LPG - The Village (2012)

1. Overture (1:29)
  2. Motivation (3:14)
  3. Kids (3:14)
  4. Hang 'M (3:19)
  5. Love Will Surround You (3:30)
  6. Say No (3:31)
  7. Creation (4:01)
  8. Mobile (2:41)
  9. Paulus (3:05)
  10. E (4:00)
  11. Let Me Out (3:26)
  12. The Village (3:26)
avatar van michelweber
Vier jaar na With the Earth Above Me komt LPG met hun derde langspeler getiteld The Village.
Ooit was LPG een band die vanuit Hoogezand-Sappemeer het land bestormde met grillige rock en zomerse pop. Dat resulteerde destijds nog in een deal met Nokia voor de muziek bij een reclamefilmpje.
Door de jaren heen heeft de band een knappe ontwikkeling doorgemaakt en levert nu hun beste plaat af.
The Village klinkt als een coherent geheel, maar de eigenwijze elementen zijn nog immer aanwezig.
Tegendraadse ritmes, verstorende geluiden,veel percussie en handjeklap, maar altijd harmonieuze zang en fijne orgelpartijen. Zoals in de biografie staat is dit album groots en meeslepend, maar ook kwetsbaar en persoonlijk. Toegankelijk maar ook onnavolgbaar. Het kost wel meerdere luisterbeurten om je vinger op de muziek te kunnen leggen, maar daarna openbaart zich pure kwaliteit. Een plaat om te koesteren.

Vandaag als Excelsiorsupporter thuis gestuurd gekregen.

Sjakiebakker
Gefeliciteerd, So did I... Prachtige verpakking trouwens.

avatar van oceanvolta
Kijk dit is nog eens een leuke verrassing! En hij is al verkrijgbaar? Dan ga ik deze morgen meteen maar eens halen. Ik heb LPG altijd al een van de leukste bandjes van de lage landen gevonden.

Hij staat trouwens ook op de luisterpaal.

avatar van oceanvolta
Het was even wachten op het derde album van LPG, de band uit Hoogezand-Sappemeer die tegenwoordig vanuit Amsterdam opereert, maar ik verklap jullie nu al dat het wachten wordt beloond. Het laatste album 'With the Earth Above Me' dateert alweer uit 2008. De band heeft sindsdien echter niet stilgezeten en maakte de eerste twee delen van hun eigen 'kunstmagazine' DeSpeech.

The Village is samen met een landkaart (van het dorp) het derde en laatste deel van dit project. De band moest na het vertrek van bassist Gerard Kooistra hun nieuwe richting bepalen. Deze zoektocht lijkt het thema van The Village te zijn geworden. Het kenmerkende LPG geluid is echter gebleven. Melodieuze popliedjes met een scherp randje en onverwachte wendingen. Ook de meerstemmige zang is weer veelvuldig aanwezig. Luister maar eens naar de grootse climax van "Hang 'em" of "Creation".

Er zit voldoende afwisseling in de nummers. Zo zijn "Kids" en "Paulus" typische 'artpop' nummers die pas na een aantal luisterbeurten hun schoonheid prijsgeven.
"Motivation" en "Love Will" Surround You zijn dan weer luchtige popliedjes die  lekker in het gehoor liggen. In elk nummer hoor je het spelplezier terug dat de heren gehad moeten hebben bij het maken van dit album. De schijnbewegingen en details in de nummers zorgen ervoor dat de plaat blijft boeien. Door de productie heeft het album een beetje een lo-fi sound gekregen. Iets dat we ook al op de vorige albums hoorden.

LPG levert voor de derde keer een mooi indierock album af dat waarschijnlijk niet door het grote publiek opgepikt zal worden. Daar is het geluid niet 'mainstream' genoeg voor. En dat is toch jammer want ze verdienen het wel. Het stemmige titelnummer is zelfs van ongekende schoonheid en een waardige afsluiter.
LPG laat met deze plaat andermaal zien misschien wel het creatiefste jongetje uit de Excelsior klas te zijn en kwaliteit te kunnen blijven leveren. Nu nog de grote doorbraak!

avatar van oceanvolta
Jammer dat deze plaat zo weinig aandacht krijgt. Misschien moeten ze eerst een keer in DWDD spelen? Ik vind LPG toch een van de betere bandjes uit NL.

Kortweg een oersaai album.

avatar van vinejo
oceanvolta schreef:

Akkoord met deze recensie. Wat een leuke groep!
10 jaar na hun laatste plaat ontdekt…:(
Die grote doorbraak is er niet gekomen. Te moeilijk wellicht voor het Coldplaypubliek.
Jammer dat hun eerste 2 albums niet meer verkrijgbaar zijn.