Procol Harum - Broken Barricades (1971)

Label: Chrysalis

1. Simple Sister (5:53)
  2. Broken Barricades (3:14)
  3. Memorial Drive (3:48)
  4. Luskus Delph (3:49)
  5. Power Failure (3:07)
  6. Song for a Dreamer (5:43)
  7. Playmate of the Mouth (5:08)
  8. Poor Mohammed (3:14)
  9. A Whiter Shade of Pale * (4:10)
  10. Homburg * (3:51)
avatar van lennert
Valt me alsnog mee. Ik had op basis van de recensies verwacht dat het net zoals A Salty Dog een wat onevenwichtig allegaartje van stijlen zou zijn. In een bepaald opzicht klopt dit nog steeds wel, maar het materiaal is gelukkig toch wel nog een stukje beter. Opener Simple Sister heeft in ieder geval een lekkere groove, goed gitaarwerk en mooie orkestraties. Luskus Delph is tevens een prachtige ballad. Power Failure (inclusief drumsolo en hilarisch ingemixte publieksreactie) is ook een leuke track.

Trower's psychedelische bijdragen op Song For A Dreamer en Poor Mohammed zijn intrigerend. Als je het zijn gitaarwerk en composities afzet tegen de gehele sound van de band, snap ik wel hoe hij hier al aan het hinten was naar een solocarriere. In tegenstelling tot op A Salty Dog vallen deze composities echter niet door de mand en klinken ze in het grote geheel nog behoorlijk goed.

Broken Barricades is niet ijzersterk, maar ik had behoorlijk wat erger verwacht. Het maakt me wel extra benieuwd naar het vervolgalbum.

Voorlopige tussenstand:
1. Home
2. Shine On Brightly
3. Procol Harum
4. Broken Barricades
5. A Salty Dog

avatar van RuudC
Als Grand Hotel niet aanslaat, dan vrees ik dat het niks gaat worden tussen Procol Harum en mij. Dit album was, vooral de eerste helft, een zware zit met veelal trage, lichtzoete zooi. Ik merk dat de band hier en op de vorige albums toch vaak met simpele nummers aan komt zetten. Simple Sister heeft een interessante stonerriff, maar stelt uiteindelijk niet veel voor. Memorial Drive en Luskus Delph vind ik echt heel vervelende songs. Op dat moment was het ook een grote kanshebber voor de laatste plaats, maar het mooie, dromerige Song For A Dreamer weet een heel lage score te voorkomen. De afsluiters zijn dan wel weer behoorlijk matig. Slechte beurt van Procol Harum. Als ik de band in de seventies gevolgd zou hebben, was ik hier afgehaakt.

Tussenstand:
1. Shine On Brightly