Wax - Magnetic Heaven (1986)

Label: RCA

1. Right Between the Eyes (4:10)
  2. Hear No Evil (4:18)
  3. Shadows of Love (4:42)
  4. Marie Claire (4:08)
  5. Ball and Chain (4:28)
  6. Systematic (4:19)
  7. Breakout (4:19)
  8. Only a Visitor (5:02)
  9. Rise Up (5:26)
  10. Magnetic Heaven (3:32)
Pieter Paal
'Right between the eyes' is echt een rockklassieker. De 12 inch-versie daarvan met al dat gedoe vind ik wat minder.

avatar van Kos
Kos
Dat vind ik ook nog steeds een erg leuke track. Vroeger ook al, maar het werd maar niet echt een hit.

avatar van monique
volgens mij is ''right between te eyes'' toch nog een redelijke hit geworden,ik had dit nummer destijds op single en ook de b kant ''only a visitor'' staat op dit album

avatar van T.O.
Erg leuk nummer is dat inderdaad. Ik moet wel altijd meteen denken aan dingen als "Talking In Your Sleep" en "Walking On Sunshine" als ik dat nummer hoor op een of andere manier Lijkt wel een apart genre of zo (powerpop?)

avatar van Kos
Kos
Die eerste ken ik niet maar Walking on Sunshine vind ik tamelijk vreselijk dus de associatie ontgaat me. .

avatar van T.O.
Ja, die vind ik ook heel wat minder, maar het 'geluid' (productie en zo) vind ik behoorlijk identiek in die tijd. Talking In Your Sleep van The Romantics ken je ook wel.

avatar van gaucho
Ik heb deze LP afgelopen weekend voor een euro uit de platenbak van de plaatselijke kringloopwinkel gevist - in nieuwstaat nog wel. Daar kon ik 'm niet laten staan, omdat ik wist dat dit een samenwerkingsverband was tussen Graham Gouldman (10cc) en Andrew Gold (bekend van o.a. de hits Lonely boy en Never let her slip away).

Twee artiesten die ik met hun reguliere werk hoog heb staan, dus dat maakt op z'n minst nieuwsgierig. Gelukkig kende ik de hitjes van Wax al - Right between the eyes (staat op dit album) en Bridge to your heart (op hun volgende plaat), dus ik wist wat ik ongeveer verwachten kon. Dit is gewoon bloedcommerciële popmuziek, zoals bijvoorbeeld ook Level 42 halverwege de jaren tachtig maakte.

Ik moet toegeven: het zit allemaal goed in elkaar, je hoort dat die twee mannen wel weten hoe ze een aanstekelijk liedje in elkaar moeten draaien. Het is meer pop dan rock, al gaan ze af en toe stevig gitaarwerk ook niet uit de weg, zoals in Ball and chain.

Maar anno 2010 klinkt dit wel enigszins gedateerd en vooral hopeloos 'eighties'. En dat is wat T.O. waarschijnlijk ook bedoelt met zijn vergelijkingen: al die platen uit die periode werden gedomineerd door keyboards en synthesizers en vooral door van die harde, overgeproduceerde drumbeats. Die hoor je hier dus ook terug in een gelikte productie, die weliswaar getuigt van vakmanschap, maar die voor 2010-begrippen ook wat onnatuurlijk aandoet.

Als je het album plaatst in de tijd waarin het gemaakt is en door dat eighties-geluid heen kunt luisteren, heb je hier een goede plaat aan, met melodieën die zich snel in je hoofd nestelen en daar lang blijven hangen. Vind je dat typische eighties geluid maar niets, dan moet je hier niet aan beginnen.

Overigens staat mijn LP gewoon op het RCA-label. Renaissance (zoals hierboven vermeld) is waarschijnlijk de maatschappij die het album heeft heruitgegeven op CD.

gaucho schreef:

Inderdaad. Maar ik kan daar wel van genieten, mits je het in perspectief plaatst. Heb wel eens gelezen dat een aantal producers verantwoordelijk is geweest voor die trend van harde drums in die tijd (o.a. Trevor Horn geloof ik)

avatar van gaucho
T.O. schreef:

En Phil Collins niet te vergeten (ook als producer dus). Volgens mij heeft die de trend zo'n beetje in gang gezet met in the air tonight (1981) en een jaar later als producer van die single van Frida, I know there's something going on. Voor die tijd was dat een nieuw geluid, daarna werd het een trend.

Ik kan me helemaal vinden in je opmerking: als je bepaalde muziek in het juiste perspectief plaatst (en je dus realiseert dat het werd opgenomen in een tijd waarin popmuziek in het algemeen nu eenmaal zo klonk), heb ik er geen moeite mee. Daar kan ik dan best doorheen luisteren, in tegenstelling tot veel muziekvrienden, die zo'n nummer dan opeens wel erg 'eighties' vinden klinken en het daarom afkeuren.

avatar van monique
Right Between The Eyes

avatar van Dibbel
Samenwerking tussen Andrew Gold (Amerikaanse singer/songwriter) en Graham Gouldman (songwriter en ex-10CC).

Right Between The Eyes is inderdaad een pop/rockklassiekertje geworden, die je nog regelmatig op de radio hoort. Sterk nummer met Motown-ritme.
Verder is kant 1 van de LP erg sterk met het rockende Ball And Chain, het mooie Marie-Claire, het ook weer erg beklijvende Shadows Of Love en het bonkende Hear No Evil.
Kant 2 start nog erg sterk met Systematic,ook weer zo'n lekkere meezinger met een Motown-ritme.

Dat zijn 6 goede nummers die inderdaad behept zijn met het typische mid-jaren80 geluid met syndrums, veel synthesizergebliep en tamelijk dichtgeproduceerd.
Maar ik vind dat niet erg, gewoon omdat het goede songs zijn.
Na Systematic is het echter ineens afgelopen.
En zijn de songs niet meer goed, ze blijven niet meer hangen en het jaren-80 geluid gaat ineens storen.
Bovendien is het laatste nummer Magnetic Heaven feitelijk niets anders dan een instrumentale versie van Ball And Chain.

6 op 10 goed, waarvan 3 echt ijzersterk, maakt er dan toch 3,5 van.
Op vinyl.

avatar van Heer Hendrik
Altijd een zwak gehad voor dit album. Zeker shadows of love en right between the eyes zijn fovoriete nummers van de jaren 80 van mij. De jaren 80....ja...... daar komt dit album uit en dat is ook goed te horen. dus wil ik even het onbezorgde gevoel uit die tijd terug halen, dan geeft dit album de juiste sfeer
Wil hem eigenlijk nog wel eens op CD

Leonidas5
Uitstekend popalbum van deze oude rotten met een aantal prima tracks. Perfecte popmuziek. 4 sterren