Verve - A Storm in Heaven (1993)

Label: Hut

1. Star Sail (3:59)
  2. Slide Away (4:03)
  3. Already There (5:38)
  4. Beautiful Mind (5:27)
  5. The Sun, the Sea (5:16)
  6. Virtual World (6:20)
  7. Make It Till Monday (3:05)
  8. Blue (3:24)
  9. Butterfly (6:39)
  10. See You in the Next One (Have a Good Time) (3:07)
avatar van OldRottenhat
Voor het eerst sinds tijden heb ik dit album weer eens in mijn cd-speler geworden! En het blijft toch wel een verdomd lekker album! Vooral de manier waarop de zang een beetje op de achtergrond blijft hangen vind ik ontzettend goed klinken!

Jammer dat The Verve maar 1 plaat in deze stijl gemaakt hebben. Ik had hier graag meer van willen horen!

PS: Even de naam van het album gecorrigeerd, deze is namelijk A Storm in Heaven, ipv Storm in Heaven

OldRottenhat schreef:

Nou, je hebt natuurlijk ook hun Verve EP en No Come Down. Misschien geen echte albums, maar deze klinken net als het debuutalbum.

Zigstar
Ik drukte op de playknop, en wat er uit de speakers kwam geblazen was nu echt wel eens helemaal tegen mijn verwachtingen in. Is dit 'The Verve'? Is dit dezelfde band die verantwoordelijk is voor het al te zemelige 'The Drugs Don't Work' en dat irritante 'Sonnet'?

Jawel dus. En ze produceren hier werkelijk het geluid van een 'storm in heaven'. Heerlijk etherisch en dromerig, totdat plotseling weer die distorted gitaren invallen en het geheel een shoegaze-stempel opdrukken. Mooie poppy liedjes als 'Blue' en het fenomenale 'Slide Away' worden afgewisseld met psychedelische stukken waarin het experiment zegeviert, en met als rode draad doorheen het album Ashcrofts bijtende vocalen. Absolute knallers: Sun, the Sea en Virtual World.

Drie hoera'tjes voor het zelfverklaarde godenkind Ashcroft en zijn kompanen!

avatar van AriTupari
Het gemiddelde begint goed de hoogte in te gaan.
Maar goed ook!!!

avatar van Wickerman
Herontdekt. Prachtig!

avatar van OldRottenhat
Tjonge jonge... wat een album! Telkens als ik hem even ben vergeten en er komt weer een nummer voorbij slaat het opnieuw in als een bom!

Onlangs pas aangeschaft en die aankoop betreur ik mij niet. Heerlijk dromerige plaat met Slide Away, The Sun, The Sea, Virtual World en Blue als uitschieters. Mijn persoonlijke voorkeur gaat nog altijd uit naar Urban Hymns, maar deze doet er niet veel voor onder. Binnenkort ook eens A Northern Soul een kans geven.

En ik doe er nog een halve ster bij, wordt met elke luisterbeurt steeds beter. Misschien dat deze nog de 5* zal halen.

avatar van John Doe
Ik ben ook tevreden met mijn aankoop. Overigens geen slecht artwork zit erbij.

Het mooiste dat The Verve kan klinken voor mij, dit shoegaze debuut. De vagere lyrics en muziek maken het voor mij wat persoonlijker. Verder zijn hier alle nummers goed. Vrij vloeiende nummers met duidelijke passie vervaardigt.

avatar van Smiechtel
Prima shoegaze album. Ik was aanvankelijk sceptisch (heb niks met The Verve) maar Verve kan me prima bekoren.

Lekker wegdromen.

avatar van nightfriend
Een echte aanrader voor de liefhebber van psychedelische rock/shoegaze/dreampop. Verder sluit ik me aan bij Zigstar en JonnieBrasco die het hierboven al prachtig verwoord hebben.

avatar van Thuurke
Ik vind dit verreweg de beste plaat van The Verve. Zweverige rock en uitschieters naar fusion en psychedelische rock. Je hoort waar Oasis de sound van Definitely Maybe vandaan gehaald heeft.

Vele malen beter dan A Northern Soul wat slappe rechttoe rechtaan rock was en Urban Hymns met de uitgemolken hits. De beste nummers van de Best of plaat van The Verve komen van A Storm in Heaven en de in 2008 uitgebrachte Forth, laatste stuiptrekking van The Verve, kan helemaal niet meer aan deze plaat tippen.

Dit is voor mij de missing link tussen de eerste plaat van de Stone Roses en de eerste van Oasis.

avatar van DjFrankie
Prachtige lagen van gitaargeweld, bombastisch en lekker. Prima debuut.

Degene die dit mooi vinden luister ook eens naar Exit Calm - Exit Calm (2010)

avatar van Saldek
Beste DjFrankie, mag ik je danken voor de ultieme muziektip?
Ik heb intussen wat Exit Calm getubed en inderdaad: de link naar 'A Storm in Heaven' is direct gelegd....maar wél echt 'eigen'! Derhalve vind ik het ook geweldige muziek!
Exit Calm......onthouden dus.

avatar van DjFrankie
Saldek schreef:
Beste DjFrankie, mag ik je danken voor de ultieme muziektip?
Exit Calm......onthouden dus.

Mooi, dank je wel Saldek, want die band verdient het om door te breken. Stond in december in Haarlem en Den bosch gratis voor 40 mensen te spelen.

Een soort van Britpop hippie album.
Veel psychedelische gitaargolven, minder compacte songs zoals op hun latere werk.
Hier nog aan het trippen, later tot de conclusie komend dat de drugs niet echt goed werkten.
Zelf vind ik het een goed album, maar sommige stukken zijn te lang uitgesponnen, wat niet echt in het voordeel werkt.

avatar van Premonition
Net de deluxe boxset van dit album in huis gehaald, je krijgt naast de remaster uit 2016 ook de geremasterde nummers van de EP's The Verve en Blue en twee nog niet eerder officieel uitgebrachte nummers South Pacific en Shoeshine Girl. Als bonus nog de DVD van hun geweldige concert in Camden Town Hall uit 1992. Alles zit in een mooie box met fraai boekwerkje met foto's en interviews. Echte aanrader!

bas1966
verreweg beste album van de verve; hier was het nog puur en authentiek.

hoogtepunten:
beautiful mind
butterfly
blue
star sail
slide away

zeker een britpop hippie album. en de drugs werken goed !
geweldige sfeer; tijdloos album, voor mij.
het rauwe sfeertje compenseert dat sommige tracks te lang zijn

avatar van adri1982
Dit album is een bewijs, dat The Verve meer goed materiaal heeft uitgebracht, dan alleen Urban Hymns, hun 3e album waarmee ze in 1997/98 piekten met. Dat is vooral te horen in Slide Away, dat in Engeland hun eerste hitje werd, Already There en Beautiful Mind. Alle drie de nummers zijn experimenteel; ze galmen lekker door, en de laatste (B.M) klinkt zelfs heel dromerig.

Een Amerikaanse band van de laatste jaren, The War on Drugs (bekend van de albumsSlave Ambient (2011), Lost in the Dream (2014)) zal vast en zeker naar deze band hebben geluisterd. Ook het hardrock-achtige The Sun, the Sea laat een mooi (Madchester-achtig) klinken, iets waar The Stone Roses zelfs jaloers op zouden kunnen zijn.

Op de B-kant van dit album staat o.a. de mooie ballad-achtige Virtual World, en het prachtig opgebouwde Butterfly, waarin the horen dat The Stone Roses een variant op intro het intro ervan heeft gemaakt, voor Love Spreads (1994), en dat Kula Shaker dit geluid in vele van hun nummers toepasten.

Een startstem van 4,5*, en die geef ik niet vaak.

avatar van adri1982
See You in the Next One is trouwens ook een hele mooie ballad. Het had zomaar in de jaren '80 had kunnen zijn uitgebracht.

bas1966
verhoogd naar max score omdat ik er maar niet genoeg van krijg.

avatar van Parlotones
Ik heb deze een jaar of 5 geleden aangeschaft omdat het shoegaze zou zijn zoals ik gewent ben van het fantastische Catherine wheel , maar dan is dit voor mij een regelrechte tegenvaller. Dit is meer Slowdive van het begin periode en dat doet mij ook niet veel. Ik wil graag goed horen wat er gezongen word. Not my [cup of tea], o wacht dat is van The Verve Pipe album Villains erg goed!!

avatar van Parlotones
Heb deze album opnieuw een paar luister beurten gegeven maar het raakt mij niet. Slecht is het niet, want ik heb niet de neiging om halverwege een nummer, naar het volgende nummer te gaan. Ik denk dat als de zang wat meer op de voorgrond geplaatst was, dat ik er anders over dacht. Butterfly vind ik het beste nummer. Heb nog zo'n Shoegaze album liggen waarmee ik hetzelfde probleem heb, Whirlpool van Chapterhouse.