Percy Sledge - The Best Of (1969)

Soul
Label: Atlantic

1. When a Man Loves a Woman (2:51)
  2. Out of Left Field (3:28)
  3. Take Time to Know Her (3:02)
  4. Warm and Tender Love (3:14)
  5. Just Out of Reach (Of My Two Empty Arms) (3:31)
  6. The Dark End of the Street (2:45)
  7. Cover Me (2:47)
  8. Sudden Stop (2:44)
  9. Baby Help Me (2:29)
  10. It Tears Me Up (2:47)
  11. My Special Prayer (3:03)
  12. You're All Around Me (3:06)
avatar van BoyOnHeavenHill
Deze eerste Percy Sledge-verzamelelpee gold tijdens het vinyltijdperk min of meer als de standaardcompilatie. Bevat 11 van de 13 singles die hij tussen 1966 en 1969 op Atlantic uitbracht (plus één albumtrack), dus inclusief zijn debuutsingle en Amerikaanse nummer-1-hit When a man loves a woman (1966) en zijn Nederlandse nummer-1-hit My special prayer (1969). Los van die twee nummers had Sledge in Amerika geen enkele en in Nederland slechts één top-10-hit (Take time to know her, #9 in 1968, tenzij je de re-release van My special prayer meerekent, #3 in 1974), maar het gemiddelde niveau van deze nummers is aanzienlijk hoger dan Sledge's beperkte commerciële succes doet vermoeden, dus wie dit album ergens vindt heeft hier nog altijd een uitstekende sixties-soulplaat met diverse heerlijk gekwelde klassiekers aan.

avatar van willemmusic
BoyOnHeavenHill schreef:
...nog altijd een uitstekende sixties-soulplaat met diverse heerlijk gekwelde klassiekers aan.

Ja, zo is 't maar net: die gekwelde klassiekers werden heerlijk gekweeld door Percy. Ieder optreden lag de man gekweld op de vloer van het podium met z'n kostuum door het stof rollend over zijn liefdespijn te kwelen.
Ach, op het Atlantic-label werd zelden een slechte soulplaat uitgebracht, hier met al die prachtige sessiemuzikanten Spooner Oldham, Dan Penn en noem maar op...

avatar van Bongo Fury
deze gisteren op vinyl gescoord voor €1,-- in prima staat. Heb hem nu op staan, fijn plaatje!