Ultravox - Brilliant (2012)

Pop / Electronic

8. Rage In Eden
9. Ingenuity
10. brilliant
11. Revelation

Grappig dat je de John Foxx albums bovenaan heb staan. Bij het merendeel van de mensen zullen de jaren 80 albums bovenaan staan. Ha! Ha! Ha! of Rage In Eden zijn mijn favoriet. In ieder geval de eerste 7 zullen bovenaan staan. Ik vond Brilliant een aangename verrassing. Maar uiteindelijk toch niet helemaal bijzonder. Het mist alleen echte uitschieters.

avatar van RuudC
Ik vind die eerste albums echt beduidend spannender en dat komt vooral doordat het wat rauwer is. met punk heb ik niet per se veel op, maar ik kan het van een afstandje wel waarderen. Rage in Eden raakt me helemaal niet, terwijl Midge Ure duidelijk een betere zanger is dan zijn voorganger.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
[quote]RuudC schreef:
Ik moest bij Hello overigens nog denken aan Marco Borsato en dat is ook zeker geen goed teken. Blij dat dit voorbij is en hopelijk nooit meer een album van deze band.

Goh, dat moet wel een marteling geweest zijn dan voor je... Marco Borsato, bizar...ik hoor het er in ieder geval niet in terug en dat is maar goed ook.

Als het je genre niet is, hoef je het niet te luisteren hoor. Of moet lennert nog steeds de schuld gegeven worden ?

avatar van RuudC
Uiteraard geef ik Lennert de schuld!

avatar van WesleyX16
Ja als het je genre niet is en toch al die album beluisteren.... Maar zowel John Foxx solo als Midge Ure solo is totaal andere muziek. En dan ga ik helemaal voor John Foxx.

De eerste 3 zijn veel meer dan punk. Maar ik vind Ultravox t/m U-VOX heel interessant. Er is echt een ontwikkeling te zien. Jammer dat Billy Currie in de jaren 90 Ultravox nieuw leven heeft willen inblazen. Vooral Revelation is echt heel jammer. De opvolger klinkt toch veel meer Ultravox.

Dus conclusie Brilliant is eigenlijk een goedmaker voor de Ultravox liefhebbers, wel een heel degelijk album zonder veel franjes en dergelijke. We kunnen hierbij de jaren 90 gewoon vergeten. Ik bedoel de Ultravox-albums kunnen we hierbij vergeten. Want de jaren 90 was een heel goede muziekperiode. Dat had wat mij betreft wel zonder Ultravox gemogen.

avatar van lennert
NIk ben het niet eens met een aantal opmerkingen dat Ure's stem achteruit is gegaan. Ik heb onlangs het live-optreden van deze periode gezien en daar was hij echt in topvorm. Wat hier problematisch is, is de manier hoe hij af en toe van die vreemde fluisterzanglijnen toevoegt die de sfeer heel vreemd maken. Op zo'n song als Rise klinkt hij nog steeds heel erg goed. Songs als Lie en Satellite passen ook helemaal in de oude stijl en hierop valt toch op dat de band het in 2012 echt nog kon. Als het goed is, is het ouderwets goed. Jammer dat de songs met de fluisterzang zoals Brilliant en Contact hun ware potentie niet helemaal bereiken. Uiteindelijk is Brilliant zeker wel een leuk album, het had gewoon nog niet iets beter gekund.

Ik heb verder wel erg genoten van deze marathon en zal mijn best doen om de missende 4 sterren of hoger albums in mijn collectie nog toe te gaan voegen op korte termijn.

Eindstand:
11. Revelation 2,5*
Gemiddelde: 3,86*

avatar van lennert
CorvisChristi schreef:

Mijn schuld, al had ik de hoop dat de sfeervolle jaren '80 albums wel in de smaak zouden vallen bij Ruud. Wie niet waagt...

Aardig comeback album met onmiskenbaar de sound van Ultravox uit de 80's. Dat gezegd hebbende kan het songmateriaal zich niet meten met diezelfde periode. 3 sterren.