My Bloody Valentine - EP's 1988-1991 (2012)

Ierland
Label: Sony

1. You Made Me Realise (3:45)
  2. Slow (3:13)
  3. Thorn (3:38)
  4. Cigarette in Your Bed (3:30)
  5. Drive It All Over Me (3:09)
  6. Feed Me with Your Kiss (3:54)
  7. I Believe (3:04)
  8. Emptiness Inside (2:51)
  9. I Need No Trust (3:38)
  10. Soon (7:01)
  11. Glider (3:13)
  12. Don't Ask Why (4:05)
  13. Off Your Face (4:18)
  14. To Here Knows When (5:31)
  15. Swallow (4:56)
  16. Honey Power (4:36)
  17. Moon Song (3:29)
  18. Instrumental No. 2 (4:43)
  19. Instrumental No.1 (3:19)
  20. Glider [Full Length Version] (10:15)
  21. Sugar (4:15)
  22. Angel (4:43)
  23. Good for You (2:30)
  24. How Do You Do It (3:32)
Pimdo
Op deze zit ik met smart te wachten! Misschien een zoethoudertje tot de remaster van 'Loveless'?

avatar van korenbloem
Ja laat die remaster maar eens komen!!!

avatar van Dielie
woohoow!

avatar van MartinoBasso
Een compilatie van de 4 bekendste EPs met wat extra's. Ben zeer benieuwd naar die 3 unreleased tracks.

Pimdo
Je kunt er ééntje luisteren via pitchfork.com!

avatar van MartinoBasso
De andere tracks staan ook online ! Klinkt goed.

avatar van pygmydanny
Op de website 'to here knows web' staan bij de unreleased tracks ook de titels van die demo's die al enige tijd circuleren: Angel (= Belinda Song, of ook wel The Time Of Day), Good For You wordt vermeld als Cowboy Song, hoewel dat toch wel een ander nummer is uit de Isn't Anything-periode. Blijft nog How Do You Do it over, waar ik erg benieuwd naar ben of het moet een van die andere onuitgebrachte MBV-songs zijn (Kevin Song aka Just Like Us en Explosive). Ook mis ik de Andrew Weatherall-mix van 'Soon' (destijds alleen op 12" uitgebracht).

avatar van MartinoBasso
Cowboy Song = How Do You Do It. Het lijkt me dat die 3 onuitgegeven nummers allemaal uit de Isn't Anything Periode waren. Angel is wel een zeer goed nummer.

Net disc 1 gehad en ik wordt er nog niet al te vrolijk van. Het zijn geen slechte remasters, maar voor mij vaak wel beduidend minder dan het origineel.
Het zit allemaal wat dichter heb ik het idee, terwijl de originele EPs wat transparants hadden. Zo kon je makkelijker geluiden onderscheiden. \

Ik pak er even de You Made Me Realise nummers bij, aangezien ik die EP zelf heb en dus door en door ken. Te beginnen bij het titelnummer. Gelijk valt op dat drums en bas harder staan en de vocals iets verstaanbaarder zijn. Echter, wat is er met die gitaar gebeurd? Het lijkt wel iets teveel compressie. Als we de noise sectie van het nummer ingaan kan ik de noise slecht onderscheiden, maar hoor ik wel een hoop gekraak.
Bij Cigarette in Your Bed staan de drums en de vocalen een stuk harder, maar moet het nummer aan dromerigheid inleveren.

Een beetje het probleem met deze remasters, zover ik hoor. Een stuk hardere drums en bas, duidelijkere vocalen (wie wil Kevin eigenlijk beter horen? Geweldige zanger dat ie is ), maar wat er met de gitaar aan de hand is, een raadsel. Het lijkt vaak alsof ze tegen een muur aanlopen, waarop er vervolgens wordt gezegd "tot hier en niet verder". Daardoor ontstaat een hoop vervorming, die er eerst niet was.

avatar van korenbloem
korenbloem schreef:
Ja laat die remaster maar eens komen!!!

Hij is verkrijgbaar

Geniale CD.

avatar van Mjuman
Vandaag in de bus en draai 'em nu op mijn werkkamer - krijg idd een beetje het idee dat er m.n. vwb hoog en laag een aardig stuk compressie - tonen lijken afgekapt - heeft plaatsgevonden. Straks eens beneden draaien.

Nihilisme
Die loeiharde riff op 3/4 in Don't Ask Why maakt de aanschaf 't alleen al waard. Zelf ben ik van mening dat de EP's over het algemeen beter zijn dan Loveless, dus ja. Prachtige, veelzijdige band is dit toch.

avatar van WesleyX16
ThirdEyedCitizen schreef:

Goh ja. Ik hoor het ook direct bij You Made Me Realize. Geef mij toch maar de originele versies, ondanks dat het fantastische muziek blijft. Want zowel You Made Me Realize, alsook Feed Me With Your Kiss en Soon dat zijn en blijven wat mij betreft stuk voor stuk klassiekers.

avatar van jorro
Ik sluit me aan bij de reacties hiervoor. Erger me zeer aan het ontbreken van enige dynamiek in het geluid.. Slecht voor de score. Met moeite nog 3,5*.

avatar van Cor
Cor
Mooi dat deze 'rarities' alsnog beschikbaar komen als compilatie van de meest fameuze EP's + wat leftovers. Ik kende de originele EP's niet, dus kan niet beoordelen of het geluid beter of slechter is.
MBV was wel in staat om gruizige noise te koppelen aan fraaie melodieuze pracht. Mooi.

avatar van galleryplay
Als je de geluidskwaliteit van de vinylpersingen van de re-issues uit 2017 als standaard stelt dan is dit wel even slikken. De drums klinken te "digitaal" en de stemmen blenden minder met de muziek.

Maar goed, het is een ijzersterke collectie songs en lekker compleet. Ik heb m toch maar -tegen mijn principes in- aangeschaft op CD.