John Jacob Niles - My Precarious Life in the Public Domain (2006)

1 stem

Folk
Label: Rev-Ola

1. Love Henry or Young Bunting (6:25)
  2. Our Goodman or Old Cuckold (5:43)
  3. The Mad Creed from the Gallows (3:42)
  4. Edward (4:52)
  5. Jimmy Randal (2:57)
  6. The Ballard of Barberry Ellen (5:11)
  7. Bonnie Farday or Babylon (6:54)
  8. The Cherry Tree (3:36)
  9. The Gypsie Laddie (3:33)
  10. Mary Hamilton (5:22)
Geen enkel bericht bij deze Amerikaanse folk pionier en dat is ook wel te begrijpen. Toch is deze folksinger een van de inspiratiebronnen van Bob Dylan. We zouden nu dit weird folk noemen.
Op deze cd staan allemaal Child ballads. Dat zijn songs die op zijn geschreven door een professor, Francis James Child van de Harvard University. Zo rond 1880 had hij honderden Engelse en Schotse traditionals verzameld en er waren vijf dikke bundels samengesteld. Hij was daar jaren de dorpjes en gehuchten afgereisd en de muziek en teksten opgetekend. De bekendste is nummer 6 op deze cd The Ballad of Barbery Ellen. Nu maakt de Amerikaanse folk singer John Jacob Niles er wel zeer vreemde uitvoeringen van. Niet begeleid door een gitaar, maar door een luit, cello, harpachtige instrumenten of dulcimer. Daarbij zingt hij op een zeer eigenzinnige aparte manier, een soort kop soprano . Dat maakt het tot een zeer weird freakachtige plaat.
Deze cd is uitgegeven door Cherry Red en vandaar trok het mijn aandacht.
Je hoort inderdaad waar Bob Dylan, Joan Baez, Pete Seeger hun inspiratie vandaan haalden, maar het lijkt ook wel of een groep als Incredible String Band misschien goed naar hebben geluisterd.
Folk pur sang, zeer puur, alles behalve glad en ook nu nog zeer luisterbaar. Een aanrader voor een ieder die geïnteresseerd is in folk muziek en ook iets van de geschiedenis wil horen/weten. De kwaliteit van de cd houdt vanzelfsprekend niet over, het is echt een plaat die je eigenlijk nog op 78 toeren moet draaien.