Chick Corea - Friends (1978)

Jazz
Label: Polydor

1. The One Step (6:09)
  2. Waltse for Dave (7:41)
  3. Children's Song #5 (1:20)
  4. Samba Song (10:14)
  5. Friends (9:30)
  6. Sicily (6:21)
  7. Children's Song #15 (1:15)
  8. Cappucino (8:43)
Ozric Spacefolk
Ik ken deze plaat alleen met smurfen op de voorkant, ipv deze rare beesten.
Ik moet echt zeggen dat ik de hoes nergens eerder heb gezien.

Goed, Friends van Chick Corea is een rustige plaat met veel akoestische instrumenten. Niet het fusion geweld van Return to Forever. Wel wat latin, zoals we dat gewend zijn van Chick.

De plaat is opgenomen als kwartet, met meesterdrummer Steve Gadd, saxofonist/fluitist Joe Farrell en bassist Eddie Gomez.

De toetsinstrumenten die Chick hier gebruikt zijn (voornamelijk) piano maar ook rhodes. Alle songs zijn van de hand van Chick zelf.

In 1978 heeft Chick overigens nog 2 andere studioplaten uitgebracht alsmede een dubbel-live elpee met Return to Forever.

Deze plaat heeft in 1979 een grammy gekregen.

WPE
Een heel goed album van Chick Corea, en enorm lekker samenspel tussen de musici. Laat ik het zo zeggen: de inhoud is een heel stuk beter dan de lading (de smurfenhoes).

Ozric Spacefolk
De smurfenhoes is..... erg bijzonder.

De plaat is fenomenaal! Eén van mijn lievelings... Wordt weer eens tijd dat ik hem opzet...

avatar van Mssr Renard
Heerlijke en sympathieke plaat van Chick Corea met zijn vrienden Joe Farell (fluit en sax), Steve Gadd (drums) en Eddie Gomez (bas).

Chick speelt alleen piano en rhodes, dus geen synths. Het is daarom een rustige jazzplaat met wat samba in de mix. De muziek is heel vriendelijk en kalm. Zelfs de uptempo stukken komen vriendelijk over.

Het draait natuurlijk om de muziek en zo tussen het electrische geweld van zijn bands Return to Forever en Electric Band is het toch wel erg mooi om Chick zo rustig bezig te horen. Het mooie fluitspel van Farrell helpt daar ook bij. Farrell gaat trouwens ook goed los op de sax, in bijvoorbeeld het weergaloze Samba Song.

Eddie Gomez speelt ook prachtige vloeiende baslijnen op zijn contrabas. Het duo van Gomez en Gadd vormt sowieso een buitengewone ritmesectie.

Chick Corea draagt deze plaat op aan al zijn vrienden. Wat lief. Er is een versie met vier musicerende smurfen op de hoes maar ook een versie met twee kikkers, een dolfijn en een konijn. Ook allemaal zo lief.

Noot: voor deze plaat kreeg Chick wel even een Grammy award. Niet voor de hoes trouwens.