menu

Orchestral Manoeuvres in the Dark - The Pacific Age (1986)

mijn stem
2,89 (49)
49 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop
Label: Virgin

  1. Stay (The Black Rose and the Universal Wheel) (4:22)
  2. (Forever) Live and Die (3:38)
  3. The Pacific Age (3:59)
  4. The Dead Girls (4:48)
  5. Shame (4:15)
  6. Southern (3:42)
  7. Flame of Hope (2:41)
  8. Goddess of Love (4:31)
  9. We Love You (4:10)
  10. Watch Us Fall (4:11)
totale tijdsduur: 40:17
zoeken in:
avatar van LeRoi
3,5
Zal 1 van de eerste CD's zijn geweest zijn die ik kocht. Toendertijd groot fan van deze band. Inmiddels toch vooral gecharmeerd van de eerste, zeg 4, platen. Daarna werd het toch minder. Deze niet meer in mijn bezit. Wat mij altijd nog bij blijft en iedere keer weer kippevel geeft, is het fragement in 1 van de nrs. met een deel van de 'I Had A Dream'-speech van dr. Martin Luther King....

avatar van Edwin
3,5
LeRoi schreef:
Toendertijd groot fan van deze band


Dat geldt voor mij nog steeds. Oude liefde roest niet. Ik geef toe dat de eerste 4 à 5 albums het meest relevant zijn, maar toch draai ik The Pacific Age ook nog steeds regelmatig. Dit album is lang niet zo glad en risicoloos als je misschien zou verwachten op basis van de singles (Forever) Live and Die en We Love You. De experimentele electrosound uit de beginperiode is weliswaar verleden tijd, maar binnen het popidioom legt OMD nog voldoende eigenzinnigheid aan de dag om te blijven boeien. Zo wordt de speech van MLK verwerkt in het opzwepende Southern met een nogal verontrustend effect. Ook The Pacific Age en The Dead Girls met hun bombastische dramatiek vind ik uitstekend. Duidelijk aanwezig zijn ook de smaakvolle bijdragen van de broertjes Graham & Neil Weir (op trombone en trompet), die op Crush al van de partij waren maar op deze plaat officieel deel uitmaken van de OMD line-up. Dat levert al met al een plaat op met misschien weinig echte uitschieters, maar zeer zeker ook zonder zwakke plekken. 3,5*

avatar van vigil
4,0
Ik snap de lage waardering niet helemaal. Natuurlijk is het allemaal niet zo experimenteel als voorgaande platen maar er is in mijn beleving toch een hoop fraais te vinden. Opener Stay is vind ik de sterkste van het stel. We Love You en de titeltrack mag ik ook graag mee galmen al vind ik de 12 inch versie sterker.

De hitsingle (Forever) Live & Die is inderdaad erg glad maar dat zijn vrijwel alle nummers welke Paul heeft gezongen (o.a. Souvenir en Secret). Waar op de zogenaamde meer popplaten Chrush en Junk Culture de coherentie nogal eens zoek was is dat juist op deze plaat niet. Het vormt echt een (pop)geheel.

avatar van dazzler
3,0
THE PACIFIC AGE 1986
En toen liep het langzaam maar zeker mis.
Moe van het uitgebreid toeren en met een moordend
platencontract in de hand (7 albums in 7 jaren ... that's Virgin) ...

Als Crush de doorbraak in Amerika forceerde,
dan suggereerde de titel van dit album een take on the world.
De plaat is volledig digitaal opgenomen ... er zit zelfs geen
basgitaar meer in ... allemaal synthetisch hier ...

Live and Die was een leuke single, eentje die het trouwens
opvallend goed deed in de Benelux. Na Souvenir en Secret was
dit de derde single met Paul Humphreys als lead zanger.
Ik vind vooral het blazers arrangement erg geslaagd.

http://nl.youtube.com/watch?v=54WLYP2PDzc

Daar zaten de Schotse broerjes Weir voor iets tussen.
Twee muzikaal geschoolde hulpjes voor tijdens live concerten.
Jammer genoeg is hun versie van Shame het zwakste nummer
op de plaat (de 1987 "re-recorded single" versie was wel erg leuk).

http://nl.youtube.com/watch?v=H-cG234KwtQ

En meteen ligt de vinger op de wonde: heel wat songs
hebben onvoldoende kunnen rijpen of zitten boordevol OMD clichees.

Southern is amper meer dan een instrumentale jam
met samples van Martin Luther King en een irritante melodie.
Goddess of Love lijkt wel een plastieken cover van een OMD song.
Of The Dead Girls waarop Andy en Paul nog eens teruggrijpen
naar de succesvolle Architecture & Morality sound, maar
het gepolijste, digitale geluid doet pijn aan de oren.

Er staan gelukkig ook goede nummers op.
We Love You was de tweede single, een ode aan de fans
met een rockgitaar die er mocht zijn (al zijn we dat niet gewoon).

Of de titelsong zelf ... een aardig nummer met het typische OMD geluid.
Dit keer niet zo overladen met clichees ... The Pacific Age is okee.

http://nl.youtube.com/watch?v=8zCdtW_yzco

Van de album opener Stay bestaat er een single remix.
Toch vind ik het nummer zo "over the top" dat ik het liever skip.
Andy die zich ontpopt als een soulzanger (wat hij in de verste verte niet is).

Flame of Hope dan maar, en inderdaad, dit als b-kant snel
in elkaar geflanste nummer is het allerbeste van de hele plaat.
Daarom mocht het er ook op ... omdat het zo goed was.
Een van de weinige nummers met een ziel.

Wellicht viel This Town (de b-kant van Live and Die) daardoor
van het album. Het is nochtans een beresterk nummer. Dit keer
slaagt OMD er wel in om overtuigend jazzy en brassy te klinken.

Vreemd genoeg besloot de groep om de single If You Leave
toch niet op The Pacific Age te zetten. Nochtans had dit album
zo'n hit (nummer 4 in de US) nodig om het album body te geven.

Watch Us Fall is eigenlijk een perfecte en mooie samenvatting.
De val van Orchestral Manoeuvres in the Dark op 33 toeren.

http://nl.youtube.com/watch?v=fRFCAp6fbPw

Nog een single zou de groep maken in haar originele bezetting.
Wijselijk zonder de Weir Brothers. Dreaming / Satellite begeleidde
In the Dark (de singles compilatie uit 1988) en laat op de a-kant
een hypercommerciële variant van een OMD hit horen en op de
b-kant toch al een hint van wat nadien nog komen zou.


avatar van LeRoi
3,5
Southern is amper meer dan een instrumentale jam
met samples van Martin Luther King en een irritante melodie.

....toch is het dit nummer voor mij die, nog steeds, het meest blijft hangen en eigenlijk ook nog steeds een indruk achter laat (al komt dat, geef ik toe, voor 90% door de uitgesproken woorden van referend King..

avatar van vigil
4,0
dazzler schreef:

YouTube - OMD - Brides Of Frankenstein

Brides of Frankenstein is een US deejay remix van OMDs 80s hits.


overigens kwam deze bij de single van Call My Name (Sugar Tax) op cd-single/12" terecht

avatar van dazzler
3,0
vigil schreef:
(quote)


overigens kwam deze bij de single van Call My Name (Sugar Tax) op cd-single/12" terecht

Je hebt gelijk.

Maar hij werd in 1988 op 12" vinyl uitgebracht in de US.
Vandaar dat ik hem ter sprake bracht bij dit album.

avatar van vigil
4,0
mijn 12" heeft overigens geen opdruk op de hoes (zeg maar een white label versie)

avatar van dazzler
3,0
vigil schreef:
mijn 12" heeft overigens geen opdruk op de hoes (zeg maar een white label versie)

Ja, ik dacht eerst dat ie bootleg was ... tot Andy hem natuurlijk
op die bewuste Call My Name CD single zette ...

Wat mij betreft eigenlijk een flutmix. Typisch jaren 80 dj freak out thing.

avatar van vigil
4,0
dazzler schreef:
(quote)

Ja, ik dacht eerst dat ie bootleg was ... tot Andy hem natuurlijk
op die bewuste Call My Name CD single zette ...

Wat mij betreft eigenlijk een flutmix. Typisch jaren 80 dj freak out thing.


hij is niet extreem sterk maar toch ben ik wel blij dat deze op cd is verschenen. Al was het maar voor de compleetheid.

avatar van Poeha
Ik moet bekennen dat ik vaak heb afgegeven op O.M.D. ook hier op de site, dazzler weet dat nog wel, denk ik
Heb net voor het eerst We Love You gezien en gehoord (You Tube) en dat nummer klinkt toch nog verdraaid goed. Aangezien Forever Live and Die hier ook op staat, toch maar eens dit album checken.

avatar van vigil
4,0
Zie je wel, alles komt uiteindelijk goed

dat nummer was overigens een nominatie van mij in de 86 KO maar dat zal je niet verbazen denk ik

avatar van dazzler
3,0
Zoals je kan lezen vind ik dit net OMDs zwakste plaat op Liberator en Universal na.
Maar als je deze wel okee vindt, dan komt het met de meeste andere albums ook wel goed.



We Love You heeft voor mij heel wat van zijn glans verloren met de jaren.
Mijn favorieten op dit album zijn track 2, 3, 4 en 7. En de b-kant This Town
die er niet op staat. En de single If You Leave die er had moeten op staan.

avatar van PEN15
Ik vind Live and Die een erg aanstekelijk mooi liedje. Ik had nooit geweten van wie het was tot onlangs. Dan wil ik natuurlijk graag weten hoe de rest van de plaat klinkt, maar dat komt naar mijn mening nergens maar ook een beetje bij in de buurt. Ik vind alles naast Live and Die het aanhoren niet waard en vraag me af of ik met dit gegeven alle andere albums van OMD maar moet laten liggen.

avatar van dazzler
3,0
PEN15 schreef:
Ik vind alles naast Live and Die het aanhoren niet waard en vraag me af of ik met dit gegeven alle andere albums van OMD maar moet laten liggen.

Voor mijn part heb je naar het op één na zwakste OMD album geluisterd.
Een ongeïnspireerd album vooral dat ik enkel maar duld omdat ik een fan ben.

Een album dat ook snel klaar moest zijn omdat OMD in 1980 een contract
had getekend waarin stond dat er 7 albums in 7 jaar moesten verschijnen.

Volg de recensies op MusicMeter en je zal ook mooie dingen ontdekken.

avatar van vigil
4,0
Aan de andere kant, je vind Forever erg mooi. Dat is ook best mooi maar wel erg braaf en extreem poppy. Dus ik vraag me af of het eerdere alternatievere werk dan wel in je straatje past.

avatar van PEN15
Ah, ik zag Dazzler regelmatig voorbijkomen, maar nu ik de hoezen aan het bekijken ben komt dat plaatje me nu natuurlijk wat bekender voor! Dat zijn leuke feitjes, ook wat je bij de andere albums hebt geschreven.

Ik denk dat Vigil dan wel gelijk heeft. Dit zal vast niet in mijn straatje passen en trek mijn toegekende sterren dan in. Daarmee vervalt de markering ook die ik aan Forever live and die heb gegeven, maar ja, die staat al hoog momenteel. Ik ken Enola Gay natuurlijk weer wel en als ook dat te poppy is dan zal ik vast weer hetzelfde denken over de eerdere albums.

avatar van vigil
4,0
Wellicht is het een idee om aan een Best of van de mannen te beginnen. Daar zijn er meerdere van en de meeste kan je voor een redelijk laag bedrag al op de kop tikken

avatar van lennon
2,0
Oei, dit album is even een dikke tegenvaller zeg

De goedkope deuntjes zijn helaas in overtal op dit album. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de eerste 4 van de heren. Hier ging het wat bergafwaarts.. nou ja, het is ze vergeven, je kan niet altijd een hoog niveau aanhouden.

avatar van dazzler
3,0
Je analyse klopt, lennon.

Het minste album van OMD uit de jaren 80
en wat mij betreft het op één na zwakste ooit.

Een moordend platencontract stipuleerde dat 7 albums in 7 jaar tijd moesten verschijnen.
OMD probeerde in 1985 en 1986 (Pretty in Pink) voet aan wal te krijgen in de States.

Een tegelijk moest dat 7de album klaar zijn, een turbulente periode uit de groepsgeschiedenis.
Ook een periode waarin Andy even flirtte met drugs (zie zijn ongezonde gelaatsuitdrukking op de hoes).

Voor mij blijven enkel tracks 2, 3, 4 en 7 overeind.

Daarna maakte Andy drie solo-albums onder de OMD naam.
Daarvan is Sugar Tax de moeite waard.

Een paar jaar geleden zorgde een comeback voor twee nieuwe platen in de originele bezetting.
De helft van History of Modern en voor mijn part heel English Electric behoren tot hun allerbeste werk.

avatar van LucM
2,5
Een matig OMD-album, de songs zijn op zich niet onaardig (buiten Southern) maar de ziel is er wat uit. OMD klinkt hier ook kil waar dat ik synthesizerklanken op de vroegere albums warm vond. De inspiratie begon op te drogen, begrijpelijk dat het 5 jaar duurde eer OMD met een nieuw album op de proppen kwam. Al zal ik hun latere albums nog wel beluisteren, in 2013 heeft OMD zelfs nog een nieuw album uitgebracht die vreemd genoeg geen aandacht kreeg.

avatar van vielip
Live and die heb ik altijd geweldig gevonden! Zal wel met nostalgie en jeugdsentiment te maken hebben denk ik. Daar hou ik namelijk wel van zo op z'n tijd Wist jarenlang niet dat het van OMD was. Toen ik daarachter kwam fronste ik toch even de wenkbrauwen. Ken eigenlijk alleen hun hitsingles en die vind ik over het algemeen te gek. Misschien maar eens een Greatest hits ergens op de kop tikken...

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.