Grown Below - The Long Now (2011)

Belgiƫ
Label: Slow Burn

1. Trojan Horses (They Ride) (13:39)
  2. Devoid of Age (4:10)
  3. The Abyss (12:40)
  4. Minaco II - Nebula (4:10)
  5. End of All Time (13:29)
  6. The Long Now (16:49)
  7. Malklara (2:08)
avatar van JSPR_G
België mag toch stilaan erg trots gaan zijn op de (bij het grote publiek totaal onbekende) bands die het voortbrengt. Deze The Long Now is, hoewel niet erg vernieuwend, een gigantisch sterk en meeslepend album.
De combinatie post-rock / sludge hebben we al vaak mogen aanhoren, maar het gaat me niet rap vervelen, zeker niet als het zo knap uitgevoerd wordt. Die uitbarsting in Devoid of Age rond 2:30 alleen al, kippenvel!

Hoewel het soms enigszins repetitief is en 1u07min toch niet kort is, is dit album voorbij voor ik het goed en wel besef, zonder me ook maar een seconde verveeld te hebben. Dit mede dankzij de combinatie van grunts en zowel mannelijke als vrouwelijke cleane vocals. Ook het feit dat er af een toe een viool en dergelijke langskomt voegt erg veel toe aan de sfeer die dit album weet te creëren.

Deze mannen moet ik toch maar eens live gaan zien als de mogelijkheid zich aanbiedt.

Liefhebbers van Isis, Cult of Luna en consoorten moeten deze zeker een kans geven!

avatar van laboomzaa
Zeker niet slecht...het is alleen weer een herhaling van wat al zoo uitgekauwd is. Maar ze herkauwen het goed....zal ik maar zeggen!!

avatar van andnino
Klinkt interessant, en de hoes is mooi. Ik ga dit nog een keer checken, hoewel ik er binnenkort de gelegenheid niet voor zal hebben.

avatar van [WZ]
Niet slecht, maar vind het ook niet heel erg boven de massa's andere stijl-genoten uitstijgen; beetje weinig afwisseling, en de 2e zang vind ik eigenlijk fijner dan degene die het meeste zingt..

Maar tóch een voetnootje bij (het einde van) End of All Time! Dáár stijgen ze boven zichzelf uit, en hoe!

avatar van Lau1986
Ik vind dit maar matig. Een slechte cleane zanger en ook de grunt is niet echt geweldig. Daarnaast is de muziek ontzettend langdradig en zit er weinig spanning in. Niet echt mijn ding dit.

avatar van Sir Spamalot
Het is niet omdat het ook Belgen zijn dat ik ze een voorkeursbehandeling zal geven, de eerste stap zal gemakkelijker gezet worden maar voor de rest moeten ze mij als ieder andere groep overtuigen.

De stijl staat me nog altijd niet aan, niet hun fout, eerder één van mijn gebreken. Ik heb niet graag dat het traag gaat. Snel verlies ik mijn aandacht en verdwijnt dit als achtergrondmuziek naar de… tja, achtergrond zeker. Is dat een viool en een damesstem op nummer drie The Abyss? De twee instrumentale nummers doen mij nog minder. Ik schrik wel op bij die uitbarsting in The Long Now. Het is meeslepend maar ik sleep me eerder naar het einde.

avatar van essence
Het is inderdaad al vele keren gedaan, vele keren beter ook, maar evenveel keer veel slechter.
M.a.w. vind ik dit een zeer verdienstelijk album die vooral uitblinkt in de constante toon die het album doorheen de tracks aanhoudt.
De zang (zowel grunt als clean) zit inderdaad niet altijd op niveau, maar voor de rest kon ik hier heel goed van genieten.
Belgie is alweer een goede metalband rijker.

avatar van JSPR_G
Lau1986 schreef:

Misschien doet dit u van gedachten veranderen over zijn kwaliteiten als zanger :
Alex Callier tot tranen toe beroerd door Matthijs | VTM

avatar van [WZ]
The Voice jury-leden overtuigen is bij mij persoonlijk juist geen teken van écht goed kunnen zingen hoor
Maar tis wel n grappig weetje..

avatar van Lau1986
Is het moeilijk om de review gewoon hier te plaatsen? Ik vind dit gewoon reclame maken voor je website.

Hele reviews hier plaatsen mag niet in verband met copyright, maar alleen een link naar een externe website staan we ook niet meer toe. Bij deze dus weggehaald.

avatar van wizard
Voorlopig zet ik in op 3,5*. Het album bevalt goed, er komen mooie stukjes muziek voorbij, maar aan de andere kant zijn de nummers veelal te lang om mijn aandacht voortdurend vast te kunnen houden.
Misschien dat als ik dit album heel vaak ga beluisteren, er nog een halve ster bij kan komen. Aan de andere kant werkt de speelduur een beetje afschrikwekkend.