Stealers Wheel - Stealers Wheel (1972)

Rock / Pop
Label: A&M

1. Late Again (3:16)
  2. Stuck in the Middle with You (3:27)
  3. Another Meaning (2:57)
  4. I Get By (3:19)
  5. Outside Looking In (3:52)
  6. Johnny's Song (3:47)
  7. Next to Me (3:39)
  8. José (3:25)
  9. Gets So Lonely (2:57)
  10. You Put Something Better Inside of Me (3:50)
avatar van musician
Het is haast van een bedenkelijke griezeligheid dat ik juist vandaag dit eerste album van Stealers wheel op de deurmat vond.

Weken geleden besteld in Amerika, deze daad alweer bijna vergeten en op de dag van het overlijden van Gerry Rafferty.....
Ik dacht juist hem er een pleziertje mee te doen door de aanschaf: de aandacht bleef op hem gevestigd en als iedereen weer eens cd's zou bestellen zou het ook financieel interessant voor hem blijven.

Maar helaas.

Gelukkig had ik Stealers Wheel dus al weken geleden besteld, anders had ik mezelf nog als ramptoerist van een dode artiest kunnen beschouwen, iemand waar ik in de regel een grote hekel aan heb. Pas cd's van een muzikant gaan kopen als deze net is komen te overlijden.

Hoe dan ook, de kwaliteit van een (oud) album valt of staat natuurlijk niet bij het nog wel of niet in leven zijn van de muzikant. Hoe betreurenswaardig ook het feit dat Gerry Rafferty juist is overleden, zijn muzikale, kwalitatieve nalatenschap is, met een album als deze, vastgelegd voor de eeuwigheid.

Veel nummers van dit album Stealers wheel zijn bekend, een groot aantal ook op single uitgebracht, later weer verzameld op één van de vele compilatiealbums die er van Stealers wheel en Gerry Rafferty zijn verschenen. Late again werd de grootste hit van Stealers wheel in Nederland.

De prima rock van dit album overstijgt de mainstream, kent leuke vondsten en is enigszins Beatlesque. Daar was Rafferty dan ook een grote fan van, The Beatles. Toch is niet alles in die hoek te plaatsen. Per slot van rekening is het Joe Egan die de meeste nummers voor dit album heeft geschreven, niet Rafferty.

Ik zou speciaal aandacht willen vragen voor Next to me, een nummer dat ik ken als b-kant van Everyone's agreed that everything will turn out fine (dat laatste nummer is trouwens terug te vinden op opvolger Ferguslie park).

Een prachtig, volledig relaxt nummer, dat volgens mij ook wordt gezongen door Joe Egan, in dit speciale geval. Prachtige samenzang aan het einde, prima melodie, echt begin jaren '70.

Overigens is dit debuut nog niet eens het meest bejubelde album van Stealers wheel. De andere twee zitten op musicmeter gemiddeld op 4****, ééntje er zelfs net boven. Het betekent toch dat er een behoorlijke kwaliteit op schuil gaat waarbij het advies niet anders dan kan luiden dat er in ieder geval een keer naar moet worden geluisterd: ook hier is muziekhistorie geschreven.