Twisted Sister - Stay Hungry (1984)

Label: Atlantic

1. Stay Hungry (3:04)
  2. We're Not Gonna Take It (3:40)
  3. Burn in Hell (4:43)
  4. Horror-Teria a) Captain Howdy, b) Street Justice (7:44)
  5. I Wanna Rock (3:03)
  6. The Price (3:50)
  7. Don't Let Me Down (4:28)
  8. The Beast (3:29)
  9. S.M.F. (3:01)
avatar van viking1
Heerlijke party ? rock ( althans voor mij)
Hoog meebruul gehalte, niets mis mee! Stukje jeugdsentiment haha ? dit voor mij.
Nu misschien een beetje gedateerd, maar zo af en toe geweldig. Nog op vinyl, draai hem af en toe nog en dan zeker even weer genieten!

avatar van Kondoro0614
Opzich ben ik toch aangenaam verrast door het album 'Stay Hungry' van de mannen bij Twisted Sister. Ze gaan in mijn ogen af en toe de betere kant op, en het album kent mijn all-time klassieker 'I Wanna Rock', waarvan ik nooit gedacht had dat Twisted Sister deze top plaat in elkaar had getoverd. Toch mistte ik wat stukken in dit album waarvan ik toch wat minder over te spreken was, dan kom je al gauw uit bij nummers als 'S.M.F.' en 'The Beast' waar ik toch wat minder aan kon wennen.

Het maakte voor de rest niet veel uit, het album word hooggehouden door een aantal nummers maar dit aantal is ook niet even groot. 'I Wanna Rock', 'We're Not Gonna Take It' en zelfs het titel nummer 'Stay Hungry' zijn de sterke factoren op deze plaat en houden naar mijn gevoel het album hoog. 'Burn In Hell' is een fijne toevoeging maar het nummer is wel aardig simpel geschreven en geproduceerd waarvan je er alleen maar op zekere momenten van kan genieten, ik zal hem nooit elke dag op zetten.

Toch vind ik het komisch om te zien, want ik denk als je de nummers 'I Wanna Rock', 'We're Not Gonna Take It' wegneemt uit dit album, en ze in het voorgaande album zal plakken kreeg je mooi aansluitende titels. 'I Wanna Rock' en dan aansluitend met 'You Can't Stop Rock 'N' Roll'. En 'We're Not Gonna Take It' aansluitend op 'We're Gonna Make It', of andersom. Ik kon er wel om lachen.

Voor mijn gevoel was Stay Hungry toch een betere plaat dan het vorige, en ik denk dat deze toch iets te ondergewaardeerd word. De productie was niks mis mee, en het klonk allemaal een stuk ruiger vond ik dan het voorgaande album. Ik heb me prima vermaakt met Stay Hungry en ik denk dat ik volledig gewend ben aan de zang van Dee Snider, wat in mijn oren ook beter begint te klinken.

Tussenstand:

01. Stay Hungry
02. You Can't Stop Rock 'n' Roll
03. Under the Blade

avatar van Lau1986
Blijft een leuk album! Lekker rock n roll.

avatar van milesdavisjr
Hoewel de productie wat dof is vind ik dit best een lekker catchy plaatje. Stilistisch gezien ligt het een beetje in het verlengde van wat Dio destijds uitbracht. Ik ben een fan van Dee's stem, (net als dat van Dio trouwens), de beste man heeft power maar tegelijkertijd ook een lekker rauw randje, dat maakt dat de nummers mij wat beter smaken dan veel andere soortgelijke bandjes in hetzelfde tijdsgewricht. Met 37 minuten doet Snider niet moeilijker dan nodig, hij gaat recht op zijn doel af met enkele songs die zo schaamteloos pakkend en catchy zijn dat ik af en toe een weerloos slachtoffer ben. Met de redelijke titeltrack valt dat nog wel mee maar met We're Not Gonna Take It neemt Dee je mee zijn wereld in, Burn In Hell is de meest stevige track op de schijf maar wat een lekkere song. Het mysterieuze en logge Captain Howdy heeft zijn charme. Het overbekende I Wanna Rock (die clip schreeuw je toch al na de eerste keer mee. The Price vormt een prima power ballad. The Beast vormt ook alweer zo'n zwaar aangezet nummer, kent een fijne groove en Dee tilt de song naar een hoger niveau. Niet alles is even sterk maar de inhoud is sterker dan de verpakking doet vermoeden. Snider zou trouwens nog heavier uit de hoek komen met de formatie; Widowmaker, een wat ruigere versie van Twisted Sister en zeker niet minder.

avatar van vielip
Sterker nog; ik vind Widowmaker leuker en interessanter om te luisteren dan Twisted Sister als ik eerlijk ben. In ieder geval het debuut album Blood and bullets.

avatar van milesdavisjr
Op het debuut staan enkele killer songs, het titelnummer alleen al schopt op een heerlijke manier kont, en dan die fijne ruige strot van Dee erbij. Kan er geen genoeg van krijgen.

avatar van Kronos
De verwijzing die je naar Dio maakt begrijp ik niet zo goed. Is in mijn oren toch meer metal terwijl Twisted Sister eerder hardrock is met een rock-'n-roll insteek.

avatar van milesdavisjr

Qua klankkleur komen de stemmen van beide mannen redelijk overeen, ze zitten een beetje in hetzelfde register. Daarnaast vind ik met name Stay Hungry (Burn in Hell!) een aantal songs bevatten die qua vuigheid en stevige riffs toch niet onder doen voor een plaatje als The Last in Line en Sacred Heart van Dio, zo ruig zijn die worpen toch ook niet.

avatar van Kronos
Zeker niet. Dio is meer heavy maar ik zou zeggen dat Twisted Sister ruiger is. Vooral door die hese schuurpapieren stem van Dee Snider terwijl Dio juist een zuivere stem heeft, waar hij wel geregeld een brom of grom in zet die van dieper uit de keel komt. Maar de groffe korrel zoals bij Dee hoor ik er niet in. Wat register betreft zit Dio als zanger best wat hoger volgens mij. Luister maar eens naar Love is All. Hoog én helder gezongen.

Muzikaal vind ik Dio een mix van symfonische hardrock en klassieke heavy metal. Twisted Sister is eerder party hardrock die soms wat tegen metal aan zit.

We zullen wel van mening blijven verschillen en dat is prima. Maar ik was toch benieuwd om eens de site te bekijken die ik gisteren ontdekte en met een andere gebruiker deelde. De site geeft een overzichtje van welke bands je ook leuk kan vinden bij de naam die je ingeeft. Bij Twisted Sister staat Dio er wel bij maar niet meteen in de buurt. Heel wat bands die er dichterbij liggen. klik

avatar van BlauweVla
Qua zanglijnen en uithalen kan ik wel enige gelijkenis ontdekken tussen de zang van Dee en Dio. Maar Dee Snider is qua geluid eerder te vergelijken met Dave Meniketti en Sammy Hager vind ik.

avatar van Kronos
Ik heb op dit moment het debuut opstaan en hoor nu wel wat je bedoelt, milesdavisjr. Dio is minder schreeuwerig maar beide zangers halen het op vergelijkbare wijze voortdurend vanuit hun tenen.