Kim Wilde - The Very Best Of (1984)

Label: RAK

1. Kids in America (3:28)
  2. Chequered Love (3:23)
  3. Water on Glass (3:38)
  4. 2-6-5-8-0 (3:13)
  5. Boys (3:16)
  6. Our Town (3:52)
  7. Everything We Know (3:46)
  8. You'll Never Be So Wrong (4:13)
  9. Cambodia (3:58)
  10. View from a Bridge (3:32)
  11. Love Blonde (3:35)
  12. House of Salome (3:36)
  13. Dancing in the Dark (3:45)
  14. Child Come Away (4:07)
  15. Take Me Tonight (3:55)
  16. Stay Awhile (3:39)
avatar van Jan Wessels
Begin jaren 80 zag ik haar in de Oosterpoort in Groningen optreden (ik heb daar toen nog een aantal foto's van haar optreden gemaakt). De recensie was toen zeer negatief: bedachte muziek, ongeïnspireerd etcetera. Ik was het daar helemaal niet mee eens en vond de muziek toen best wel goed. En Kim was natuurlijk een lekker ding om te zien voor een 20-jarige (excuzes le mot), dat speelde ook wel mee.
Na jaren begrijp ik de recensent wat beter. Het is ook bedacht, voorgekookt zoals ook Mud, Rick Astley en bijvoorbeeld Chipz! dat zijn. Maar toch geef ik Kim altijd nog wel het voordeel van de twijfel. In de loop van en paar jaar heeft ze (of eigenlijk haar vader en broer) een aantal leuke nummers gemaakt. Voor een paar euro te koop. 3,0

EVANSHEWSON
Kim had wel aardig wat leuke hitjes, zoals 1,2,3,9,10 en 11, maar dan heb je ze wel ongeveer gehad. De rest doet er gewoon niet toe.
***

avatar van dazzler
Deze behoorde tot de 10 eerste elpees die ik ooit bezat.
En wat een heerlijke verzamelaar is dit toch.

Alle beste songs uit haar beste (RAK) periode staan erop.

De 9 beste

View from a Bridge
Child come away
Love Blonde
Dancing in the Dark

16 super songs ... en wat een meid was ze toen nog ...

bikkel
Aanstekelijk is aardig van toepassing bij de meeste liedjes van Kim Wilde.
Mooie verschijning,dat helpt ook wel een handje mee.Het zijn van die nummers die uitblinken in herkenbaarheid.
Ook wel knap,ze maakte meestal het juiste plaatje op de juiste tijd.
De meeste nummers zijn leuk.Kim is geen benadigd zangeres,maar de voor haar geschreven nummers,zijn uitermate geschikt.
Het succes kreeg nog een staartje toen eind jaren 80 het trio Stock,Aitkan &Waterman zich over haar ontfermde.
Een aantal jaar geleden kwam ze in de hitlijsten met generatiecollega Nena.(duet)

avatar van dazzler
THE VERY BEST OF KIM WILDE (1984)
is de vijfde LP die ik ooit kocht (ik weet het nog precies).
En wat een voltreffer was deze compilatie.

Een in het vinyl tijdperk ongewoon hoog aantal van 16 songs.
En wat nog merkwaardiger is: bijna allemaal goede keuzes.

Kids in America was de eerste singel
Meidenrock van Kim, met de jongens in de achtergrondvocalen.

Chequered Love was meer kwaliteitskauwgom.
Stevige gitaren en het (toen) hippe geluid van de synthesizer.

Water on Glass was een heel goeie derde singel.
In Europa overschaduwd door het succes van de opvolger Cambodia.

2-5-6-8-0 is een leuk ska-nummertje.
Toch weer hip met de tijd mee, die familie Wilde.

Boys was de dubbele A-kant met Water on Glass.
Stond niet op het eerste album en dus hier een primeur.

Our Town opent het debuutalbum Kim Wilde (1981).
Weer zo'n sterk nummer waarvan je denkt dat het een singel was.

Everything We Know is reggae, maar valt lichtjes door de mand.
In totaal 7 nummers zijn afkomstig van haar eerste album.

You'll Never Be So Wrong is een doorleefd gezongen ballad.
In 1981 zelfs een singel voor labelgenoot Hot Chocolate.

Cambodia was wellicht haar grootste Benelux hit,
al haalde deze 80s klassieker de top 10 in de UK net niet.

View from a Bridge was de vierde Benelux top 10 voor Kim.
Samen met Cambodia afkomstig van haar tweede album Select (1982).

Love Blonde laat een Kim horen met overvalste rhythm & blues allures.
Zou over haar eigen status als popidool kunnen gaan: leuke tekst.

House of Salome werd in de UK niet op singel uitgebracht.
Bij ons werd het wel de derde singel van Catch As Catch Can (1983).

Dancing in the Dark was disco en de opvolger van Love Blonde.
Het enige nummer hier dat niet van broer Ricky en vader Marty is.

Child Come Away is volgens mij een van Kims beste singels.
Hier voor het eerst op LP en spannend tot de laatste seconden.

Take me Tonight is een overweldigende symfonie van synthesizers.
Van het wat mindere Select album en ook b-kant van View from a Bridge.

Stay Awhile is de verloren parel van Catch As Catch Can.
Deze schitterende ballad werd nooit een singel en bleef op album hangen.

Als je track 4 en 7 wegstreept en de tracks chronologisch rangschikt,
dan heb je echt het allerbeste van Kim Wilde in huis.

Kids in America / Chequered Love / Our Town /
You'll Never Be So Wrong / Water on Glass / Boys / Cambodia /
View from a Bridge / Take Me Tonight / Child Come Away /
Love Blonde / Dancing in the Dark / House of Salome / Stay Awhile

avatar van foxhusky
dazzler schreef:
Als je track 4 en 7 wegstreept en de tracks chronologisch rangschikt,
dan heb je echt het allerbeste van Kim Wilde in huis.

Niet helemaal mee eens dazzler,
Als we praten over het beste (en dus niet over de hits of de singles) van Kim Wilde, dan mis ik het prachtige Just a Feeling van het album Select uit 1982.

Verder kan ik me goed vinden in je commentaar op deze eerste verzamelaar van Kim. Child come Away en Stay Awhile voor mij de beste nummers die hier op staan.

Ik heb net een 18 track collectie gemaakt
van de eerste drie albums van Kim Wilde (Rak periode).

Kids in America / Chequered Love / 2-6-5-8-0 / Our Town /
You'll Never Be So Wrong / Water on Glass / Boys / Cambodia /
View from a Bridge / Take Me Tonight / Just a Feeling /
Chaos at the Airport / Child Come Away / Love Blonde / Can You Hear It /
Dancing in the Dark / House of Salome / Stay Awhile

Can't beat it !!!

stuart
Ik was als puber met name onder de indruk van haar verschijning. (sorry)
Overigens ken ik alleen de singles , maar de muziek doet me vooral aan mijn jeugd denken ( prachtige foto weer van haar op de hoes; alleen daarom zou ik hem haast al kopen).

stuart,

De album tracks uit mijn lijstje en op deze compilatie
zijn minstens zo goed als de singels zelf.

Broertje Ricky wist hoe hij catchy popsongs moest schrijven.

btw: mijn eerste liefje was een Kim Wilde lookalike ...

stuart
Het zit in de familie; pa Wilde had een hit in de 60's met Abbergevenny of zoiets. Ik zal overigens de andere songs eens beluisteren. Wat betreft Kim 's verschijning; die mooie 80's met dat type meiden....

avatar van foxhusky
Ehhh, voor mij was ook de combinatie van muziek en het uiterlijk van Kim. Begin jaren 80 hingen er maar twee posters boven mijn bed: beide van Kim Wilde...

Dazzler, dat is een mooie selectie van nummers, inclusief dus het mooie Just a Feeling, Stay Awhile en Child Come Away. Die laatste heeft trouwens een erg mooie videoclip, helaas nooit op DVD gezien, maar ik heb nog wel een korte videoband met een paar clips van Kim Wilde, waaronder dus Child Come Away.

avatar van winterstorm
Ok, effe nostalgisch zwemelen: het was toen ook zo leuk als je een fotootje van een idool kon bemachtigen. Je moest de tijdschriften doorploegen met de schaar in de hand. Was veel leuke dan 'effe Googlen'

foxhusky schreef:

Leuk nummer ook.
Kwam volgens m'n Hitdossier niet verder dan de tipparade in oktober 1982.

Ik heb deze en The Collection (als aanvuller) 2de-hands van Ebay geplukt voor een appel en een ei omdat ik dit best toffe popmuziek vind en een zeer 'eclectische' smaak heb (ahum!) . Ze moeten nog binnenkomen.

avatar van dazzler
Driewerf hoera voor alle eclectici onder ons ! ! !

Je maakte twee goeie keuzes, kaztor.

avatar van kaztor
Goede metal, goede rock, goede punk, goede pop, goede jazz, goede avant garde... kan allemaal bij me!

dazzler schreef:
Driewerf hoera voor alle eclectici onder ons ! ! !

Je maakte twee goeie keuzes, kaztor.

Oh ik ben trouwens voor Premium Gold Collection gegaan (last minute decision). Net zo duur en wat meer nummertjes.

avatar van Jan Wessels
stuart schreef:

Dat klopt. Hij was in Engeland een redelijk bekende zanger in de jaren '50/'60. Had in Nederland in 1968 een hit met het aanstekelijke Abergavenny (plaatsje ligt in Wales) en is schrijver van o.a. Ice in the Sun van Status Quo.

Mooie compilatie uit een tijd, periode dat we zowel vrijdag, zaterdag als zondag de boel wel ergens...hihi, op stelten gingen zetten, of gewoon onschuldig vermaak opzochten. Kim Wilde paste perfect in die zorgeloze episode, kijk er met een glimlach van oor tot oor op terug en geeft zeker ook inspiratie, kracht in wat meer sombere dagen.