Thin White Rope - Moonhead (1987)

Label: Frontier

5. Wet Heart (4:37)
  6. Mother (4:30)
  7. Come Around (2:21)
  8. If Those Tears (3:22)
  9. Crawl Piss Freeze (5:37)
  10. Waking Up * (2:46)
  11. Valley of the Bones * (2:56)
  12. Atomic Imagery * (3:38)
  13. Ain't That Lovin' You Baby * (2:43)
  14. Take It Home [Long Version] * (6:18)
avatar van dix
dix
Dit was het eerste dat ik ooit hoorde van Thin White Rope (een Burroughs-metafoor voor sperma). Not Your Fault begint met rake drumklappen en een verontrustende valse gitaar ... en dan die zang ! Guy Kyser heeft een hele karakteristieke stem en bovenal zingt hij met een ongekende kracht. Da's noodzakelijk, want de band zelf is ook verre van bescheiden met veelal in elkaar gevlochten gitaarpartijen en heavy ritmewerk.

Hoogtepunten van deze tweede van Thin White Rope zijn het openingsnummer, de ballad 'Thing' waarin Guy fluisterend verslag doet van de relaties die om hem heen verdampen, het titelnummer dat na een zorgvuldig opgebouwd intro van twee minuten toch in heerlijk logge rock ontspoort, en tenslotte de afsluiter (vinyl) Crawl Piss Freeze. Dit nummer is juist lekker fuzzy en larmoyant, een welkome afwisseling van de veel heavier songs die eraan voorafgingen.

Op CD tref je nu nog enkele songs van de mini 'Bottom Feeders', die in hetzelfde jaar uitkwam, en ze voegen zich dan ook makkelijk bij de rest van Moonhead.

Nu de eerste 3 albums van de band gehoord (de rest staat klaar) en daar zit nog geen slechte tussen. Qua favoriet is het voorlopig een gevecht tussen Spanish Cave en dit Moonhead (dat ik alweer een tijdje ken), waarbij deze het altijd wel ruim wint. Duistere, door de zon verbrande rock, met een dynamische, ruimtelijke productie. De drums staan op standje atoomoorlog, gitaren vliegen op een dissonante manier alle kanten op en de zang zorgt voor een extra verschroeiend en zanderig randje aan de muziek. Last but not least de baspartijen, die ook hun eigen leven lijken te hebben. Hoe alleen al Not Your Fault de huiskamer komt binnenrollen is geweldig, Wet Heart doet het dunnetjes over op een drogere en meer berekenende manier.