The Yardbirds - Birdland (2003)

Label: Favored Nations

1. I'm Not Talking (2:45)

met Jeff Baxter

2. Crying Out for Love (4:36)
  3. The Nazz Are Blue (3:16)
  4. For Your Love (3:21)

met Johnny Rzeznik

5. Please Don't Tell Me 'Bout the News (4:00)
  6. Train Kept a Rollin' (3:38)

met Joe Satriani

7. Mr. Saboteur (4:55)
  8. Shapes of Things (2:38)

met Steve Vai

9. My Blind Life (3:33)

met Jeff Beck

10. Over Under Sideways Down (3:17)

met Slash

11. Mr. You're a Better Man Than I (3:23)

met Brian May

12. Mystery of Being (4:08)
  13. Dream Within a Dream (4:44)
  14. Happenings Ten Years Time Ago (3:23)

met Steve Lukather

15. An Original Man (A Song for Keith) (5:21)
avatar van lennert
Vreemd, ik vind dit eigenlijk ook erg goed. Normaal gesproken zou ik een half (eigen-)coveralbum een zwaktebod vinden, maar de varianten die we hierop vinden klinken in mijn oren vaak zelfs beter dan hoe ze op het origineel klonken. De gastbijdragen van Steve Lukather op Happenings Ten Years Time Ago en Brian May op Mr. You're a Better Man Than I zijn ook echt bijdragen die de nummers naar ongekende hoogtes tillen. Mooi ook hoe nieuwe composities als Please Don't Tell Me 'Bout the News, My Blind Life en Dream Within A Dream ook klinken als jaren '60 nummers, waardoor de sound niet verloochend wordt. Petje af voor de nieuwe zanger ook, zijn sound klopt ook helemaal bij wat The Yardbirds gedaan hebben.

Interessant om de folky kant van met Page te laten voor wat het is, maar deze variant van geupdate sixties rock gaat er prima bij mij in. Zeker een van de betere latere albums die ik van een jaren '60 act heb gehoord!

Eindstand:
5. Five Live Yardbirds 3.5*
6. For Your Love 3*
Eindstand: 3,75*

avatar van RuudC
Beetje een lastig album, want in de line up vinden we uiteraard niet de originele zanger terug en helaas ook geen noemenswaardige bijdrage van een van de drie grote gitaristen die in deze band zat. Slecht een nummer met Jeff Beck vind ik dan toch echt te karig. Dat er bekende gasten meedoen, is niet onaardig, maar ook niet bepaald bijzonder.

Wat me wel verrast, is dat dit onmiskenbaar klinkt als The Yardbirds. Voor een reünieplaat is het ook best knap wat hier gedaan wordt. Het klinkt toch vooral als een stel oude bokken die met jeugdige bravoure staan te spelen. De opnieuw opgenomen oude krakers klinken nog steeds wel goed en de nieuwe songs zijn zeker niet slecht. Er is alleen wel iets teveel aan de hand waardoor ik het album niet de waardering kan geven die het misschien wel verdient. Voor een reünieplaat is het heel goed, maar naar de gehele discografie gekeken, valt deze wel wat uit de toon. Een voor de diehards zou je kunnen zeggen.