Barclay James Harvest - Caught in the Light (1993)

Label: Polydor

1. Who Do We Think We Are? (6:00)
  2. Knoydart (5:05)
  3. Copii Romania (7:41)
  4. Back to Earth (7:16)
  5. Cold War (7:11)
  6. Forever Yesterday (4:21)
  7. The Great Unknown (4:42)
  8. Spud-U-Like (4:17)
  9. Silver Wings (3:51)
  10. Once More (7:08)
  11. It's a Matter of Time (5:07)
  12. The Ballad of Denshaw Mill (9:07)
  13. Who Do We Think We Are? [German Promotional Single Edit] * (3:58)
  14. Life Is for Living [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (4:28)
  15. John Lennon's Guitar [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (9:15)
  16. Crazy City [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (5:06)
  17. Suicide? [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (6:32)
  18. Rock N' Roll Lady [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (4:58)
  19. Berlin [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (6:26)
  20. Poor Man's Moody Blues [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (8:11)
  21. Stand Up [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (5:40)
  22. Shadows on the Sky [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (9:37)
  23. Hymn [Recorded at the Town & Country Club in February 1992 (London on 16th February 1992)] * (7:17)
totale tijdsduur: 1:11:46 (2:23:14)
Heel slecht.

Ik weet niet waarom ik hier mijn tijd aan verspild heb.

John en Les hebben geen enkel noemenswaardige song geschreven en de plaat kabbelt maar voort op een irritante wijze.
En het duurt nog meer dan uur ook.

Vermijden, deze ceedee.

1,5
Aalgladde plaat van een band die zich hier opzichtig aan het herhalen is.
Ik heb altijd al wat moeite gehad met de latere Les Holroyd stukken.
Gitarist/zanger John Lees kon mij beter bekoren , doch blijft hier ook ver onder de middelmaat.
Eigenlijk best jammer want BJH heeft best een aantal heel aardige albums gemaakt.
Hier gaat het echter mis. Slappe klinische symfopop met geen enkele zeggingskracht.

avatar van Gert P
Deze ken ik niet en heb hem ook niet zien liggen in de winkels hier.
Maar gezien de 2 recenssies denk ik dat ik hie ook niet naar op zoek zal gaan.

Gert P schreef:
Deze ken ik niet en heb hem ook niet zien liggen in de winkels hier.
Maar gezien de 2 recenssies denk ik dat ik hie ook niet naar op zoek zal gaan.

Dat lijkt me een goed idee.
Je zal het je favoriete band maar kwalijk gaan nemen, deze misser.

avatar van Casartelli
1,0
De laatste plaat van hiervoor die ik van BJH ken is Gone to Earth uit 1977, dus echt vergelijken met ander 'vintage' werk kan ik het niet. Maar deze plaat is wel heel, héél slecht.

Casartelli schreef:

Als je van oude (organisch gespeelde) BJH houdt, is eventueel XII nog wel een fijne aanschaf.

avatar van novalepidoptera
Mooi album, Favorieten Zijn Back to earth,Cold war, Forever Yesterday,Leuk is ook Spud U Like maar de mooiste is toch wel Ballad of Denshaw mill. Echt een luister album!

avatar van Ataloona
Je moet wel een hele grote fan zijn om dit album leuk te vinden...

avatar van Gert P
Ik wil deze toch graag eens beluisteren want over het algemeen maken ze fijne muziek.
Maar wacht met kopen want er komen ook al 5.1 versies aan.
Trouwens ik heb hem nog steeds nergens zien liggen maar ook bij bol.com zie ik hem niet.
En Atoloona wat is hier zo slecht aan dan?

avatar van Ataloona
Het is typische gladde 80's pop vermengd met halfgebakken symfonische rock. Voor de rest klinkt het enorm klinisch en heeft het een erg gedistansieerd (ik weet niet of je het zo spelt) gevoel. Ik ben tot ongeveer iets over de helft gekomen maar ik ben toen toch maar gestopt met luisteren. Het boeide me echt helemaal niks. Ik geef dit album dan ook geen cijfer.

avatar van novalepidoptera
Ik ben inderdaad een zeer grote fan van deze Band.
Ik geef toe dat het geen echte rockplaat is , maar de teksten gaan zo diep en de nummers zijn zo mooi gearrangeerd. dat ik hem eigelijk nog mooier vind dan welcome to the show.

avatar van ChrisX
Gert P schreef:
Maar wacht met kopen want er komen ook al 5.1 versies aan.

Waar komen dan nog meer 5.1 versies van want het enige dat ik weet dat op die manier uitkomt is hun tweede album ... Once Again. Daarvan bestond altijd al een Quadrafonische (zeg maar 4.0) mix en om een of andere reden ziet EMI er brood in om op basis daarvan dat album nu in 5.1 uit te gaan brengen. Maar van andere albums weet ik niks en ik heb daar van Esoteric Recordings (die een deel van de albums de afgelopen paar jaar heeft heruitgebracht) ook niks over gehoord.

Maar ... ik laat me verrassen.

Ozric Spacefolk
Ik ben ook een groot BJH-fan... Maar er zijn 2 platen die mij absoluut niet liggen en dat zijn deze en Welcome to the Show....

Zelfs op de mindere platen van de band, was er altijd wel iets moois te vinden, maar ik ben niet staat gebleken, iets moois op Caught in the Light te vinden...
Behalve de hoes, die van de hand van Rodney Matthews is... ( http://www.rodneymatthews.com/gfx/caughtinthelight.jpg )

avatar van novalepidoptera
Ik weet niet wat het is het is misschien wel de minste album wat ze gemaakt hebben maar op de een of andere manier pakt dit album mij wel. Als je al de albums die ze ervoor intensief hebt beluisterd en deze. Dan ga je het toch wel meer waarderen. En de hoes vind ik schitterend

Ozric Spacefolk
Ik ga het misschien nog eens proberen... Maar ik denk dat ik het nog steeds te gladjes en saai gaan vinden...

avatar van Casartelli
1,0
Nou, als iemand met tien BJH-albums in zijn toptien het zegt, zal het wel een goede plaat zijn, toch?