My Dying Bride - The Angel and the Dark River (1995)

Label: Peaceville

1. The Cry of Mankind (12:13)
  2. From Darkest Skies (7:47)
  3. Black Voyage (9:46)
  4. A Sea to Suffer In (6:30)
  5. Two Winters Only (9:00)
  6. Your Shameful Heaven (6:58)
  7. The Sexuality of Bereavement * (8:04)
  8. Your River [Live] * (7:56)
  9. A Sea to Suffer In [Live] * (6:11)
  10. The Forever People [Live] * (4:22)
Schitterend album!

Dit was wel de echte doom voor mij. Vijf kwartier pure donkerte, sfeer, verpakt in lood- en loodzware songs, die, hoe kan het ook anders eigenlijk, nou niet bepaald uitblonken in snelheid.

Voor mij het beste van My Dying Bride, wat ik me kan herinneren, of in ieder geval samen met Turn Loose The Swans.

Snel weer eens opzetten dan maar. Zal vast weer zijn impact hebben van vroeger.

avatar van Sir Odolf III
Dit is onbetwist het meest originele werk wat uit het Engelse Doom-wereldje is voortgekomen. Daarnaast klinkt het album als een tiet (excuses voor deze beeldspraak), en bespeelt het van begin tot eind een gevoelige snaar (bij mij althans wel), zeker wat de sublieme, soms wat fragiel aandoende zang betreft. Dit album van MDB is dus absoluut een pareltje te noemen!

avatar van Sanvean
Sir Odolf III schreef:...en bespeelt het van begin tot eind een gevoelige snaar, zeker wat de sublieme, soms wat fragiel aandoende zang betreft...absoluut een pareltje!

Goed gezegd. Dat mag niet vergeten worden inderdaad: My Dying Bride was hier niet alleen loodzwaar en traag, maar ook (erg) sensitief.

avatar van Jeanicious
Ik sluit me volledig aan bij de stukjes hierboven. Dit was mijn eerste kennismaking met deze muziek, en ik was direct verkocht.

De trage, subtiel opbouwende en repeterende gitaarlijnen, vaak vanuit een akoustische gitaar via een inventieve brug naar het loodzware electrisch gitaar geweld. Daarnaast het gekwelde stemgeluid van de zanger. Prachtig.

Alleen miste ik wel iets op dit album, iets wat ze een paar jaar later weer wel deden, op The Light at the End of the World (1999), de grunt! Dat album deed mijn adem weer stokken.

avatar van c-moon
Sublieme plaat.... me aansluitend bij de lovende woorden hierboven... inderdaad, misschien wel hun beste plaat...
Alleen: ik mis die grunts nou net NIET

avatar van wizard
Laatst maar weer eens opgezet nadat ik de cd een tijdje geleden als slechte MDB plaat had weggelegd...onbegrijpelijk dat ik dat vond. Hij is meesterlijk. De zang is goed, maar het is de viool die dit album op een fantastische wijze afmaakt.

avatar van Jeanicious
Alleen is het volgens mij geen echte viool, maar dat mag de pret niet drukken.

Sietse
Ze hebben of hadden toch daadwerkelijk op de tour van dat album een violist mee (die ook de toetsen speelde)

avatar van Jeanicious
Tijdens het prachtige Cry of mankind ben ik me een keer kapot geschrokken. Op het eindstuk, na de zware toeters, als je zeg maar op het strand staat ( mensen die het kennen weten wel wat ik bedoel ) en wegzakt in het water ( je hoort allerlei rustgevende bliepjes en koortjes en zo ). Op dat moment als je bijna de wereld verlaat, fluisterd iemand in je rechter oor: HELLO.

Ik zat recht overeind, met kippevel en een bezweet voorhoofd.

Hebben meer mensen dit ervaren?

avatar van Jeanicious
Misschien hoor ik stemmen of zo.

avatar van Snappy
Weer een mooi voorbeeld van blindelings vertrouwen in de opinie van musicmeter! Weer prettig verrast! Veel van deze band gehoord en overgegaan tot blindelings aanschaf. Lekker melodieus deprimerend muziek. Laat ik starten met 3,5*

avatar van Darkzone
Nadat ik een jaar of 8 geleden Like Gods Of The Sun heb leren kennen en dat album grijs heb gedraaid, heb ik dit album gehuurd en vond er toen vgl. met LGOTS helemaal niks aan!! Saai, sloom en langdradig!
Zat toen niet lekker in mijn vel en had hardere en snellere muziek nodig (kwam toen uit bij Cradle Of Filth!! - de volgende band die ik hier langs ga).

Maar we zijn nu vele jaren verder, heb inmiddels alle cd's en nogsteeds erg grote fan, en dit album behoord tot mijn 3 favoriete MDB-albums (de orginele 6-track cd).
The Cry Of Mankind en Two Winters Only zijn dé nummers van de cd.

avatar van Jeanicious
Maar heeft nou echt niemand hetzelfde gehad als ik tijdens het eind-gedeelte van the Cry of Mankind?

(erm, nee Jeanicious)
Ik heb het album niet maar ik moet zeggen dat het enige nummer die tot nu toe gehoord heb (The Cry of Mankind) heel erg naar meer smaakte.
Dus als de tijd daar is (als ik wat geld heb)...

Ja, ik!
Echter, volgens mij hoor je dat alleen, of in ieder geval het beste als je je koptelefoon op hebt!
Dat komt inderdaad na de zware "scheepshoorns" in de 11e minuut ongeveer.

narva77 schreef:
Ja, ik!
Dat komt inderdaad na de zware "scheepshoorns" in de 11e minuut ongeveer.
Damn, dat moet ik toch ook eens proberen hoor...nooit opgevallen.

Zit deze plaat laatste tijd weer flink te luisteren, en wat is Two Winters Only toch een supermooi nummer!
De rest is trouwens ook erg mooi, en gevoelig zelfs.

Tijd voor een ophoging, want dit is toch de fijnste doomplaat voor mij en dat mag beloond worden. 4,5*

Hun laatste plaat is trouwens ook weer bijzonder goed, met My Wine in Silence hebben ze een song die zich kan meten met het beste uit The angel and the Dark River.

Fijne band!

avatar van narva77
En, nog meer mensen die het hebben uitgeprobeerd met de koptelefoon op?

lambf
Ja, en ik hoor ook na die twee scheephoorns even een soort gezang, en daarna hoor je weer een andere (soort) van gehijg/fluisterzang. bedoel je dat?

Nee, dat bedoel ik (denk ik) niet. Ik bedoel dit:

Jeanicious schreef:

Ik zat recht overeind, met kippevel en een bezweet voorhoofd.

Hebben meer mensen dit ervaren?

Moet ik ook nog eens op letten, ik heb al eens geprobeerd om het te horen maar is me toen niet opgevallen.

P.S: My Dying Bride heeft een nieuw album: A Line of Deathless Kings, die uit zal komen op 9 oktober.
De single - Deeper Down - komt uit op 18 september.
Hopelijk wordt ie even goed als z'n voorganger(s).
(Ik heb 'm al toegevoegd, is op weg naar de mods)

narva77 schreef:
En, nog meer mensen die het hebben uitgeprobeerd met de koptelefoon op?

Hè hè! Eindelijk!
Ik dacht al dat ik de enige was.

avatar van Pruut
Na vele keren luisteren is dit album me toch gaan bevallen. Zwaar, traag en sloom krabbelt de muziek voort, stuk voor stuk prachtige nummers, waar ik regelmatig violen schijn te horen (misschien ook een aparte gitaar?). De bonus tracks heb ik nog niet geluisterd... maar ik heb deze cd inmiddels besteld en hoop hem binnenkort in huis te hebben. 4,5 *

Hè hè! Eindelijk!
Ik dacht al dat ik de enige was.
Ja, en dat terwijl het helemaal niet zo onopvallend is, als je er echt op gaat letten. Maar ik denk wel dat je je koptelefoon er voor moet opzetten!

Parabola
Ik heb het ook maar uitgeprobeerd met een koptelefoon op en hoorde inderdaad ook op een gegeven moment "hello" (op 11:12 om precies te zijn). Ik schrok er wel van, ook al let je erop

Dit album (hun depressiefste ooit) is overigens echt een juweeltje, meer kan ik er niet aan toevoegen. The Cry of Mankind en Two Winters Only behoren tot mijn favorieten. 4,5*

Berzerker
Zoals eigenlijk elk werkje van MDB is dit BRILJANT! De sfeer druipt van het album af, heerlijk donker en langzaam, dit verdient dan ook zeker een 4,5*, met kans op verhoging

avatar van cornucopia
Beste plaat van My Dying Bride... Man, wat een triestheid... En wat een schoonheid...

avatar van Mr. Rock
Geweldig zware en donkere doom ! Two Winters Only is echt prachtig !

avatar van dynamo d
1,0
Aangeschaft want las goede kritieken (ook van degenen met wie ik het vaak eens ben) maar - helaas - wat een afknapper. Een nogal geforceerde zwaarmoedige zang, die mij persoonlijk weinig aanspreekt. De triestheid komt mij niet echt genoeg over. Dan heb ik bijvoorbeeld liever The God Machine. Ook de melodieën vind ik te weinig origineel. Met moeite kom ik de eerste luisterbeurt door. Voor mij is 1 album van My Dying Bride dan ook meer dan genoeg.

avatar van Snappy
dynamo d schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste gevoel ook bekroop bij mijn eerste luisterbeurt. Maar momenteel heeft het een plaats veroverd in mijn top-10. Ik zou zeggen niet te gauw opgeven.

avatar van narva77
Jeanicious, het valt me nu pas op dat je nog niet eens hebt gestemd op dit album?!?!