Porcupine Tree - Warszawa (2004)

Label: Transmission

1. Even Less (7:37)
  2. Slave Called Shiver (5:08)
  3. Shesmovedon (5:22)
  4. Last Chance to Evacuate Planet Earth (5:01)
  5. Lightbulb Sun (6:00)
  6. Russia on Ice (12:26)
  7. Where We Would Be (3:40)
  8. Hatesong (8:37)
  9. Stop Swimming (7:08)
  10. Voyage 34 (12:37)
  11. Signify (5:40)
avatar van Bluebird
Al eerder geplaatst maar eigenlijk hoort dit bericht hier thuis:

Ik heb hier een waarschijnlijke PT bootleg in mijn collectie getiteld ''Live In Poland 2001''. Ik neem aan van de Lightbulb Sun tour. Hierop de volgende tracklist:

1. Intro p.k.
9. Stop Swimming
10. Tinto Brass
11. Signify
12. Lightbulb Sun

De kwaliteit is uitstekend. De cd kwam ik 2003 tegen in een cd zaak in Nijmegen alwaar hij de hele dag al te horen was. Toen ik informeerde of dit een nieuw album was kreeg ik de mededeling dat ie me slechts een tientje kostte maar wel meteen moest beslissen aangezien ze wegvlogen en er nog maar een paar over waren. Iemand eenzelfde exemplaar in zijn bezit misschien?

Waarschijnlijk hebben we hier te maken met hetzelfde Warszawa concert met als enige verschil dat Voyage 34 hier is vervangen door een meesterlijke uitvoering van Tinto Brass. Een bootleg van een bootleg?

avatar van Dexter
Was die cd-zaak toevallig Kroeske? Daar hebben ze een heerlijk uitgebreide collectie en altijd lekker muziek op staan. Mijn favoriete cd-zaak, naast de twee goede vinyl/tweedehands-zaken die daar liggen.

avatar van Bluebird
Nee, Kroese was het niet, daar kom ik trouwens ook wel eens. Dit zaakje zat ergens in de buurt van het Plein 1944 of zoiets. Geen idee of het nog bestaat want ik ga meestal naar Kroese in Arnhem. Ik denk dat het een eerste illegale persing van de officiële Warszawa bootleg van een jaar later betreft.

nicoot
Damn, alles klinkt zo voller en intenser hier(Shesmovedon, Last Chance..., Where We Would Be, Voyage 34... Fantastische liveplaat.

avatar van ricardo
nicoot schreef:
Inderdaad, dat vind ik ook. Het klinkt inderdaad veel voller en intenser. Ik vind vooral de nummers Even Less en Russia On Ice geweldig.

avatar van glenn53
Coma Divine is nog een tikkie beter vind ik

avatar van ricardo
Coma Divine is ook super inderdaad. mij maakt het niet uit deze of Coma Divine, ik vind ze beiden evengoed.

nicoot
Coma Divine nog niet goed beluisterd - los daarvan blijf ik dit absoluut een liveplaat van jewelste vinden. Wat een geluidskwaliteit. En die solo van Shesmovedon spant zwaar de kroon.

avatar van Tijmennn309
Coma Divine of Warszawa? oei...........nee, ga niet kiezen PT is beter live, dat bewijst het met het Coma Divine album, het psychedelische PT( Up the Downstair, The Sky Moves Sideways, Signify) Warszawa, de "poppy" kant van PT ( Stupid Dream, Lightbulb Sun ) en het "metal" aspect: de Arriving Somewhere...dvd.

Dat er nog veel meer live registraties mogen volgen!

Tijmennn309 schreef:

Dat er nog veel meer live registraties mogen volgen!

Die komen er ook: een live dvd van de concerten van 15 en 16 oktober 2008 in Tilburg (met o.m. de integrale versie van Anesthetize en anders lekkers van FOABP en Deadwing), voorzien voor volgende lente!

avatar van Elminius
Nou, wat een plaat. Live zijn ze eigenlijk toch nog zoveel beter.

Wel, volgens mij overschaduwt wel één nummer het hele concert voor mij. Hoe mees-ter-lijk is Voyage 34 uitgevoerd hier? Die solo met stukjes uit de solo van Phase 2, waaaaw.

Verder is Russia on Ice hier live ook wel heel goed gebracht. Chapeau!

Elminius schreef:
Nou, wat een plaat. Live zijn ze eigenlijk toch nog zoveel beter.

Verder is Russia on Ice hier live ook wel heel goed gebracht. Chapeau!

Ja Voyage 34 is echt een lekker amalgaam van Phase 1 & 2! De solo van Shesmovedon vind ik bijzonder meesterlijk, wijkt ook wat af van de studioversie, vooral het epische einde zo.

Lukk0
Dit is toch wel het beste wat ik van Porcupine Tree ken. Een zeer goede mix van nummers van Stupid Dream, Lightbulb Sun, Voyage 34 en Signify maakt dat dit voor Porcupine Tree qua songmateriaal in elk geval nauwelijks te overtreffen is. Stupid Dream en Lightbulb Sun zijn dan ook mijn favoriete albums van PT. Ook de opnamekwaliteit is nog eens heel erg goed en het publiek is niet storend. Eén van de beste live-albums die ik ken.

Jav-
Wat is Stop Swimming toch een prachtig nummer. Zeker op dit live album komt het helemaal tot leven en raakt het me.

avatar van Bluebird
Helemaal vergeten te stemmen. Bij deze dus.

avatar van Broem
Russian on Ice. Mooie live weergave van een Porcupine Tree tour. Nou is er aan releases van alles wat aan Steven Wilson kleeft geen gebrek. Gelukkig maar. Productie en kwaliteit van dit 'genie' is ongelooflijk. Ik vind Russian on Ice op dit live album fenomenaal. Goose bumps.

avatar van daniel1974nl
Kende deze nog niet, moet ik zeggen. Inderdaad een fenomenale live cd, die zich kan meten met vele andere albums. Coma Divine is erg goed, nog behoorlijk op de oude tour. Ik zag PT voor de eerste keer in 1994 met het Planet Pul Festival in Uden. Dat was nog een andere band als wat ze ons vandaag de dag voorschotellen.

Dit is een mooi tussendoortje, mooie keuze van nummers en een paar ontzettend goede uitvoeringen. Russia On Ice, begonnen ze destijds in 1999 in De Kade mee en was toen nog niet uit. Toen al kippevel, en dit nummer heeft zijn sporen van klassieker duidelijk verdiend. SheMovedOn, altijd mooi, dan wel betrekkelijk commercieel. Stop Swimming was een herontdekking voor mij, en Voyage 34 werd destijds in de Kade afgesloten. Toen ook bijzonder sterk.

Het Arrow concert was inderdaad niet hun beste concert. Ook al was dit van een tour, en wellicht een van hun beste albums (mijn voorkeur gaat eerder uit naar In Absentia), waar een paar fenomenale nummers op staan als bijvoorbeeld Arriving Somewhere But Not Here. Het plan was dat PT in de kleine tent zou spelen en dat ging niet door, dus Steven beklom het pidium met tegenzin, en dat was ook redelijk zichbaar en deels te begrijpen omdat de muziek op het grote pudium bij licht dag niet zo goed tot z'n recht kwam. Erg zonde, dat wel.

Moet zeggen dat ik tot nu toe iedere live cd erg mooi vind en ja, live is het beter. Ook al wordt er niet geimproviseerd met concerten van PT, nummers worden alleen iets anders gespeeld, gitaar is wat meer op de voorgrond ingemixed of de solo is anders (maar neem niet aan dat dit ter plekke wordt verzonnen). Het is allmaal net even met iets meer power gespeeld en is minder gepolijst.