Orchestral Manœuvres in the Dark - The Pacific Age (1986)

Label: Virgin

1. Stay (The Black Rose and the Universal Wheel) (4:22)
  2. (Forever) Live and Die (3:38)
  3. The Pacific Age (3:59)
  4. The Dead Girls (4:48)
  5. Shame (4:15)
  6. Southern (3:42)
  7. Flame of Hope (2:41)
  8. Goddess of Love (4:31)
  9. We Love You (4:10)
  10. Watch Us Fall (4:11)
avatar van LeRoi
Zal 1 van de eerste CD's zijn geweest zijn die ik kocht. Toendertijd groot fan van deze band. Inmiddels toch vooral gecharmeerd van de eerste, zeg 4, platen. Daarna werd het toch minder. Deze niet meer in mijn bezit. Wat mij altijd nog bij blijft en iedere keer weer kippevel geeft, is het fragement in 1 van de nrs. met een deel van de 'I Had A Dream'-speech van dr. Martin Luther King....

avatar van Edwin
LeRoi schreef:
Toendertijd groot fan van deze band

Dat geldt voor mij nog steeds. Oude liefde roest niet. Ik geef toe dat de eerste 4 à 5 albums het meest relevant zijn, maar toch draai ik The Pacific Age ook nog steeds regelmatig. Dit album is lang niet zo glad en risicoloos als je misschien zou verwachten op basis van de singles (Forever) Live and Die en We Love You. De experimentele electrosound uit de beginperiode is weliswaar verleden tijd, maar binnen het popidioom legt OMD nog voldoende eigenzinnigheid aan de dag om te blijven boeien. Zo wordt de speech van MLK verwerkt in het opzwepende Southern met een nogal verontrustend effect. Ook The Pacific Age en The Dead Girls met hun bombastische dramatiek vind ik uitstekend. Duidelijk aanwezig zijn ook de smaakvolle bijdragen van de broertjes Graham & Neil Weir (op trombone en trompet), die op Crush al van de partij waren maar op deze plaat officieel deel uitmaken van de OMD line-up. Dat levert al met al een plaat op met misschien weinig echte uitschieters, maar zeer zeker ook zonder zwakke plekken. 3,5*

avatar van vigil
Ik snap de lage waardering niet helemaal. Natuurlijk is het allemaal niet zo experimenteel als voorgaande platen maar er is in mijn beleving toch een hoop fraais te vinden. Opener Stay is vind ik de sterkste van het stel. We Love You en de titeltrack mag ik ook graag mee galmen al vind ik de 12 inch versie sterker.

De hitsingle (Forever) Live & Die is inderdaad erg glad maar dat zijn vrijwel alle nummers welke Paul heeft gezongen (o.a. Souvenir en Secret). Waar op de zogenaamde meer popplaten Chrush en Junk Culture de coherentie nogal eens zoek was is dat juist op deze plaat niet. Het vormt echt een (pop)geheel.

THE PACIFIC AGE 1986
En toen liep het langzaam maar zeker mis.
Moe van het uitgebreid toeren en met een moordend
platencontract in de hand (7 albums in 7 jaren ... that's Virgin) ...

Als Crush de doorbraak in Amerika forceerde,
dan suggereerde de titel van dit album een take on the world.
De plaat is volledig digitaal opgenomen ... er zit zelfs geen
basgitaar meer in ... allemaal synthetisch hier ...

Live and Die was een leuke single, eentje die het trouwens
opvallend goed deed in de Benelux. Na Souvenir en Secret was
dit de derde single met Paul Humphreys als lead zanger.
Ik vind vooral het blazers arrangement erg geslaagd.

Daar zaten de Schotse broerjes Weir voor iets tussen.
Twee muzikaal geschoolde hulpjes voor tijdens live concerten.
Jammer genoeg is hun versie van Shame het zwakste nummer
op de plaat (de 1987 "re-recorded single" versie was wel erg leuk).

En meteen ligt de vinger op de wonde: heel wat songs
hebben onvoldoende kunnen rijpen of zitten boordevol OMD clichees.

Southern is amper meer dan een instrumentale jam
met samples van Martin Luther King en een irritante melodie.
Goddess of Love lijkt wel een plastieken cover van een OMD song.
Of The Dead Girls waarop Andy en Paul nog eens teruggrijpen
naar de succesvolle Architecture & Morality sound, maar
het gepolijste, digitale geluid doet pijn aan de oren.

Er staan gelukkig ook goede nummers op.
We Love You was de tweede single, een ode aan de fans
met een rockgitaar die er mocht zijn (al zijn we dat niet gewoon).

Of de titelsong zelf ... een aardig nummer met het typische OMD geluid.
Dit keer niet zo overladen met clichees ... The Pacific Age is okee.

Van de album opener Stay bestaat er een single remix.
Toch vind ik het nummer zo "over the top" dat ik het liever skip.
Andy die zich ontpopt als een soulzanger (wat hij in de verste verte niet is).

Flame of Hope dan maar, en inderdaad, dit als b-kant snel
in elkaar geflanste nummer is het allerbeste van de hele plaat.
Daarom mocht het er ook op ... omdat het zo goed was.
Een van de weinige nummers met een ziel.

Wellicht viel This Town (de b-kant van Live and Die) daardoor
van het album. Het is nochtans een beresterk nummer. Dit keer
slaagt OMD er wel in om overtuigend jazzy en brassy te klinken.

Vreemd genoeg besloot de groep om de single If You Leave
toch niet op The Pacific Age te zetten. Nochtans had dit album
zo'n hit (nummer 4 in de US) nodig om het album body te geven.

Watch Us Fall is eigenlijk een perfecte en mooie samenvatting.
De val van Orchestral Manoeuvres in the Dark op 33 toeren.

Nog een single zou de groep maken in haar originele bezetting.
Wijselijk zonder de Weir Brothers. Dreaming / Satellite begeleidde
In the Dark (de singles compilatie uit 1988) en laat op de a-kant
een hypercommerciële variant van een OMD hit horen en op de
b-kant toch al een hint van wat nadien nog komen zou.

avatar van LeRoi
Southern is amper meer dan een instrumentale jam
met samples van Martin Luther King en een irritante melodie.

....toch is het dit nummer voor mij die, nog steeds, het meest blijft hangen en eigenlijk ook nog steeds een indruk achter laat (al komt dat, geef ik toe, voor 90% door de uitgesproken woorden van referend King..

YouTube - OMD - Brides Of Frankenstein

Brides of Frankenstein is een US deejay remix van OMDs 80s hits.

overigens kwam deze bij de single van Call My Name (Sugar Tax) op cd-single/12" terecht

vigil schreef:

Je hebt gelijk.

Maar hij werd in 1988 op 12" vinyl uitgebracht in de US.
Vandaar dat ik hem ter sprake bracht bij dit album.

avatar van vigil
mijn 12" heeft overigens geen opdruk op de hoes (zeg maar een white label versie)

vigil schreef:

Ja, ik dacht eerst dat ie bootleg was ... tot Andy hem natuurlijk
op die bewuste Call My Name CD single zette ...

Wat mij betreft eigenlijk een flutmix. Typisch jaren 80 dj freak out thing.

Ja, ik dacht eerst dat ie bootleg was ... tot Andy hem natuurlijk
op die bewuste Call My Name CD single zette ...

Wat mij betreft eigenlijk een flutmix. Typisch jaren 80 dj freak out thing.

hij is niet extreem sterk maar toch ben ik wel blij dat deze op cd is verschenen. Al was het maar voor de compleetheid.

avatar van Poeha
Ik moet bekennen dat ik vaak heb afgegeven op O.M.D. ook hier op de site, dazzler weet dat nog wel, denk ik
Heb net voor het eerst We Love You gezien en gehoord (You Tube) en dat nummer klinkt toch nog verdraaid goed. Aangezien Forever Live and Die hier ook op staat, toch maar eens dit album checken.

avatar van vigil
Zie je wel, alles komt uiteindelijk goed

dat nummer was overigens een nominatie van mij in de 86 KO maar dat zal je niet verbazen denk ik

avatar van dazzler
Zoals je kan lezen vind ik dit net OMDs zwakste plaat op Liberator en Universal na.
Maar als je deze wel okee vindt, dan komt het met de meeste andere albums ook wel goed.

We Love You heeft voor mij heel wat van zijn glans verloren met de jaren.
Mijn favorieten op dit album zijn track 2, 3, 4 en 7. En de b-kant This Town
die er niet op staat. En de single If You Leave die er had moeten op staan.

avatar van PEN15
Ik vind Live and Die een erg aanstekelijk mooi liedje. Ik had nooit geweten van wie het was tot onlangs. Dan wil ik natuurlijk graag weten hoe de rest van de plaat klinkt, maar dat komt naar mijn mening nergens maar ook een beetje bij in de buurt. Ik vind alles naast Live and Die het aanhoren niet waard en vraag me af of ik met dit gegeven alle andere albums van OMD maar moet laten liggen.

PEN15 schreef:

Voor mijn part heb je naar het op één na zwakste OMD album geluisterd.
Een ongeïnspireerd album vooral dat ik enkel maar duld omdat ik een fan ben.

Een album dat ook snel klaar moest zijn omdat OMD in 1980 een contract
had getekend waarin stond dat er 7 albums in 7 jaar moesten verschijnen.

Volg de recensies op MusicMeter en je zal ook mooie dingen ontdekken.

avatar van vigil
Aan de andere kant, je vind Forever erg mooi. Dat is ook best mooi maar wel erg braaf en extreem poppy. Dus ik vraag me af of het eerdere alternatievere werk dan wel in je straatje past.

avatar van PEN15
Ah, ik zag Dazzler regelmatig voorbijkomen, maar nu ik de hoezen aan het bekijken ben komt dat plaatje me nu natuurlijk wat bekender voor! Dat zijn leuke feitjes, ook wat je bij de andere albums hebt geschreven.

Ik denk dat Vigil dan wel gelijk heeft. Dit zal vast niet in mijn straatje passen en trek mijn toegekende sterren dan in. Daarmee vervalt de markering ook die ik aan Forever live and die heb gegeven, maar ja, die staat al hoog momenteel. Ik ken Enola Gay natuurlijk weer wel en als ook dat te poppy is dan zal ik vast weer hetzelfde denken over de eerdere albums.

avatar van vigil
Wellicht is het een idee om aan een Best of van de mannen te beginnen. Daar zijn er meerdere van en de meeste kan je voor een redelijk laag bedrag al op de kop tikken

avatar van lennon
Oei, dit album is even een dikke tegenvaller zeg

De goedkope deuntjes zijn helaas in overtal op dit album. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de eerste 4 van de heren. Hier ging het wat bergafwaarts.. nou ja, het is ze vergeven, je kan niet altijd een hoog niveau aanhouden.

avatar van dazzler
Je analyse klopt, lennon.

Het minste album van OMD uit de jaren 80
en wat mij betreft het op één na zwakste ooit.

Een moordend platencontract stipuleerde dat 7 albums in 7 jaar tijd moesten verschijnen.
OMD probeerde in 1985 en 1986 (Pretty in Pink) voet aan wal te krijgen in de States.

Een tegelijk moest dat 7de album klaar zijn, een turbulente periode uit de groepsgeschiedenis.
Ook een periode waarin Andy even flirtte met drugs (zie zijn ongezonde gelaatsuitdrukking op de hoes).

Voor mij blijven enkel tracks 2, 3, 4 en 7 overeind.

Daarna maakte Andy drie solo-albums onder de OMD naam.
Daarvan is Sugar Tax de moeite waard.

Een paar jaar geleden zorgde een comeback voor twee nieuwe platen in de originele bezetting.
De helft van History of Modern en voor mijn part heel English Electric behoren tot hun allerbeste werk.

avatar van LucM
Een matig OMD-album, de songs zijn op zich niet onaardig (buiten Southern) maar de ziel is er wat uit. OMD klinkt hier ook kil waar dat ik synthesizerklanken op de vroegere albums warm vond. De inspiratie begon op te drogen, begrijpelijk dat het 5 jaar duurde eer OMD met een nieuw album op de proppen kwam. Al zal ik hun latere albums nog wel beluisteren, in 2013 heeft OMD zelfs nog een nieuw album uitgebracht die vreemd genoeg geen aandacht kreeg.

avatar van vielip
Live and die heb ik altijd geweldig gevonden! Zal wel met nostalgie en jeugdsentiment te maken hebben denk ik. Daar hou ik namelijk wel van zo op z'n tijd Wist jarenlang niet dat het van OMD was. Toen ik daarachter kwam fronste ik toch even de wenkbrauwen. Ken eigenlijk alleen hun hitsingles en die vind ik over het algemeen te gek. Misschien maar eens een Greatest hits ergens op de kop tikken...

avatar van robvw192
Hele fijne lp / cd. Southern is 1 van de beste nummers van OMD. Grijs gedraaid. Zou mooi zijn als er nog eens een deluxe 2cd versie van zou verschijnen.

Leonidas5
Deze worp van OMD is als geheel wat bleekjes inderdaad. Dat laat onverlet dat er toch nog wel wat te genieten valt. De OMD sound is namelijk volop aanwezig in meerdere tracks, en alles wordt naar mijn oordeel in 1 daverende klap goed gemaakt door het wonderschone (forever ) live and die, voortreffelijk geproduceerd door Stephen Hague en een van de mooiste singles van 1986. Door deze all time classic vergeef ik met graagte de wat minder sterke songwriting op dit album , en kom ik toch nog uit op 4 sterren. Want een middelmatig OMD album is objectief gezien toch nog steeds zeer de moeite waard!

Parlotones
'Zit' even in OMD en tijdens het beluisteren van div nummers op YT en gelijk even MuMe erbij voor verdere informatie, kom ik bij deze lp terecht. En hey deze heb ik al jaren op lp. En vond het toen best een redelijk goed album. Gauw ook even wat herinneringen van deze op zoeken, bv We Love You. Staat als 12" op the best of OMD Wat ik het minste nr vind op dat album. Wat was er mis met het origineel?

Parlotones schreef:

Dan stel ik je graag mijn virtuele deluxe playlist voor. OMD 1986 THE PACIFIC AGE deluxe

Dazzler, denk je dat behalve A & M we nog een deluxe versie mogen verwachten van alle studioalbums van onze Liverpoolse vrienden?

Leonidas55 schreef:

Om te beginnen: dit jaar verschijnt er een nieuw album.
En eind maar verschijnt Dazzle Ships met 7 onuitgegeven bonustracks.

De eerste drie albums verschenen in 2003 met bonustracks, Dazzle Ships in 2008. Vorig jaar bracht OMD A&M The Singles uit met onuitgegeven materiaal. Het doet vermoeden dat men begonnen is aan een reeks verjaardagen. Drie jaar geleden was er de rerelease van Electricity met een remix van Almost door Vince Clarke op de b-kant. En twee jaar geleden kwam er een extended remix van Enola Gay op de markt. Normaliter is het dan volgend jaar de beurt aan de 40ste verjaardag van Junk Culture. Die verscheen in 2015 al eens in 2CD deluxe versie maar niet zonder de nodige ophef. Van twee albumtracks werd de verkeerde take gekozen in ook op het tweede schijfje stond een fout. Ik weet dat Andy McCluskey graag Sugar Tax zou remasteren. Dus ik denk wel dat we de komende jaren één en ander mogen verwachten. Ook al omdat Paul Humphreys een paar dagen gekampeerd heeft in de kluizen van de platenfirma om zoveel mogelijk bonusmateriaal bij elkaar te sprokkelen. In de box van Souvenir uit 2019 zat een volledig schijfje met onuitgegeven nummers uit de periode 1980-1990 waarop veelbelovend Volume 1 te lezen stond.

dazzler schreef:
,Normaliter is het dan volgend jaar de beurt aan de 40ste verjaardag van Junk Culture. Die verscheen in 2015 al eens in 2CD deluxe versie maar niet zonder de nodige ophef. Van twee albumtracks werd de verkeerde take gekozen in ook op het tweede schijfje stond een fout.

Ach, zo groot was die ophef ook weer niet en bovendien snel hersteld. Ik ben in ieder geval blij dat ik 1ste versie in huis heb.

Verder moet je ook rekening houden met dat bepaalde 7", 12" of album versies door het gebruik van andere sessiemuzikanten, producers, mixers en rechthebbende in bepaalde landen beter niet gebruikt kunnen worden omdat daar simpel gezegd er dan meer mensen aan mee moeten verdienen. Het verdienmodel van een re-issue is niet bij elke plaat hetzelfde als bij een heruitgave van Beatles, U2 of Queen.

En soms moet je ook gewoon accepteren dat een platenmaatschappij dan wel artiest andere keuzes maakt

Verder zou een mooie nieuwe versie van Sugar Tax geweldig zijn al heb ik alle cd-singles natuurlijk al wel in meerdere varianten dus of het bonusmateriaal dan interessant zou zijn vraag ik me af. Ook Paul zal waarschijnlijk niet staan te springen gok ik.