With No Name, gevolgd door Rainy Day met dat heerlijke pedal steel geluid in het nummer verweven.
Ook Sandman & Never Found The Time zijn het vermelden waard.

avatar van Madjack71
Blijft een mooi album om naar te luisteren. Vandaag 2de hands op vinyl gekocht, helaas staat een van mijn favoriete nummers er niet op...A Horse with no Name en daarnaast ook Donkey Jaw. Op de cd versie is deze o.a. wel erbij gezet en gezien de tijdsduur had dat ook op vinyl gemogen.

avatar van musician
Ook van mij veel sterren.

Veelal akoestische folkrock van hoog nivau. Prachtige samenzang en harmonieën van de drie heren. Die, zeker rond 1971, ook erg goed hebben geluisterd naar de albums van Crosby, Stills, Nash (& Young).

Althans, in ieder geval naar het rustige gedeelte daarvan. Want hoewel de leadvocalen van Dewey Bunnell mij in de verte zelfs sterk doen denken aan die van Stephen Stills, houdt het vergelijk daarna wel op.

En dat komt omdat America op wezenlijke onderdelen verschilt van CSNY. In de eerste plaats blijft het een erg brave band, muzikaal (hoewel prachtig) worden er geen bakens verzet, grenzen verlegd. Het blijft allemaal wat soft, misschien onderling wat kleine verschillen.

Daarnaast ontbeert de muziek van America elke denkbare politieke lading, de teksten gaan werkelijk helemaal nergens over, zeker niet in vergelijk met CSNY.

Dat er een hoog aantal sterren aan dit album kan worden gegeven heeft er gewoon mee te maken dat ze in hun soort wél hele goede nummers schrijven. In ieder geval op dit moment in hun carriére, dat is wel eens anders geweest.

LoveStoned
Is dit album opgenomen in het Verenigd Koninkrijk? Was toch het laatste album en de laatste artiest waar ik van dacht dat het in de VK zou zijn opgenomen.

avatar van Stijn_Slayer
America's eerste vind ik ook meteen hun beste, al mag de tweede er ook zijn. Dit vind ik de meest sfeervolle en de samenzang doet mij hier het meeste. Sommige akoestische improvisaties hadden echter wel wat meer uitwerking kunnen gebruiken. Hadden ze toch iets beter naar 'Black Queen' van Stephen Stills moeten luisteren.

avatar van niels94
A Horse With no Name is één van de eerste nummers die ik geweldig vond. Ik leerde het kennen via mijn neef, toen wij bij hen waren in Portugal (waar ze wonen). Geen wonder dat dit nummer me terug doet denken aan die tijd Geweldig nummer!

avatar van IllumSphere
En niet via GTA: San Andreas?

avatar van niels94
Vermoedelijk kende mijn neef het het daarvan want inderdaad, daar zit het in en dat hebben we daar gespeeld

avatar van Metalhead99
America's A Horse with No Name zat inderdaad in de GTA SA soundtrack, maar ik meen me ook te herinneren dat hij een aantal jaren terug met enige regelmaat voorbij kwam op Skyradio.
Een fijn nummer van een fijn plaatje die lekker luistert zo op het einde van de zondagmorgen/begin van de zondagmiddag.

avatar van Madjack71
Weer eens uit de platenkast gehaald om mijn volle mep waarderingen eens onder de loep te nemen. Als geheel blijf ik dit een mooi debuut vinden, met een aantal pakkende liedjes; Riverman/Sandman/I Need You en daarnaast ook nog wel Children/Never found the Time en Clarice. Toch staan er toch ook wel een paar ietwat gezapige nietaandehandjes op zoals; Three Roses, Rainy Day en afsluiter Pigeon Song. Helaas op vinyl staat een van mijn favouriete aller tijden niet op; A Horse with no Name. Dat samen met die paar lichtere akoustische nummers, is het met 4* nog steeds een mooie waardering waard.

avatar van Madjack71
....dit album weer eens goed door de platenwasser gehaald en de details die daardoor weer meer naar voren komen, maken dat ik er weer anders naar luister. Vooral de akoestische details klinken heel transparant en geven de andere nummers toch wat meer kleur. Dus ja...

WPE
Vier sterren vanwege "A Horse with no name" en "I Need You". Prachtige tijdloze nummers. Maar de rest mag er ook zijn, absoluut.

avatar van henk01
1e vijf albums America zojuist gekocht bij playcom rakuten voor 13,61
Goede koop lijkt me!

avatar van edje1969
henk01 schreef:
1e vijf albums America zojuist gekocht bij playcom rakuten voor 13,61
Goede koop lijkt me!
Veel luisterplezier. Tin Man op Holiday is ook al zo'n verslavend nummer....

avatar van DeWP
van 4 naar 3,5. is wel mooi om naar te luisteren, en natuurlijk zijn er een paar uitschieters, maar niet alles is even goed. Maar...niks mis mee

avatar van TEQUILA SUNRISE
Na herbeluistering halfje eraf, al blijft A Horse With No Name een wereldnummer.