Bruce Dickinson - Tyranny of Souls (2005)

Label: Mayan

1. Mars Within (Intro) (1:31)
  2. Abduction (3:52)
  3. Soul Intruders (3:54)
  4. Kill Devil Hill (5:08)
  5. Navigate the Seas of the Sun (5:53)
  6. River of No Return (5:14)
  7. Power of the Sun (3:31)
  8. Devil on a Hog (4:02)
  9. Believil (4:51)
  10. A Tyranny of Souls (5:48)
  11. Eternal * (5:59)
avatar van Eddie
Vandaag de nieuwe plaat gekocht, wat een killer van een plaat, voorlopg geef ik en 4, maar dat zal in de loop der tijd ongetwijfeld nog wel steigen naar een 4.5 of een 5. vooral het nummer "Navigate The Seas Of The Sun"is geniaal.

fantastische gitaar bespeling, en het album is van zeer hoge waarde, iron maiden achtig.

avatar van Eddie
Uiteraard is het erg Maiden achtig, maar wat wil je als zanger frontman van Maiden met zo'n uniek stmegeluid. De muziek opzig is een stuk minder Maiden achtig dan je op eerste gehoor zou denken, het is vooral destem van bruce.

Eddie vermelde,
Uiteraard is het erg Maiden achtig.

O ok ja ik ben niet zo into metal, vooral niet van extreem heavy zoals bijv. motorhead.
maar bijv. iron maiden, bruce dickinson, papa roach en avenged sevenfold is wel weer redelijk voor mij.
ik dacht eerst dat bruce de zanger was van uriah heep, maar is dus de zanger van iron maiden, ik dacht al wel erg maiden achtig.

slaemperayreon
motörhead extreem heavy? valt toch wel mee, zou ik zeggen

A3_operation_P schreef:

Als rasechte Maiden Fan krijg ik altijd een beetje jeuk wanneer ik Maiden en Bruce in een zin genoemd zie worden met een band als papa roach, niks ten nadele van de personen die dit luistenren ieder zijn ding, maar het vloekt zeg maar een beetje naast elkaar.

Erg goed album. Vind Abduction echt erg goed. Soul intrudence is ook erg goed... De andere nummers vallen me ook nog wel mee. Ik luisterde ooit in een winkel eens naar het nummer The Tower. Hierna heb ik eigenlijk nooit meer omgekeken naar Bruce Dickinson (zijn solocarrierre dan, Iron Maiden wel nog ). Pasgeleden heb ik de plaat Scream for me Brazil eens gehuurt, ik veranderde (gelukkig) van mening. Moet zeggen dat ik toch iets gemist heb. ik geef 5*

Niet zijn beste (dat is chemical wedding) maar toch nog erg goed. Goed gitaarwerk en een majestueuze stem. Ook word er goed gevarieerd op dit album. Het rustpunt 'Navigate the seas of the sun' vind ik zeker niet misstaan. Hoogtepunt vind ik 'Power of the sun'. Hier valt de tekst pefect met de muziek samen.

avatar van C. botulinum
Ben het helemaal eens met pettriek dat er flink wat variatie te vinden is op dit album. Kun je Bruce sowieso wel toevertrouwen, of ie nou een hard nr zingt of een ballad, het klinkt gewoon. Ook dit is weer een lekker album! Ben benieuwd naar het nieuwe maiden-album wat dit jaar uit gaat komen

avatar van C. botulinum
Wat vinden jullie trouwens van de clip van "Abduction"?
(zie www.screamforme.com)

Prachtige hoes!

1,0
Ik vind er niets aan, muzikaal dan, ik koop nooit platen voor de hoes . Beetje meer van hetzelfde. Ooit eens Bruce live gezien in Tilburg, 1 van de beste performers die ik ken. Accident of Birth en Tattoot millionaire prachtige plaaten, Chemical Wedding wat minder en bij deze haal ik eind van de plaat niet. Misschien zou Bruce moeten overwegen om creatief met pensioen te gaan en alleen nog optreden (en een beetje rondvliegen).

avatar van manontheedge
Erg lekker album, jammer dat deze pas in 2005 is verschenen. Mijn favorieten zijn: Kill devil hill / River of no return (Bruce die iron maiden nooit meer zal verlaten????) / en Tyranny of souls...

avatar van Mr. Rock
Abduction, Soul Intruders, Power of the Sun, het titelnummer maar vooral Kill Devil Hill, Devil on a Hog en natuurlijk Navigate the Seas of the Sun. Het ene nummer nog beter dan het andere. Enige mindere nummer vind ik Believil, staat een beetje misplaatst tussen al die parels. Maar dat ene nummer laat ik geen halve punt kosten. De volle 5* dus.

avatar van Desert
Fantastisch album, absoluut één van de toppers van 2005. Het zijn tien pareltjes met als hoogte punten; Navigate the Seas of the Sun en A Tyranny of Souls.

Verder zeer goed geproduced door Roy Z. Subliem werk!

avatar van Gatver
Heel teleurgesteld in dit album. 'Navigate the Seas of the Sun' en het intro van 'Abduction' vind ik, respectievelijk, erg mooi/goed, de rest val ik bij in slaap. Sorry! Hopelijk is zijn volgende album beter... Het artwork kan me wel bekoren!

avatar van Metalhead99
Mijn eerste cd van Bruce Dickinson solo. De man kan solo ook nog geweldige muziek maken, ik ga op zoek naar zijn andere cd's.

MindRuler
Sorry mensen, ik vind deze schijf beter dan The Chemical Wedding.
Die was uiteraard ook super, maar het zegt gewoon meer over de kwaliteit van Bruce's
solo-platen dan over mijn smaak. Ik ben trouwens van mening dat alle solo albums die Bruce ooit maakte vanaf Skunkworks, al het werk hij met Maiden na SSOASS heeft gedaan ruim overtreft.

avatar van Desert
Ik heb nog een bonusnummertje toegevoegd: Eternal. Verschenen op de Japanse versie van dit album.

Wat zijn die bonustracks toch hatelijk...

MindRuler
In Japan kosten de CD's nu eenmaal meer dan bij ons, vandaar dat ze de fans daar met bonustracks "troosten". Eternal neigt naar Man Of Sorrows, heel mooi nummer.

avatar van Sebashuis
Heerlijk en op sommige punten werkelijk briljant

De solo carrière van Bruce spreekt mij erg aan, een goede plek om Bruce te horen in een wat hardere band dan Iron Maiden. Steve Harris en zijn mannen zullen altijd mijn favoriet blijven maar toch vind ik het super dat platen zoals deze er zijn. En op de zang na is het op Metal gebied ook gewoon erg goed het scheurt lekker en de productie mag er zeker ook zijn.

Een Harris geluid is er totaal niet te vinden maar toch kan ik erg genieten van de basgitaar op deze plaat juist omdat deze zo simpel is gehouden. Bij het nummer Abduction is te horen dat er in het 1e couplet zowel hoge als lage noten worden gepakt om het geheel een leuke opbouw te geven. In het laatste couplet hoor ik dan weer alleen lage noten, ik vind deze details echt super en dan heb ik er niet eens bewust naar gezocht.

Verder ook de River of No Return en Kill Devil Hill erg goed. Gaat er eigenlijk iets boven een Bruce Dickinson die zijn kunsten laat horen op goede teksten?

PriestMaiden
Iets minder dan de twee voorgaande albums. Deze is inderdaad harder en energieker dan het Iron Maiden stuff. Bruce Dickinson is één van mijn lievelingszangers. De clip van Abduction is ook nice.

woordenaar
Bijzonder, deze plaat is dus niet meer te koop. In ieder geval niet via iTunes. En ook al niet op Spotify te vinden...

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
woordenaar, ik weet het, bijna twee jaren na jouw bericht, maar ik heb deze onlangs op Wowhd kunnen kopen voor 8,49 eur (tijdens een kortingsweekend van 15%). Het was wel een versie uit Argentinië: klik. Enne, ik vond hem ook "nergens anders". Het begin is spetterend maar naar het einde toe vind ik het toch minder.

avatar van Kronos
Ik heb deze een aantal jaren geleden tweedehands gekocht. Op Discogs ook nog wel te vinden voor een prijsje.

woordenaar
Sir Spamalot ah, maar dankzij jou bericht toch nog eens op Spotify gekeken, daar is die nu ook te vinden. Nu aan het luisteren.

avatar van Lau1986
Ik vind het een aardige plaat, maar zeker geen topper. Bruce levert hier gewoon een goede heavy metal plaat af. Ik ben vooral gecharmeerd van nummer als Soul Intruders en Navigate the Seas of the Sun. Voor de rest kabbelt de plaat een beetje voort en wordt het nergens echt heel erg spannend. Leuk en vermakelijk.

avatar van lennert
Tyranny Of Souls had niet uit hoeven komen aangezien Bruce sinds 1999 alweer veilig terug is gekeerd bij zijn oude nest Iron Maiden. Dat het album er toch nog is gekomen is voor mij echter alleen maar des te fijner, aangezien het toch wel duidelijk is dat Dickinson op zijn eigen materiaal beter zingt en toch vaak ook stiekem betere nummers schrijft dan bij Iron Maiden het geval is. Tyranny Of Souls heeft niet de constante kwaliteit van The Chemical Wedding, maar heeft met Soul Intruders, Kill Devil Hill en Navigate The Seas Of The Sun wel wederom een aantal flinke pareltjes. Devil On A Hog is niet slecht, maar de AC/DC-achtige track is toch een beetje een vreemde eend in de bijt. Ook valt het op dat de tweede helft van het album beduidend minder sterk is dan de eerste helft, al sluit het met Tyranny Of Souls toch wel weer lekker af.

Voorlopig het laatste soloalbum? Wat mij betreft mag Bruce Dickinson solo nog vooral meer uitbrengen, aangezien hij en Roy Z hebben bewijzen een gouden combinatie te zijn.

Eindstand:

16. Black Sabbath 3,60*
17. Rainbow 3.5*
18. Solitude Aeturnus 3.5*

avatar van RuudC
Deze marathon komt veel te vroeg ten einde. Meestal is het andersom, maar Bruce is op de laatste platen veel beter bezig dan Maiden deed sinds Brave New World. Waar Maiden vervalt in ellenlange en daardoor saaie epics, houdt Bruce het solo kort en bondig. Met Roy Z aan zijn zijde levert de Maiden frontman echt heel gave nummers af. Toch mis ik Adrian Smith wel op dit album. Anyway, wat mij betreft was Bruce Solo verder gegaan en had hij Maiden gelaten voor wat het was.

Het tempo zit er goed in op Tyranny Of Souls, maar er wordt ook goed gescoord op rustigere stukken. Uitspringers zijn er niet echt. Dit is een erg consistente plaat. Alleen Devil On A Hog duikt eventjes wat naar beneden. Believil is me ook iets te modern, maar de afsluitende titeltrack maakt het weer helemaal goed. Het is een plaat voor de liefhebbers en je moet er wel in investeren. Tyranny Of Souls moet het hebben van de sfeer, de verhalen en de afwisseling. Wie louter maiden-achtige pareltjes wilt horen, zal bedrogen uitkomen. Ik ga deze vaker luisteren.

Eindstand:
1. The Chemical Wedding 4,5*