Leftfield - Tourism (2012)

Dance / Electronic
Label: Field Note

1. Intro (2:04)
  2. Song of Life (9:09)
  3. Black Flute (8:40)
  4. Original (7:59)
  5. Afro- Left (10:21)
  6. Storm 3000 (9:59)
  7. Release the Pressure (9:14)
  8. Inspection (Check One) (10:14)
  9. Afrika Shox (8:01)
  10. Space Shanty
  11. Melt (6:47)
  12. Phat Planet (10:07)
Leftfield heb ik helaas nooit live gezien en dat gemis wordt er nog eens ingepeperd als ik naar deze plaat luister: er wordt echt een mooie sfeer opgeroepen als je het publiek zo hoort. Had dit graag eens in het echt meegemaakt, 's nachts op een of andere festivalweide ergens in Europa. Phat Planet heb ik ook nooit zo hard horen knallen als hier. Het is jammer dat het feestje daarna voorbij is.

avatar van T.O.
Ah, een live-album van de heren. Ik heb ze nog wel live gezien, namelijk op het reeds ter ziele gegane maar onvolprezen Drum Rhythm Festival in volgens mij 2000. Ze openden toen met een minutenlange bastoon die zich ontwikkelde tot een gigantisch "Release The Pressure". Mooi was dat.

Op hetzelfde festival overigens ook nog Moby en Kruder & Dorfmeister (!) gezien. Dat waren nog eens tijden

avatar van zaaf
same here, was een heel bijzondere ervaring en een prettig festival...

avatar van Ponty Mython
Ik heb Leftfield live mogen aanschouwen in 1999 in 013 (Tilburg), alwaar de heren het presteerden om twee uur later te beginnen. Een schandalige actie, maar het concert was prima verder. Veel bekende nummers gehoord, maar in een totaal ander jasje gestoken. Dit live concert was al een aantal jaren beschikbaar als (illegale) mp3, dus het is enigszins jammer te noemen dat ze juist dit concert hebben gekozen om officieel uit te brengen. Niettemin geeft het een goed beeld van hoe Leftfield live klinkt. Na meer dan een decennia van afwezigheid is Leftfield ook weer herrezen, maar nu als éénmansband.

avatar van Hans Brouwer
Ponty Mython schreef:
Betekent de herrijzing van Leftfield dat er een derde studio album in de maak is??

Hans Brouwer schreef:

Dat klopt, hoewel er nog weinig over bekend is. Leftfield bestaat tegenwoordig alleen nog uit Neil Barnes. Touren doet 'ie in ieder geval wel onder de Leftfield-naam.

avatar van Hans Brouwer
Ponty Mython schreef:
Niettemin geeft het een goed beeld van hoe Leftfield live klinkt.....
Ik heb "Tourism (2012)" nu enkele dagen in huis. Hoe Leftfield live klinkt?? Fantastisch!! 5*****

avatar van sjoerd148
Lekkere liveplaat opgenomen tijdens hun Australische tour in 2011. Ook met originele zangers heb ik begrepen. Phat Planet is de perfecte afsluiter. De nummers worden keurig en goed live gebracht, maar ik mis de dynamiek in de vorm van een mix of mash up.
Overigens is Leftfield op dit album gereduceerd tot één persoon, Paul Barnes.

sjoerd148 schreef:
Overigens is Leftfield op dit album gereduceerd tot één persoon, Paul Barnes.

Doe maar 2001, en Neil Barnes.

T.O. schreef:

+1 hier, wat een festivals waren dat, uit de tijd dat ik nieuwe of vooruitstrevende muziek nog direct voelde, zeg ik zelfbewust kritisch. Daarna heb ik ze nog een keer gezien tijdens HugoDnite in Ahoy, gevolgd door Underworld dacht ik, ook weer zo goed.