Jah Wobble / The Edge / Holger Czukay - Snake Charmer (1983)

Label: Island

1. Snake Charmer (6:14)
  2. Hold on to Your Dreams (8:38)
  3. It Was a Camel (5:29)
  4. Sleazy (3:47)
  5. Snake Charmer [Reprise] (6:56)
avatar van Premonition
Interessant project van het onwaarschijnlijke trio The Edge (U2), Jah Wobble (ex-bassist PIL) en Holger Csukay (electronicapionier van het befaamde Can en bekend van David Sylvian).
Valt toch tegen. Veel gefröbel per cm3. The Edge is onherkenbaar, alleen in Snake Charmer (repise) is iets van zijn toekomstige werk op The Unforgettable Fire te horen.

avatar van Premonition
Kom toch op mijn bovenstaande mening terug. Lijkt in eerste instantie op gefröbel, maar heeft bij nadere beluistering vele lagen die pas bij meerdere sessies naar boven komen.
Is denk ik ook heel interessant voor Neo.

avatar van dj maus
De reprise van Snake Charmer is de topper, hier, maar sowieso een aardig weirde EP, in de positieve betekenis van het woord.

Wobble heeft (ook met Ollie Marland) vaker dit soort funkende muziek gemaakt; drijft op ritmesectie, met belangrijke rol voor keyboard. Rol voor gitaar is daarin eerder een van "versierend, ornamentaal" dan van dragend - tenzij je natuurlijk de gitaar zo gebruikt, met korte, puntige riffjes zoals bijv bij The Furious Flames, de oude begeleidingsband van James Brown (luister maar eens naar de oude live opnames van Brown at the Apollo).

Deze mini-lp (staat erop) schurkt regelmatig tegen fusion (rockjazz) aan, Wheather Report, Chick Corea - best wel ff vliegen vanuit wave-land.

Afgaand op de (zachte) plastic hoes ooit gekocht op een beurs, in eerste instantie getriggerd door het grafische artwork van de hoes; leuke aanschaf. Wobble doet meer noemenswaardige dingen.

avatar van Chameleon Day
Mjuman schreef:
Wobble doet meer noemenswaardige dingen.

Zeker. Hij is niet voor een gat te vangen. Dit album onder de naam Invaders of the Heart is ook zeer de moeite waard. Grotendeels een improvisatie met oosterse klanken en prachtig drum- en percussiewerk van Michel Schoots (oud drummer van Urban Dance Squad).

avatar van dj maus
Arthur Russell leverde overigens de teksten voor Hold On To Your Dreams.

Bij toeval tegen deze plaat aangelopen.

Klinkt niet verkeerd. Leuke mix met funk, jazz, afrikaans en meerdere world muziek.

Doet heel erg aan Talking heads denken.