Het Goede Doel - Tempo Doeloe (1983)

Label: CNR

1. Eenvoud (3:32)
  2. Brood en Spelen (4:07)
  3. Tolerantie (4:12)
  4. Ergens Ben Ik Nergens (4:13)
  5. Geboren voor het Geluk (5:33)
  6. Tempo Doeloe (4:58)
  7. Blij Dat Ik Je Weer Zie (6:14)
  8. Babies (4:07)
  9. De Plaat Sloeg Af en het Gesprek Viel Stil (6:07)
avatar van vielip
Bij mij ook niet. En ik vind het ook niet hun beste. Maar wel een (behoorlijk) ondergewaardeerde plaat, dat wel.

kleine man
Weer eens gedraaid. Nu niet na 40 jaar, maar na nog geen 1 jaar. Is toch anders, maar blijft een briljant album.

avatar van captino
Deze week na lange tijd weer eens naar geluisterd. Typisch HGD, dus heerlijke muziek en productie. De 'Plaat sloeg af....' is natuurlijk een werelds nummer om een plaat mee te eindigen.

avatar van luigifort
Afgelopen maandag voor 5 euro bij Ma's Atelier hier in het dorp op vinyl in (bijna zo goed als) nieuwstaat gekocht. Erg fijn album van de boys. Ik twijfel tussen 4 en 4,5 *, 4.25 * dan maar .

avatar van Roxy6
Onvoorstelbaar dat dit prachtige album van Het Goede Doel bijna 40 jaar oud is...

ik had hert enige tijd niet gehoord en vandaag weer gedraaid, det achtige jaren productie valt direct top, al direct in Eenvoud, d opener en bij uitstek een HGD nummer. Tekstueel behoren Henk W. & Henk T. bij de beste schrijvers van Nederland. Spitsvondig en vernuftig zijn hierbij kernwoorden.

Maar ook muzikaal valt er op dit goede product veel te genieten.
Geboren voor het Geluk, mooie opbouw!
Brood en Spelen en tolerantie laten ook zien de de heren geëngageerd zijn en niet enkel over de liefde zingen.
Tempo Doeloe en De plaat sloeg af.... zijn ook heel fraai.
Henk Westbroek zingt naar mijn idee goed op dit album, minder lijzig.
Kortom een album dat de tand des tijds zeker heeft doorstaan en zeker door mij nog regelmatig opgezet zal worden.

kleine man schreef:

Haha, dat Bobbejaantje dit nu net vandaag liked. Geeft me de tijd om het dit keer weer na minder dan een jaar te draaien.
Even David Bowie uit de lijst gehaald, nu tijd voor Tempo Doeloe !

kleine man
"Geef ze een man met macht, die altijd lacht, die je om een boodschap kunt sturen".

Rutte werd in 1983 al voorspeld dus.

kleine man
Heerlijk, het cynisme is het handelsmerk van Het Goede Doel.

avatar van vielip
Ja dat is ze echt op het lijf geschreven inderdaad. Heerlijk!

kleine man
Nu, na bijna veertig jaar, valt het me pas op. Ik zal wel laat zijn met deze ontdekking, maar ik heb het wel zelf ontdekt!

Tegenwoordig wordt weer vroeger.

avatar van Robje1968
De teksten van het Goede Doel blijven briljant. Daarnaast is de muziek prima op orde. Dus kortom, een prima album wat lekker wegluistert.

Net niet het niveau van "België " en "Mooi en Onverslijtbaar", maar voor mij een dikke 4 als score.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
kleine man schreef:
Tegenwoordig wordt weer vroeger.
Zie Rob de Nijs op: Het Goede Doel - Iedereen Is Anders (1988) - MusicMeter.nl .

avatar van captino
Ik las afgelopen week een oud interview met Henk Westbroek. Daarin vertelde hij dat er 80.000 exemplaren van Tempo Doeloe zijn geperst, maar dat er maar 40.000 exemplaren uiteindelijk zijn verkocht.

Ik vind Westbroek een beste vent, maar hij kan de waarheid ook aardig verdraaien. Zullen er echt zo weinig zijn verkocht?

Het is een goede plaat (ok, misschien teveel op de ´rijm´ geschreven) en op het randje van 1983 uitgegeven. Net voordat de kortstondige Nederpop hype - door de split van Doe Maar - op zijn einde liep.....

avatar van spoiler
captino schreef:

Ik weet nog wel dat deze plaat na verloop van tijd met bakken tegelijk in de uitverkoop lagen.

Ik meen bij Free Record Shop voor 2,50 gulden.

avatar van vielip
Na het overdonderende debuut met al die hits was dit album wel iets andere koek natuurlijk. Qua stijl en nummers bedoel ik dan. Op Eenvoud na staan er eigenlijk geen hitgevoelige nummers op voor mijn gevoel. Geboren voor het geluk werd dan wel op single uitgebracht en is ook een geweldig nummer maar mist echte hitpotentie. Dus dan gaat het kaarsje al langzaam uit qua 'in the picture staan' natuurlijk. Daarna kwamen ze met Mooi en onverslijtbaar wel weer goed terug. Met weer meer nummers die wél die echte hitpotentie in zich hebben.