Dirty Projectors - Swing Lo Magellan (2012)

Label: Domino

1. Offspring Are Blank (4:01)
  2. About to Die (3:59)
  3. Gun Has No Trigger (3:24)
  4. Swing Lo Magellan (2:38)
  5. Just from Chevron (4:07)
  6. Dance for You (3:24)
  7. Maybe That Was It (3:57)
  8. Impregnable Question (2:43)
  9. See What She Seeing (3:40)
  10. The Socialites (3:49)
  11. Unto Caesar (3:38)
  12. Irresponsible Tune (2:47)
avatar van midnight boom
Die Dave Longstreth toch. Al jaren is hij een van de meest eigenzinnige muzikanten van de hedendaagse indiemuziek. De muzikale duizendpoot stikt van de maffe en creatieve ideeën. Samen met zijn band Dirty Projectors maakte hij drie jaar terug forse indruk met het fantastische Bitte Orca, een van mijn favoriete platen van het afgelopen decennium.

Voor de zesde Dirty Projectors plaat vertrok Longstreth naar een leegstaand huis vlakbij Brooklyn waar hij zijn creativiteit alle rust kon gunnen. Maar hij ging niet alleen. Amber Coffman (juist, van Majer Lazer's Get Free) en Haley Dekle zongen de plaat (helaas zonder de opgestapte Angel Deradoorian) in. Resultaat? 'Swing Lo Magellan' is weer een heus avontuur geworden, maar er zijn wel wat dingen veranderd. De experimentele rock is minder 'moeilijk' te beluisteren (lees: toegankelijker). Op de kraakhelder opgenomen plaat zijn zelfs wat pure pop liedjes te horen. Jawel, in het titelnummer horen we helemaal geen tegendraadse ritmes, Afrikaanse gitaartjes, of verassende wendingen. Gewoon een sterke popsong. Verrassender is misschien nog wel het pure liefdesliedje 'Impregnable Question'. 'I Need You / You're always on my mind / You're my love / And I want you in my life'.

Ondanks dat dit de meest toegankelijke Dirty Projectors plaat is tot dusver, blijven we te maken hebben met dé Dirty Projectors. Want laten we wel wezen, op Swing Lo Magellan klinken de Dirty Projectors met hun mix van Folk, Dance, Pop, R&B, Gospel en Hardrock lang niet alledaags. Hardrock?! Jawel, in opener 'Offspring Are Blank' gaan zomaar pardoes de gitaren op 'Black Sabbath' achtige wijze los. Het dansbare 'About To Die' laat de Projectors op hun best horen. Het nummer is zo veranderlijk als het weer in Nederland maar wel een stuk opwindender. Ook het sobere 'Gun Has No Trigger' behoort tot de hoogtepunten. Het swingende basloopje wordt gedragen door de zoete koortjes van Coffman en Dekle waardoor de zang van Longstreth altijd de meeste impact krijgt. Met het geweldig mooie 'Dance For You' bewijst Dirty Projectors dat deze release ook nog eens precies op het goede moment komt: een zomers pareltje.

Goed: 'Swing Lo Magellan' is gewoon weer een toffe Dirty Projectors plaat. Wel is de eerste helft wat beter dan de tweede, maar de plaat scoort ondanks dat toch een dikke voldoende. Of het net zo'n briljante plaat is als haar oudere zusje zal de tijd leren.

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van JoostBo
Vorig album Bitte Orca was een meesterwerk en het album waarmee Dirty Projectors zijn unieke geluid in een goed evenwicht wist te brengen. Daardoor was ik erg benieuwd naar deze opvolger Swing Lo Magellan. Zó goed als Bitte Orca is dit album niet, maar het haalt altijd nog voldoende punten om tot een van mijn favoriete platen van 2012 te behoren.

Het kenmerkende geluid van Dirty Projectors zijn de diverse tegendraadse ritmes in de nummers en dat de basis van een nummer niet een baspartij is, maar twee/drie vrouwenstemmen. Maar met titelnummer Swing Lo Magellan durven de Dirty Projectors het (eindelijk) aan om ook eens een 'normaal liedje' te spelen. Verder wordt de lijn van Bitte Orca keurig doorgetrokken en is Swing Lo Magellan de opvolger die het moest zijn.