Sufjan Stevens - Illinoise (2005)

Alternatieve titel: Sufjan Stevens Invites You To: Come on Feel the Illinoise

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Concerning the UFO Sighting Near Highland, Illinois (2:09)
  2. The Black Hawk War, Or, How to Demolish an Entire Civilization and Still Feel Good About Yourself in the Morning, Or, We Apologize for the Inconvenience but You're Going to Have to Leave Now, Or, "I Have Fought the Big Knives and Will Continue to Fight Th (2:15)
  3. Come On! Feel the Illinoise! - Part I: The World's Columbian Exposition - Part II: Carl Sandburg Visits Me in a Dream (6:46)
  4. John Wayne Gacy, Jr. (3:20)
  5. Jacksonville (5:25)
  6. A Short Reprise for Mary Todd, Who Went Insane, But for Very Good Reasons (0:48)
  7. Decatur, Or, Round of Applause for Your Stepmother! (3:04)
  8. One Last "Woo-hoo!" for the Pullman (0:06)
  9. Chicago (6:05)
  10. Casimir Pulaski Day (5:54)
  11. To the Workers of the Rock River Valley Region, I Have an Idea Concerning Your Predicament (1:41)
  12. The Man of Metropolis Steals Our Hearts (6:17)
  13. Prairie Fire That Wanders About (2:11)
  14. A Conjunction of Drones Simulating the Way in Which Sufjan Stevens Has an Existential Crisis in the Great Godfrey Maze (0:20)
  15. The Predatory Wasp of the Palisades Is Out to Get Us! (5:23)
  16. They Are Night Zombies!! They Are Neighbors!! They Have Come Back from the Dead!! Ahhhh! (5:10)
  17. Let's Hear That String Part Again, Because I Don't Think They Heard It All the Way Out in Bushnell (0:40)
  18. In This Temple, as in the Hearts of Man, for Whom He Saved the Earth (0:35)
  19. The Seer's Tower (3:54)
  20. The Tallest Man, the Broadest Shoulders - Part I: The Great Frontier - Part II: Come to Me Only with Playthings Now (7:03)
  21. Riffs and Variations on a Single Note for Jelly Roll, Earl Hines, Louis Armstrong, Baby Dodds, and the King of Swing, to Name a Few (0:47)
  22. Out of Egypt, into the Great Laugh of Mankind, and I Shake the Dirt from My Sandals as I Run (4:21)
  23. Jon Galaxy's Remix of "Chicago" (Huh?!) * (5:31)
  24. The Avalanche * (3:17)
  25. The Transfiguration [Home Demo Version] * (5:03)
  26. Size Too Small [Live in Brussels] * (3:07)
totale tijdsduur: 1:14:14 (1:31:12)
avatar van rustugan
Beste wat 2005 te bieden had.

avatar van MRDammann
Wat een fantastisch album van een fantastische artiest is het toch. Dit album verveelt nog niet en is toch inmiddels 13 jaar oud. Moet raar lopen als dit album mettertijd geen klassieker gaat worden.

MRDammann schreef:
Moet raar lopen als dit album mettertijd geen klassieker gaat worden.

Is het al. Al lang. In mijn ogen (oren?) dan toch.

Johnny Marr schreef:

Is het al. Al lang. In mijn ogen (oren?) dan toch.

Onder liefhebbers van alternatieve muziek is dat zeker het geval en wat mij betreft ook één van de allerbeste albums van de afgelopen 20 jaar. Ook onder het publiek van deze site wordt dit absoluut als een klassieker gezien, maar of dit een album is wat in de komende ook in de top 50 van dit soort lijstjes komt te staan is natuurlijk afwachten.

Ik bedoel maar: Sufjan Stevens staat nog niet in de top 2000 bijvoorbeeld. Wordt dit album mettertijd ook door het algehele publiek gezien als één van de essentiële albums van na 2000? Dat is wat mij betreft nog even afwachten.

avatar van Mausie
MRDammann schreef:

De top 500 van Rolling Stone (kijken niet per se naar 'kwaliteit' van albums, maar ook heel erg naar impact. Hoe ouder hoe beter lijkt hun devies, alsof er in het recente verleden geen platen zijn gemaakt die kunnen wedijveren met de 'oldies') en de top 2000 van NPO Radio 2 (de meerderheid kiest vooral uit de lijst die is samengesteld door de zender zelf) zou ik niet als maatstaf nemen voor de term klassieker. Het is denk ik ook persoonlijk wat je als een klassieker ziet. Je zou naar verkoopaantallen kunnen kijken of airplay. Vind ik ook totaal oninteressant. De massa heeft naar mijn mening toch wansmaak (niet alleen op het gebied van muziek overigens). Op het internet, op sites als deze en RYM, worden vaak zowel de oldies als recente platen uit rock, indie, alternative, hiphop, etc. als klassiekers gezien. Als je dat laatste als maatstaf neemt, dan is dit album met recht een klassieker te noemen. Ik kan mij daar ook helemaal in vinden, weinig albums met zo'n speelduur die eigenlijk bijna nergens vervelen. Ik heb zijn laatste plaat in mijn top 10 staan, maar deze zou daar moeiteloos ook kunnen staan.

avatar van Tony
Wat kan het toch bommen of dit album een klassieker wordt jongens? Wat als ie met 3 nummers in de Top 2000 zou komen en/of hoog in de ranking van de Rolling Stone? Draai je 'm dan vaker, of beleef je er dan nog meer plezier aan? Ga lekker van je eigen oren uit en zet 'm op als je er zin in hebt, de rest is toch kul?

(Wel veel vraagtekens in deze post, he? Als dat niet uitnodigt om te reageren weet ik het ook niet meer, toch?)

Tony schreef:

Dan kan ik het niet laten om hier even op te reageren. Wat buiten kijf staat is dat ik van dit album kan genieten. Sufjan Stevens staat zelfs in mijn top 10 artiesten op deze site. Of het dan uitmaakt of zo'n album of nummers van dit album in een bepaalde toplijst staat? Nee, absoluut niet. Dat was ook niet hetgeen wat ik duidelijk probeer te maken. Het ging mij meer om mijn eigen nieuwsgierigheid en interesse of dit album over een aantal jaren gezien wordt als een all-time klassieker. Dat heb ik trouwens met meer albums uit die periode, maar we zullen zien hoe de waardering van dit album en andere albums zich gaat ontwikkelen. Maar als ik dat zo hoor op deze site ben ik daar alleen in

Laten we in ieder geval nog lange tijd van dit album genieten, want daar zijn we het volgens mij wel over eens, dat dit een fantastisch album is.

avatar van adri1982
Chicago is het eerste nummer die ik ongeveer een jaar geleden leerde kennen van deze band. Mooie song, zit goed in mekaar!
Een paar dagen geleden ben ik John Wayne Gacy Jr. gaan luisteren, om (hopelijk nog op tijd) op de musicmeter-finalelijst te mogen stemmen, maar dat nummer blijft op de andere manier niet bij me hangen.
Na het luisteren werd ik doorwezen naar Casimir Pulaski Day, maar die is eigenlijk nog veel mooier dan Chicago, mede door de melodielijnen, banjo en trompetten die erin zitten.

Fedorr
Op dit album staan 8 nummers die ik vaker kan beluisteren; UFO, Gacy en Jacksonville zijn voor mij de toptracks.

Een kennis van mij vond dit album 'tekenfilmmuziek'. En, hmm, .... soms klinkt het ook zo. Had dit album bestaan uit de 8 songs die ik goed vind, dan had ik wel willen stemmen. Zou ik nu gaan stemmen dan zou die lager zijn dan 3.

Ben wel een fervente fan van performer Stevens. Carrie&Lowell scoort bij mij de volle mep...☺

avatar van Mausie
Fedorr schreef:

Ben je, net als mij, dit album gaan beluisteren na Carrie & Lowell? Ik had toen in het begin ook moeite met dit album. Maar uiteindelijk is het kwartje keihard naar beneden gedonderd

Fedorr
Mausie schreef:

Inderdaad, na C&L gehoord te hebben. Loop nog immer niet warm voor Illinoise, sommige nummers daargelaten zoals ik al aangaf.

avatar van Johnny Marr
Ik zou echt niet kunnen kiezen tussen C&L en Illinoise. Allebei even beklijvend, maar toch o zo verschillend. Wat een klasseperformer en songwriter is dit toch.

avatar van Hedser
Ik vind deze veel beter dan Carrie & Lowell, vooral vanwege de veelzijdigheid van het songmateriaal. C&L is een erg sterk album, maar dit is mijn inziens Sufjans meesterwerk.

Mooi plaatje dat wel wat weg heeft van Belle and Sebastian.

Jupiter schreef:
Mooi plaatje dat wel wat weg heeft van Belle and Sebastian.

Ik heb die link nog nooit eerder gelegd, maar nu je het zegt inderdaad!

Johnny Marr bij vlagen.