Ulver - Childhood's End (2012)

Noorwegen
Label: KScope

1. Bracelets of Fingers (4:11)
  2. Lament of the Astral Cowboy (3:25)
  3. Can You Travel in the Dark Alone? (2:33)
  4. Soon There Will Be Thunder (2:54)
  5. Today (3:20)
  6. Street Song (4:01)
  7. 66-5-4-3-2-1 (2:54)
  8. I Had Too Much to Dream Last Night (5:14)
  9. I Can See the Light (3:22)
  10. The Trap (4:02)
  11. Everybody’s Been Burned (3:15)
  12. Dark Is the Bark (2:26)
  13. Living in the Past (2:43)
  14. Velvet Sunsets (2:14)
  15. Magic Hollow (3:13)
  16. Where Is Yesterday (3:58)
avatar van Don Cappuccino
Dit is een coveralbum, dit zijn de artiesten waarvan ze coveren:

1. Pretty Things
13. Chocolate Watch Band
14. Music Emporium
15. Beau Brummels
16. United States Of America

Ik ken geen een van de nummers dus ik ga eens een playlist maken met de originele nummers om er bekend mee te raken. Ulver is namelijk een van mijn favoriete bands en ik ben toch benieuwd of ze dan slagen in een coveralbum.

avatar van Dexter
Ik ben benieuwd of ze de stijl van de vorige albums doortrekken, of, naar aanleiding van deze songkeuze, het roer weer helemaal om gaan gooien.

Het blijft er in ieder geval eentje om in de gaten te houden.

avatar van Don Cappuccino
Dit coveralbum is in ieder geval een mooie muzikale ontdekkingreis voor mij door de psychedelische muziek uit de jaren ´60. Ik ben begonnen met The Pretty Things en het album S.F. Sorrow bevalt me zeer goed.

avatar van Don Cappuccino
Via het topic Ulver - Childhood´s End: de muzikale ontdekkingsreis ga ik op muzikale ontdekkingsreis door de muziek die hier wordt gecoverd.

shadowboxer
Ik zag dat Alex K en Anders Møller van KKKMO aan dit album meedoen; dus aandacht gevestigd. Instap Ulver album wb deze?

avatar van Don Cappuccino
Ik zou deze niet als instapper nemen. Het ligt eraan wat je wilt hebben. Als je Black Metal wilt hebben moet je voor Bergtatt gaan. Als je Electronic wilt is Perdition City een goede instapper.

shadowboxer
De instapper op deze. Het is namelijk niet zozeer Ulver wat mij trekt, maar meedoen van twee leden van Kitchie Kitchie Ki Me O.

shadowboxer
Binnen, nu maar eens onvoorbereid op me af laten komen.

avatar van Don Cappuccino
Ulver maakt een album vol covers echt eigen. Ze hebben er echt een geheel van gemaakt en dat is een compliment. De 60´s vibe is zeer goed te horen maar dan wel in een duister jasje. Vooral Magic Hollow en Today zijn geweldig.

shadowboxer
Ik haal nu maar de rest van Ulver binnen, want dit is echt geweldig. Ik snap goed dat Alex K en Anders Møller hier aan meedoen, want dit ligt ze wel. Het Noorse Ricochets en een beetje KKKMO liggen hier bij vlagen niet zo heel erg ver uit de buurt.

avatar van Don Cappuccino
Als je deze Ulver geweldig vindt is War Of The Roses er ook een die je zeker eens moet beluisteren, al is die ook heel anders. Mijn favoriet van de band (Bergtatt) is Black Metal met folkinvloeden.

Ulver is echt een muzikale kameleon die per album van gedaante verandert, echt heel interessant!

shadowboxer
Dan ga ik daar maar eens in chronologische volgorde goed voor zitten. Vooralsnog is deze Childhood's End eentje om in december goed in de gaten te houden.

Waarom is deze als verzamelaar gecategoriseerd? Het is een coverplaat...

Leuk plaatje, en de clip van Magic Hollow is ook lekker duister. Dark is the Bark vind ik 1 van de sterkere uitvoeringen.

avatar van Don Cappuccino
Childhood's End is een coveralbum done right. Vaak zijn het namelijk platen die maar een allegaartje zijn of nergens het niveau van het origineel halen. Ulver vermijdt dit door zijn verwrongen sfeer op de psychedelische jaren '60 tracks los te laten en heeft het album zo in elkaar gezet qua thematiek dat je echt van een geheel kan spreken.

Het unieke stemgeluid van Garm doet ook veel voor deze plaat

Toch leuk om ze ook op Roadburn 2012 gezien te hebben, waar hun set in het teken stond van dit album. Een unieke en éénmalige show.
Jammer dat het publiek dusdanig was verrast dat er nogal wat weglopers waren...