Earth, Wind & Fire - Gratitude (1975)

Funk / Soul
Label: Columbia

1. Introduction (0:20)

met MC Perry Jones

2. Africano / Power (5:56)
  3. Yearnin' Learnin' (4:15)
  4. Devotion (4:52)
  5. Sun Goddess (7:52)
  6. Reasons (8:20)
  7. Sing a Message to You (1:19)
  8. Shining Star (4:54)
  9. New World Symphony (9:27)
  10. Interlude #1 (0:14)
  11. Sunshine (4:17)
  12. Sing a Song (3:23)
  13. Gratitude (3:28)
  14. Celebrate (3:07)
  15. Interlude #2 (0:28)
  16. Can't Hide Love (4:11)
avatar van dynamo d
Tijd voor wat Soul & Funk op MuMe. Dit is een geniaal album van Earth, Wind & Fire. Het album bevat deels live opnamen en deels studionummers. Van die laatste categorie zijn Can't Hide Love en Gratitude echt briljant, maar ook Sing a Song en Celebrate swingen de pan uit. Dit album is ook op sacd surround sound verkrijgbaar. Zeker een aanrader dus.

Klassieker dit!

Sun Godess & Africao/Power laten horen hoe knap deze band live speelt (abolute top muzikanten!)
Devotion is zo'n typisch positief EWF nummer (in hun vroege jaren 70 stijl).

Maar ook de studio nummers zijn van hoge kwaliteit.

De funky titel track, en "Cant't hide love (later nog gecovered door Erikah Badu) vind ik erg mooie nummers (allebij met een lekker bas loopje trouwens).

En bovenal bevat dit album een van de vrolijkste nummers ooit: "Sing a song".
Tenminste.. ik wordt daar echt blij van

avatar van dynamo d
P. de Clown schreef:
Klassieker dit!

Devotion is zo'n typisch positief EWF nummer (in hun vroege jaren 70 stijl).

Maar ook de studio nummers zijn van hoge kwaliteit.

De funky titel track, en Cant't hide love (later nog gecovered door Erikah Badu) vind ik erg mooie nummers (allebij met een lekker bas loopje trouwens).

En bovenal bevat dit album een van de vrolijkste nummers ooit: sing a song.
Tenminste.. ik wordt daar echt blij van

Mooi, nog meer blije mensen ...

Devotion

avatar van Hans Brouwer
dynamo d schreef:
"Gratitude" is een geniaal album van Earth, Wind & Fire. Het album bevat deels live opnamen en deels studionummers. Van die laatste categorie zijn Can't Hide Love en Gratitude echt briljant, maar ook Sing a Song en Celebrate swingen de pan uit. Dit album is ook op sacd surround sound verkrijgbaar. Zeker een aanrader dus.

Ik ben het helemaal eens met Dynamo D. "Gratitude (1975)" is een fantastisch album met zowel studio als live opnamen. Earth Wind & Fire laat zich hier van zijn beste kant horen. Absolute frontman: Maurice White!! Ik heb "Gratitude (1975)" nu zo'n dertig jaar in mijn bezit en ik denk dat dit mijn meest gedraaide E.W.& F. album is.

En nu lees ik dat op 14 maart 2008 Earth Wind & Fire voor een optreden naar het Gelredome in Arnhem komt. Met oud gedienden Verdine White, Philip Bailey en Ralph Johnson maar zonder Maurice White . Maurice schijnt hard ziek te zijn. Het dilemma waar ik dus nu voor sta: ga ik wel of niet naar dat concert . Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Earth Wind & Fire, zonder Maurice, straks in Arnhem net zo briljant zal klinken als op dit album "Gratitude (1975)" Ik wacht toch nog maar even met het kopen van kaartjes .

EVANSHEWSON
De eerste van 4 sterke platen op een rij van dit funky gezelschap; Dikke vette aanrader voor wie van geheel tijdloze zwarte muziek houdt, zoals ik.
Shining Star :
****1/2

Father McKenzie
Voor een appel en een ei meegenomen in een zaakje dat uitverkoop hield, recht tegenover de Vooruit in Gent voor amper 4 €. Mijn exemplaar bevat ook nog een bonustrack :

(17) Live Bonus Medley.

Aanrader voor liefhebbers van seventies-funk/disco.

Haha McKenzie in de Music mania?
Daar kocht ik de mijne ook, maar dan voor 6 euro, damn

WS da Badass
Ik was erg benieuwd naar live opnames van deze geniale band. Ik vroeg me af of die net zo strak, helder en funky zouden zijn.

Het antwoord luidt: ja.
Ik wou dat erbij was geweest toen deze shit opgenomen werd, want het klinkt zo enorm strak. Ook de nieuwe studio-nummers zijn prima.

Geweldige plaat!

avatar van Red Rooster
Aan de vooravond van het discotijdperk. Ze werden succesvoller, maar het werd nooit meer beter dan dit album. Een echte klassieker. Het hoogtepunt is voor mij Reasons, en dat nummer alleen al rechtvaardigt de aanschaf van dit album. Don Myrick speelt hier zijn beroemdste saxsolo. En ach, wat heet spelen: de man brengt zijn instrument tot leven, met alle emoties die een mens maar in zich kan hebben: een cocktail van weemoed, heimwee, melancholie en en intens geluk.
Tegenwoordig is dit album te koop voor een belachelijk laag bedrag. Om Lucebert maar eens te citeren: "Alles van waarde is weerloos."

avatar van rolandobabel
hier staan een aantal dezelfde nummers op als the way of the world?

avatar van matthijs
Red Rooster schreef:

Op dit punt hebben ze mooie mix van van funk, soul, jazz en een snufje disco gevonden. Hierna werd het meer dan een snufje disco, maar met nummers als "Fantasy" nog steeds zeer de moeite waard. Voor mij ging de fut er een beetje uit toen ze veel electronische drums gingen gebruiken, vanaf ca 82/83.
Ik mis op dit album een paar geweldige nummers die er uitspringen, maargoed: het niveau is constant en als geheel warm en soulful.

Opzeker schreef:
Devotion

Ja, geweldig nummer.

Maar ook Reasons blijft voor altijd één van m'n favoriete soulballads.

avatar van DeWP
Wat een superband was (is?) EWF! geweldige muzikanten die met gemak en virtuoos hun instrumenten bespelen, en geweldige zang. Een topband, met dito muziek.

avatar van Minneapolis
Ik houd het kort:
Top album. Half live, half studio en het laat goed horen wat een geweldige band het was. Hun beste.
Volle 5 sterren!

avatar van pescodicha
Bij Earth,Wind & Fire blijf ik toch altijd met een dubbel gevoel achter; ik bezit namelijk de eerste 6 studioalbums, deze Gratitude en het andere live album Alive 75.
Al deze platen bevatten 1,2 soms 3 steengoede nummers (voornamelijk de instrumentale composities) bij de overige - gezongen nummers - heb ik de neiging om te skippen (die falsetto zangpartijen, niet aan mij besteed)
Zo ook bij deze Gratitude dubbel lp met de prachtige opener op de A kant van lp 1 : Africano/Power, Yearnin' Learnin' (kan er nog door...) Devotion (neen dankuwel).
De B kant van lp 1 begint dan weer heel sterk met Sun Goddess, waarna Reasons de zin om te luisteren weer de grond in geboord wordt; nog een laatste fantastische opflakkering op de A kant van lp2 met New World Symphony en deze 2lp wordt herleid tot 4 fantastische nummers (weliswaar lange) op 16.
Het wordt tijd voor een instrumentale verzamellp van Earth Wind and Fire !

[quote]