Fates Warning - The Spectre Within (1985)

Label: Metal Blade

1. Traveler in Time (7:11)
  2. Orphan Gypsy (5:59)
  3. Without a Trace (4:50)
  4. Pirates of the Underground (7:07)
  5. The Apparition (5:51)
  6. Kyrie Eleison (5:25)
  7. Epitaph (11:56)
  8. Radio Underground [Live Underground] * (6:57)
  9. The Apparition [Rehearsal 1985] * (5:54)
  10. Kyrie Eleison ["Dickie" Demo 1985] * (5:50)
  11. Epitaph ["Dickie" Demo 1985] * (10:35)
Dit is briljant. Mijn 2 favoriete nummers van de band, Guardian en Prelude To Ruin, staan hier niet eens op maar op het volgende album, maar overall luister ik deze schijf nog liever! Ik hoor ook geen invloeden van Maiden en als ik die wél zou horen zou ik dat ook prima vinden. Ik vind dit echter boven Maiden uitstijgen en hoewel ik een gematigd liefhebber ben van Dickinson, lijkt mij de stem van Arch nog meer. Ik heb de passage in het nummer The Apparition, die begint bij ongeveer 3:58, nog nooit geluisterd zónder kippenvel te krijgen. Hoe die passage dan overgaat in weer een meesterlijke solo is geniaal. Het album barst uit z'n voegen van dit soort catchy hooks. Voor ingewikkelde muziek als dit klinkt het geen moment geforceerd, iets dat ik bij Dream Theater maar al te vaak heb. Fates Warning is een stel technisch perfecte muzikanten die ook nog goede liedjes schrijven. Een monument!

avatar van Sir Spamalot
Tweede album van deze Amerikanen in een ongewijzigde line-up en ergens een zoveelste hernieuwde kennismaking met hen, want hoewel ik al sinds begin de jaren tachtig naar Metal luister (en nu ook naar meer buiten mijn wereldje), heb ik ze nooit met open armen ontvangen maar er is altijd de factor tijd, die soms in het nadeel werkt met zijn verdomde deadlines edoch ook soms in het voordeel werkt en er is de waardig ouder geworden factor, het Metal Album van de Week.

Het is niet omdat ik een kleine twee maanden geleden een zevental albums van Fates Warning koop mits gezapige prijzen, dat ik die rap rap ga afhaspelen, want tijd heeft het voordeel dat het relatief is, ik laat me niet opjagen in gelijk welke hobby en het levert hier resultaat op. Pas drieëndertig jaren na uitkomen leer ik dit album waarderen, want geef toe, het echte werk op vinyl of cd klinkt nog altijd beter dan dat miezerig computerbestandje. Mijn versie uit 2002 bevat de vier bonustracks zoals momenteel aangeduid of meer info op Discogs: Fates Warning - The Spectre Within (CD, Album) at Discogs.

Het klinkt clichématig maar ik voel het aan als een betere uitwerking van de ideeën, als een progressie, met meer finesse en dat is altijd een beloning van hard werk. Er wordt hard gewerkt, dat is altijd nodig maar de beloning volgt: beter uitgewerkte nummers, de zanglijnen die beter samenvallen met de muziek, dat op zich van een ferm kaliber is met zijn wisselwerking tussen die vaak moeilijke stukken en vloeiende melodielijnen. Daarin ga ik nooit veranderen: ik wil mooie melodielijnen horen in muziek die interessant blijft. Daar slaagt men wonderwel in: laat de opener nog taai aanvoelen met een heel aanwezige zanger, dan overtuigt de rest me wel.

Vaak aangeduid als het “lastige / moeilijke” broertje van Queensrÿche in die tijden want zo herinner ik me het nog, laat Fates Warning horen dat het wel degelijk op eigen benen kan staan. Traag maar zeker valt de euro bij mij, net zoals de tijd, traag maar zeker. Die bonustracks vermeld ik zelfs niet, het album an sich is meer dan voldoende voor mij, een goeie drie kwartier, de Gulden Snede.