The Church - Magician Among the Spirits (1996)

Alternatieve titel: Magician Among the Spirits and Some

Australiƫ
Label: Deep Karma

1. Welcome (5:55)
  2. Come Down (4:33)
  3. Ritz (7:54)
  4. Grandiose (5:20)
  5. Lady Boy (5:55)
  6. It Could Be Anyone (8:44)
  7. The Further Adventures of the Time Being (6:00)
  8. Romany Caravan (4:04)
  9. Magician Among the Spirits (14:09)
  10. After Image (4:18)
  11. Man * (5:22)
  12. Won't Let You Sleep * (5:15)
  13. Sads * (4:07)
  14. Why Don't You Love Me * (5:51)
totale tijdsduur: 1:06:52 (1:27:27)
avatar van puppy
Ik zou dit album al heel lang een keer willen aanschaffen, maar de oorspronkelijke versie lijkt nergens meer te koop (die met het nummer Ritz erop).
Weet iemand toevallig of (en waar) je nog aan deze versie kunt komen? Ik ken de bonustracks van de nieuwe versie niet, maar Ritz vind ik zo'n goed nummer dat ik het graag op cd zou willen hebben.
Alleen waarschijnlijk leest niemand dit aangezien het nogal een onbekend album is.

avatar van Ataloona
The Church weet mij zeer te verrassen met dit album. Eigenlijk komt dat alleen al door het middelmatige Starfish dat - in mijn oren - veel te soft klinkt. Op Magician Among the Spirits gaat The Church een stuk verder in hun muziek en ze laten dan ook zeker horen dat ze over veel talent beschikken.

De nummers zijn nog altijd even catchy, zonder meer. Echter zijn de de nummers een stuk verlengd. Het zijn echte grote composities geworden. Er zijn invloeden van jazz, klassiek en avant-garde te bespeuren. De muzikale begeleiding is dan ook zeker opvallend te noemen. Violen, zweverige keyboards, tribalistische drums, een mellotron en vage geluidseffecten zijn er een paar van.

Op Ritz laten ze zien dat ze over uitstekende muzikale kwaliteiten beschikken. Een zeer bekwame compositie met indrukwekkend gitaarspel. Op Grandiose laten ze horen dat ze ook een harde kant hebben en komen ze met harde gitaarsolo's verworven met de mellotron. Vanaf Romany Caravan gaat de plaat nog meer de tribal kant op. Romany Caravan is een exotisch nummer vol klassieke snaarinstrumenten en heeft een prachtig klavecimbelgeluid. Het comateuze Magician Among the Spirits is het duidelijke hoogtepunt in het ouvre van The Church. In den beginne is de harmonie tussen instrumenten en stem duidelijk te voelen. Perfect op elkaar ingespeeld. Het rustige ondermijnende gedrum, de vermoeide zang, het perfecte ritme van de bass, het subtiele gitaarspel en de andere ondersteunende instrumenten (zoals de elektrische piano) vormen een perfecte combinatie.

Een hoogtepunt in de gitaarpop. Een experimenteel uitgangspunt dat zowel verrassend is, als fantastisch. Dankzij de combinatie van klassieke instrumenten en de typische gitaarpop instrumenten is dit album wel degelijk een mijlpaal in de muziekgeschiedenis. Helaas vrijwel compleet genegeerd (zoals wel vaker) op MusicMeter. 4,5*

avatar van VanDeGriend
Nou dit is me een verrassing. Natuurlijk kende ik Starfish en de opvolger. Maar dit zat in een doos nader te onderzoeken plaatjes. Al jaren. Het blijkt een pracht plaat.

avatar van Rainmachine
Ik denk dat dit in generaal (samen met Priest=Aura) toch mijn favoriete Church plaat is. Het eerste nummer knalt er altijd meteen lekker in en de teksten zijn fantastisch. Steve Kilbey = The Magician Among the Spirits. Het is wacky, ethereal, surrealistisch, poetisch, dynamisch, romantisch en bedenk nog maar wat metaforen. Alles klopt hier, gitaarwerk > check, baswerk > check, drums > check, zang > check. Ken je The Church alleen van Starfish dan moet je deze echt op je lijstje zetten. We Welcome You ...

avatar van puppy
Rainmachine schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Deze wordt nogal eens ondergewaardeerd door fans, misschien omdat het het donkerste album is, en heel anders dan Starfish bijvoorbeeld. Maar de sfeer is ongeëvenaard. The Further Adventures of the Time Being is zelfs mijn meest beluisterde nummer van de band. Ik heb zelf beide versies van het album, en hoewel ik de oorspronkelijke versie (met Ritz) veel eerder kende en dus ook een stuk vaker heb beluisterd, kan ik ook de "+ Some" versie goed waarderen. Vooral Won't Let You Sleep en Why Don't You Love Me zijn erg de moeite waard.