My Dying Bride - The Angel and the Dark River (1995)

Label: Peaceville

1. The Cry of Mankind (12:13)
  2. From Darkest Skies (7:47)
  3. Black Voyage (9:46)
  4. A Sea to Suffer In (6:30)
  5. Two Winters Only (9:00)
  6. Your Shameful Heaven (6:58)
  7. The Sexuality of Bereavement * (8:04)
  8. Your River [Live] * (7:56)
  9. A Sea to Suffer In [Live] * (6:11)
  10. The Forever People [Live] * (4:22)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Eén van de allerbeste doom-metal-albums allertijden.
My Dying Bride is überhaupt de beste in die categorie.
The Cry of Mankind is subliem en vooral het eindstuk is geweldig.
Erg leuk trouwens, dat hierboven een discussie is ontstaan, over wat je ergens hoort in de 11de minuut.
Het was mij meteen al opgevallen, dat je heel even kort een vrouwenstem hoort die iets zegt. Zelfs zonder een koptelefoon op, hoor je dat wel, alhoewel je net niet precies hoort, wat ze zegt.
Lang leve de koptelefoon . HELLO!

Ik had deze band in 1995 voor het eerst gezien, tijdens het voorprogramma van Iron Maiden in de Ijselhal in Zwolle, en heb er met open mond van verbazing naar gekeken. Vrij snel daarna dit album aangeschaft, en het is nog steeds m'n meest favoriete van allemaal, hoewel de nieuwste, A Line of Deathless Kings, toch ook wel een flinke duit in het zakje doet.

avatar van Maiky
My Dying Bride heeft me met de eerste twee nummers weten te overtuigen, met het interessante en spannende verloop van The Cry of Mankind en de intensiteit en duisternis van From Darkest Skies. Het is na dit bijna briljante (want hier en daar toch slepend) begin dat de eentonigheid er in sluipt. Zal wellicht nog meer luisterbeurten vergen voordat ook dat is goed gestreken, dus voor nu hou ik me nog in het neutrale (schemer)gebied van drie sterren. Overigens ben ik dan weer benieuwd naar ander materiaal van de band, en dan specifiek waar grunts in te horen zijn.

avatar van Jeanicious
@narva77: Je hebt helemaal gelijk.
Heb ik nu gedaan hoor!! Bedankt voor die tiep!

avatar van rushanne
Met het uitbrengen van "For Lies I Sire" ben ik gelijk maar weer begonnen met het herbeluisteren van deze wereldplaat. Het begon voor mij met deze cd, na een lovende recensie in de Aardschok. Na het beluisteren van The Cry Of Mankind was ik eigenlijk al overtuigd, maar met nummers als From Darkest Skies en Two Winters Only kwamen er meer juweeltjes mijn oren binnen.

Ook na al die jaren blijft dit allemaal geweldig, en rest mij niet anders dan te vehogen van 4,5 naar 5 *.

En nu gauw de koptelefoon op voor The Cry Of Mankind

avatar van Darkzone
narva77 schreef:
Nee, dat bedoel ik (denk ik) niet. Ik bedoel dit:

Op 8:55 hoor je even die scheepstoeters en dan een soort elfelijke koorzang. Op 11:13 hoor je idd even iets wat op een vrouwenstem lijkt en klinkt als HELP volgens mij. En haal ik de oordopjes uit de boxjes van de pc, dan hoor ik de HELP niet.

Volgens mij is dit geen cd om op weg naar je werk of op weg naar huis in de auto af te spelen. Je raakt dan helemaal in de ban van de muziek en op het verkeer letten is er dan niet meer bij vrees ik.

avatar van Edwynn
Zeer geslaagde derde langspeler van dit Britse melodieuze doomcombo. Een album zonder grunts en dat zonder dat je het in de gaten hebt.

De titel van het prijsstuk heb ik heel vaak geteld in deze topic. The Cry Of Mankind. Een wat ongebruikelijk, in twee delen opgesplitst epos, maar beslist één van My Dying Bride's mooiste. Het eerste full band gedeelte valt op door een excellerende Aaron Stainthorpe die met ingehouden woede een rant tegen het christendom houdt. Het tweede gedeelte bestaat uit een bizar ambient stuk. De overlapping bestaat uit een eenvoudige gitaarlick die van de eerste tot de laatste minuut je buis van St Eustachius tergt.

De overige nummers zijn weer wat traditioneler van aard. Het droevige Two Winters Only en het wanhopige A Sea To Suffer In staan wel bol van de kwaliteit. In het afsluitende Your Shameful Heaven gaat het gaspedaal er ineens op. Afwisseling troef dus op het prachtige The Angel And The Dark River.

avatar van freitzen
Edwynn schreef:

Ja, echt heel knap. De bieb had alleen ook de versie met The Sexuality of Bereavement, en het duurde een paar luisterbeurten voordat ik merkte dat dat het enige nummer met grunts was.

Uitstekend album overigens, nog beter dan zijn voorganger. Eigenlijk een raadsel dat ik niet meer ken van deze band.

avatar van Spock2011
The Cry of Mankind is een van de meest indrukwekkende nummers die ik heb gehoord, ongetwijfeld de beste van MDB. Het album zelf is ook fantastisch, maar kan toch net niet tippen aan de opvolger, Like Gods of the Sun.

avatar van jasper1991
Dit album opent sterk met The Cry of Mankind en vervolgt wisselvallig. Aangename momenten zijn aanwezig maar af en toe vergat ik dat ik muziek op heb staan. Ik hoopte dat dit bij de eerste luister beurt zou blijven - zoals het meestal gaat - maar in de vervolgbeurten blijft het album me niet over de gehele linie boeien. Op een gegeven moment heb ik het gesnik van Stainthorpe ook wel gehoord. Your Shameful Heaven nog een mooi nummer als geheel.

avatar van Spock2011
Oh zelf kan ik echt geen genoeg krijgen van Aaron's gehuil. Ik ben me een paar jaar terug echt in de band gaan verdiepen, en de zang was een van de dingen die me het meeste aansprak. Ik beschouw de band tegenwoordig als een van de betere van de laatste tijd, samen met Rhapsody . Wat vond je dan van de vioollijnen? Ik had ze vorig jaar live gezien en stond echt versteld van de prestatie, vooral Cry of Mankind live.

avatar van jasper1991
De viool vind ik best een interessante toevoeging, zeker bij het eerste nummer vind ik ze zeer mooi. Het maakt de band wel af denk ik, ze creëren een mooi treurig geluid.

Misterfool
Heerlijk donkere, treurige en logge metalmuziek. Kan hier erg goed naar luisteren. .
Op momenten lijkt de muziek net iets te eentonig te worden, maar juist op die momenten laat my dying bride, erg slim, een mooie gitaar of vioolpartij invallen.

avatar van cornucopia
Ook 22 jaar later is 'The Cry of Mankind' nog steeds relevant. Vorige week werd hiermee de Roadburnset afgesloten. Geweldig.

avatar van namsaap
Wat een heerlijk album is The Angel and the Dark River! The Cry Of Mankind is een van de mooiste nummers uit het oeuvre van de band, maar eigenlijk staan er bijna alleen maar topnummers op deze plaat. Enige mindere nummer is wellicht Black Voyage. De jankende viool, de klaagzang van Aaron, de van treurnis doordrenkte gitaarpartijen, de traag voortploegende drums..... ze vormen een perfecte soundtrack voor deze regen- en stormachtige winterdag....

Score: 87/100