Het Goede Doel - Tempo Doeloe (1983)

Label: CNR

1. Eenvoud (3:32)
  2. Brood en Spelen (4:07)
  3. Tolerantie (4:12)
  4. Ergens Ben Ik Nergens (4:13)
  5. Geboren voor het Geluk (5:33)
  6. Tempo Doeloe (4:58)
  7. Blij Dat Ik Je Weer Zie (6:14)
  8. Babies (4:07)
  9. De Plaat Sloeg Af en het Gesprek Viel Stil (6:07)
avatar van dynamo d
Prachtige plaat van Het Goede Doel. Vooral 'Geboren voor het Geluk' en 'Brood en Spelen' zijn muzikaal ook erg sterk. Ik denk door m.n. Henk Temming gemaakt. Grote hit van dit album was verder het nummer 'Eenvoud'.
Tempo Doeloe betekent overigens de tijd van vroeger of - beter gezegd - 'de goeie ouwe tijd' van de Indische Nederlanders in het voormalige Nederlands-Indië.

avatar van Hans Brouwer
In mijn beleving de allerbeste plaat van deze geweldige band. Kopietje van deze cd ligt in de auto en ik moet zeggen dat ik Tempo Doeloe wel erg vaak draai als ik onderweg ben.

Marcel²
Hans Brouwer schreef:

Vind het album Belgie ook goed hoor, maar over dit album ben ik het volledig met je eens Groetjes

eenvoud blijft een dijk van een plaat trouwens de gehele cd is steengoed zoals alle albums die het goede doel heeft gemaakt

monique schreef:
eenvoud blijft een dijk van een plaat

Ik vind de lange versie van 'Geboren voor het geluk' geweldig!

avatar van dynamo d
by_the_way schreef:

Ik vind de lange versie van 'Geboren voor het geluk' geweldig!

Inderdaad. Mogelijk zelfs het beste Goede Doel nummer!

avatar van musicfriek
monique schreef:

Vind dit album helemaal niks van hun.... Het zal mijn smaak wel niet zijn.... 1,0*

het is maar goed dat smaken verschillen

avatar van Rinus
Goed, maar niet zo goed als het debuut. Geboren voor het geluk, De plaat sloeg af... en Eenvoud zijn de beste nummers.

avatar van likeahurricane
1,5
teleurstellend na het mooie debuut

avatar van bikkel
Altijd een zwak gehouden voor het Goede Doel. Met name op het tekstuele vlak lieten ze de meeste Nederlandse bandjes achter zich.
De moeilijke 2e plaat na het uitmuntende debuut Belgie. Tempo Doeloe is in opzet redelijk geslaagd, en kent een aantal voltreffers
(Eenvoud,Brood en spelen, geboren voor het geluk en de treffende afsluiter De plaat sloeg af en het gesprek viel stil)
Muzikaal is ie minder verrassend dan het debuut, daar sprankelt het gewoon iets meer.
Toch een hele fijne Nederpopplaat.

Voor mij is dit de beste plaat van HGD!!

avatar van sq
sq
Op de koninginnemarkt de LP gescoord gisteren. En ik wilde deze altijd al hebben en ik weet eigenlijk niet waarom dat zo lang moest duren. Misschien als totaal album niet helemaal perfect (mn de typische 80´s geluidsproductie maakt het geluid nogal steriel), maar toch staan enkele van de beste nummers van de band juist op dit album. Brood en Spelen heeft een heerlijke tekst en Geboren voor het geluk en De plaat sloeg af zijn composities die voor mij de succesnummers van de eerste jaren toch wel ver overtreffen. Misschien is mijn mening wat gekleurd door het gegeven dat ik de band in deze tijd een paar keer heb zien optreden en daarbij ook van dichtbij heb meegemaakt. Van De Plaat sloeg af .. kan ik me nog goed herinneren dat het bij de soundcheck werd gespeeld en hoe speciaal dat toen klonk.

avatar van sierrra
Dit is ook mijn favoriete HGD album. Steekt gewoon erg goed in elkaar. Prima teksten. Lekker gitaarwerk. Een van de beste Nederpopalbums van de jaren 80.

avatar van royh
Prima album van het Goede Doel, voor mij inmiddels het 5e album dat ik van de heren heb aangeschaft (na Belgie, Mooi en Onverslijtbaar en 2 verzamelaars). Wat mij altijd opvalt bij het Goede Doel, is de uitstekende teksten. Normaliter zijn teksten voor mij toch wat ondergeschikt aan de muziek, maar het Goede Doel is hier een uitzondering op: zowel tekst als muziek zijn beiden boeiend. Favoriete nummer: Geboren voor het Geluk.

avatar van TomvanderHeuvel
BLIJ DAT IK JE WEER ZIE is en blijft MIJN favoriete GOEDE DOEL nummer, schitterend ! Is dat nooit op single verschenen ? Wel als ZE ooit een comeback plannen ...

Tabula Rasa
Lekkere schijf van Het Goede Doel. Vooral Tolerantie, Blij dat ik je weer zie, Tempo Doeloe en De plaat sloeg af vind ik erg sterke nummers.
Jammer van Eenvoud en Babies, dat haalt een ster van de score af.

avatar van vielip
Ik vind deze ietsje minder dan het debuut maar toch ook erg goed! Muzikaal is deze zelfs iets beter. Ik vind alleen de nummers iets minder. Op het debuut staan meer echte goede nummers die blijven hangen vind ik. Op dit album zijn Eenvoud, Brood en spelen, Tolerantie, Geboren voor het geluk en De plaat sloeg af mijn favorieten.

avatar van vincentcorjanus
die titelsong..... super!

avatar van Heer Hendrik
Prachtige plaat. Ik had het singeltje van het nummer "Geboren voor het geluk" Helemaal grijs gedraaid destijds.
Eenvoud vind ik wel zo sterk. Zowel muzikaal als tekstueel. Een lekker snel nummer met een tekst om je vingers erbij af te likken. Volgens mij hebben ze daar ook flink op zitten zweten. Eenvoudig is het namelijk niet

avatar van Heer Hendrik
nog wel een kanttekening. Op albums Belgie en Mooi en onverslijtbaar zijn de laatste tracks memorabele klassiekers geworden, dat vind ik van dit laatste nummer "De plaat sloeg af en het gesprek viel stil" niet

avatar van vigil
De titel van het nummer is alleen al een extra punt waard

Nooit geweten, maar gisteren liep ik tegen een heuze maxi single van Brood en Spelen aan die ook gewoon ruim 7 minuten duurt. Meteen mee genomen natuurlijl want ik was erg benieuwd.
Het is nog een leuke maxi ook! Tocg grappig, want zoveel Nederlandstalige maxis zijn er eigenlijk niet, die dan ook werkelijk langer zijn dan de album versie.

WPE
Ook dit album vind ik echt tot de nederlands(talige) top behoren. Daarna werd het allemaal minder in mijn ogen. De teksten op dit album zijn zo mogelijk nog cynischer, sarcastischer dan op België, en de muzikale begeleiding is ook echt weer heel goed te noemen. Ik hou over het algemeen niet zo van Nederlandstalige muziek, maar dit: yes!

avatar van kaztor
Ik heb een vriendin uit duizenden waarvan ik wezenloos veel hou.
Ze heeft alleen nooit veel begrip getoond voor dat idee van, noem het, 'trouw'.
'k Ben nogal vrij jaloers, ze gaat met elke mooie man in zee.
Maar ze komt elke keer weer bij me terug dus het valt eigenlijk best wel mee.

Briljant inderdaad!

Dat hele nummer is briljant. Ook qua melodie en gitaarspel. Zwaar ondergewaardeerd in Nederland helaas.

avatar van vielip
Ja wederom mee eens! Eén van hun beste nummers vind ik