Hall of Fame (2012)

11. Ben & Spence - Hand Shakin'
  12. James Gilreath - Meet Me Tonight
  13. Clarence Carter - Tell Daddy [Demo]
  14. Ralph "Soul" Jackson - You Really Know How to Hurt a Guy
  15. Jimmy Hughes - Steal Away '67 (Part 1)
  16. Otis Clay - I'm Qualified
  21. O.B. McClinton - Two Big Legs and a Short Red Dress
  22. Bobby Moore & The Rhythm Aces - Baby Come Back
  23. Travis Wammack - Let's Do It Over
  24. George Jackson - For You [Home Demo]
Dit is een eerste deel van een serie: Hall of Fame. De onbekende artiesten en onbekende versies van nummers van bekende artiesten krijgen een plaatsje op deze verzamelalbums. Er wordt gezocht in de verste hoeken en gaten van het fraaie Fame archief en wel uit de hoogtijdagen van de Southern Soul, mid 60's - begin 70's. Ze zijn nooit uitgebracht op 3 tracks na en die zijn dan weer nooit op cd uitgebracht. Er staan juweeltjes op, waarvan de samenstellers zich afvroegen, net als producer en eigenaar Rick Hall van Fame Studio's, waarom deze nou net geen succes werden.

De vraag is nu, kan ik de samenstellers volgen in deze. Deels wel en deels niet, voor een groter deel wel. Er staan inderdaad een paar hele fraaie nummers op, maar ook een paar minder bijzondere, minder beklijvende en / of wat simpeler nummers. Opvallend is dat vooral de uptempo nummers mij aanspreken. Zoals Prince Philip (mooie naam!) met Keep on Talking, Hand Shakin' van Ben & Spence, I'm Qualified van Otis Clay en het bluesy In the Heat of Love van Marjorie Ingram. Mooie voorbeelden van deep Southern Soul zijn Blind Can't See van Richard Earl & the Corvettes (wow, wat een naam!) en Your Helping Hand van alweer Otis Clay. 'Natuurlijk' mag Too Weak To Fight van Fame ster Clarence Carter er ook wezen.

Het blijft the Muscle Shoals sound, dus echt mis zit je bepaald niet met dit album, maar het is niet zo goed als de Fame Studio's boxset. Maar ja, die was dan ook briljant. Wel is het een heel aardige en originele aanvulling daarop.

avatar van thelion
Dit soort albums is nu net wat ik zo wardeer aan AceRecords, totaal onbekend werk van veelal onbekende artiesten verzamelen op zeer goede verzamel albums.

En dit is er wederom zo'n geweldig verzamel album, redelijk bekende namen maar nu eens met onbekend werk dat nog niet eerder op cd was verschenen, alles opgenomen in de Fame Studio's.
Zo als west al heeft gemeld een zeer goede aanvulling van de boxset The Fame Studio's Story (die het bekendere werk van het label heeft verzameld op 3 cd's).

Door naast het uitbrengen van "reguliere" verzamel albums ook dit soor albums uit te brengen is Ace zo'n goede maatschappij. Ook voor de mensen die redelijk diep in de Soul zitten is dit buitengewoon interesant.

4.5*

avatar van thelion