Ensiferum - Ensiferum (2001)

Finland
Label: Spinefarm

1. Intro (1:50)
  2. Hero in a Dream (3:40)
  3. Token of Time (4:16)
  4. Guardians of Fate (3:35)
  5. Old Man (Väinämöinen) (5:33)
  6. Little Dreamer (Väinämöinen Part II) (5:20)
  7. Abandoned (6:51)
  8. Windrider (5:40)
  9. Treacherous Gods (5:12)
  10. Eternal Wait (5:14)
  11. Battle Song (3:20)
  12. Goblins' Dance (4:29)
  13. Breaking the Law * (2:25)
Parabola
1 van de betere folk/viking metal bands. Debuut vind ik hun beste werk. Zit structureel goed in elkaar, soms wel hilarisch, doch vind ik het een krachtig en sfeervol plaatje. 3,5*

Inderdaad een schitterend album (je moet er natuurlijk wel van houde), zeker een 4 waard

Parabola
Moet dit niet te vaak luisteren, want dan ga ik me irriteren Jammer dat ik ze live (Sziget dit jaar) absoluut niet goed uit de verf vond komen. Wat een ontzettend saai optreden was dat

Als debuutalbum een heel sterk album. Vooral de nummers "Battle Song" en "Goblin Dance" zijn erg goed. Ik hoop dat deze band nog veel gaat uitbrengen! 4*

onwijse band als je van Viking Metal houd.
goed begin van de cd met: Hero in a Dream & Token of time en tja de rest is ook onwijs

avatar van dennisrammstein
Wat een knaller van een plaat Jari is een genie!

Ravenous
Wel grappig dat dit op nummer 1 in de metaltoplijst staat.. maar lekkere folkmetal natuurlijk, met name Token Of Time is geweldig.

Een classic in het folkmetalgenre. Jari Maenpää's genialiteit druipt van elke song af. Deze plaat hebben ze totnutoe niet overtroffen en zullen ze in alle waarschijnlijkheid ook nooit doen.

avatar van Devoo
Staat de eerste in de Metal toplijst, maar vindt dit wel de minste in de Ensiferum catalogus.

avatar van Von Helsing
Devoo schreef:

Beetje overdreven ook, redelijk album van een dito band. Het gaat echter wel na een tijdje vervelen.

haveman
Ik dacht dat ik niet zo heel moeilijk was met stemmen, maar hier vind ik beide stemmen niet te pruimen. Daarnaast vind ik dat ze muzikaal nogal in herhaling vallen.

ForzaRob
deze heb ik in een ver verleden 5 sterren gegeven net weer even opgezet maar ik denk dat het geen meesterwerk is.
Ik verlaag hem naar een 3,5.